Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Moet ik een cursus fotografie volgen? Of hoe ga ik best aan de slag?

Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
    Zelf volg ik nu de zesde module van de fotografieopleiding in het volwassenenonderwijs (ben nu 3 jaar bezig),
    Waar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
      Daarnaast zou ik ook opteren voor een eenvoudige body (voor zover die nog bestaan, natuurlijjk), zo min mogelijk toeters en bellen, tenzij je de discipline hebt om van de knopjes en menu's te blijven en je op de "echte" fotografie(microprisma's...).
      Nu is net het probleem dat de eenvoudige toestellen, de meeste instelmogelijkheden hebben: ontzettend veel scenestanden, allerlei bewerkingsgrappen in het menu enz.. op een D4 of 1Dx vind je daar niks van terug.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

En de menuutjes die je moet doorlopen om 1 of andere instelling te wijzigen maakt het er ook niet eenvoudiger op. Dit terwijl je bij een duurder/professioneler toestel voor bepaalde (al of niet veelgebruikte) functies een apart knopje hebt of een functie kan toewijzen aan een knop.
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Maar om op je vraag te antwoorden : doen. Je steekt er altijd wat van op.
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Keuze van het toestel zal voor later zijn. Ik ben ondertussen begonnen met dfonline.be om basisbegrippen onder de knie te krijgen (brandpuntafstand, enz.).

Het zal een Canon of Nikon worden, moet eerst met beide is spelen denk ik :-)

Comment

@ Gandalf: KISP Mariakerke

Comment

Een of andere cursus fotografie is zeker interessant. Zelfs een basiscursus is leerzaam. Je leert er alle basistechnieken en leert er ook je toestel volledig te gebruiken (weg van de 'groene' stand). Je kunt eens proeven van verschillende zaken en zien waar je interesse uiteindelijk naartoe vloeit.
                Ook interessant is dat je verschillende toestellen (van je medeleerlingen) ziet en daardoor misschien en gemakkelijkere keuze maakt. Uw lesgever kan je ook raad geven natuurlijk.

Op internet zijn er veel goede sites (vb belgiumdigital, beertjesfotosite, en nog heel veel sites.)

niet te vergeten: je gebruiksaanwijzing (een ondergewaardeerd boekje) waar je reeds een heel aantal tips kan vinden.

In ieder geval: veel plezier en vergeet niet: jullie baby zal er voor jullie natuurlijk steeds opnieuw schattig opstaan hoor!
                Last edited by philippeDeli; 21 oktober 2012, 07:47.
                Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Ook ik ben al zo goed als 3 jaar bezig met verschillende cursussen aan het CVO (Centrum voor Volwassenenonderwijs).

De volgende weg hebben we ondertussen met onze vaste groep afgelegd: fotografie basis, gevorderden, oriëntering (bespreking beelden bekende en minder bekende fotografen + inleiding studio) over Lightroom naar Portretfotografie en nu zijn we bezig met de eerste module Photoshop voor fotografen. Met mijn toestel had ik gelijk een boek gekocht en na het lezen wist ik wel wat alle parameters wilden zeggen...maar ondanks dat ik natuurlijk nog gigantisch veel moet en wil leren ben ik toch zeer tevreden van mijn keuze om destijds les te gaan volgen : de leraars zijn gedreven (meestal professionals die lesgeven om toch ietwat zekerheid te hebben maar die toch voldoende vrijheid krijgen om hun eigen ding te doen), je krijgt in het begin veel opdrachten mee en van de klassikale besprekingen steek je heel wat op, je krijgt opbouwende kritiek. Waar je in het begin enkel een foto technisch moet leren ontleden, "forceren" ze je ook om na een tijd meer naar compositie, het verhaal te kijken...iets wat zeker niet gemakkelijk is maar je wel terugbrengt naar de reden waarom je een cursus wou volgen : hetgeen je ziet, meemaakt, waarneemt leren vertellen in een beeld en dat leren overbrengen.

Voor de prijs moet je het ook niet laten, voor een goede 90 EUR volg ik een semester les: ongeveer 15 lesdagen van 4 uur ...dus voor de prijs van een goed boek ga je alvast meer geleerd hebben...

Veel succes alvast!

Comment

Working...
                  X