Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 upgrade naar D600

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D80 upgrade naar D600

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
    We wachten misschien beter totdat de TS zijn reden zegt , speculeren over een motief.
    Dat is wel het beste. Maar met een aanname is niks mis mee mits men zich er van bewust van is. Hypothese is ook een aanname (veronderstelling) die het meest waarschijnlijk is maar nog niet bewezen. Belgisch bier schijnt lekker te zijn en dat ga ik morgen proefondervindelijk vaststellen (en ik weet de uitkomst nu al).

Comment

Wel grappig om die discussie zo te zien evolueren...

Het gaat mij helemaal niet om het aantal kliks. Hij is 6 jaar oud en al lang afgeschreven. Vroeger analoog (Olympus) en daarna digitaal (D70, D80). Tijd dus voor iets nieuws en vooral beter! Ik ben nog altijd "verliefd" op mijn "oude" lenzen.
      Nikon D80 + Tokina 12-24 + Tamron 28-75 f2.8 + Sigma 105 f2.8 macro + Nikkor ED 80-200 f2.8 + SB-600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
        Ik heb mijn D600 sinds gisteren en er is 1 groot nadeel: de AF punten staan allemaal in het midden, dus tracking is zo goed als nutteloos behalve als je toevallig eens een centrale cadrage hebt, wat mij betreft konden ze even goed maar 1 focuspunt erin gestopt hebben zo. Nog liever 5 of 9 verdeeld over heel het beeld dan zoals het nu is. Voor de rest heb je wel gelijk ;-)
        Ferm nadeel dan toch t.o.v. bvb een D300s of zie ik het te zwart wit?
        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
          Ten opzichte van een D300s is het een beetje dubbel omdat je wanneer tracking over heel het frame noodzakelijk is nog altijd de D600 in DX kan gebruiken en dan is het +/- even goed als de D300s met het voordeel dat je een sportzoeker hebt (buiten het beeld kunnen zien.) Ten opzichte van de D700 vind ik het echter wel een behoorlijk groot nadeel (op de iets lagere framerate tot nu wel het enige dat ik heb opgemerkt.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
            Ze hebben gewoon het AF-systeem gebruikt van een DX camera (waarbij deze het beeld vult), maar doordat het een Fullframe is, liggen de focuspunten centraal.
            Maar ik zou dat niet zo erg vinden, tracking is goed en ik focus altijd eerst en kadreer dan pas.

Comment

Ze hebben gewoon het AF-systeem gebruikt van een DX camera (waarbij deze het beeld vult), maar doordat het een Fullframe is, liggen de focuspunten centraal.
              Maar ik zou dat niet zo erg vinden, tracking is goed en ik focus altijd eerst en kadreer dan pas.
              Als je eerst kunt focussen en dan kadreren heb je geen tracking nodig. Als hij enkel kan tracken in het midden van het beeld en je wil in je cadrage je onderwerp aan de rand dan kan je niet meer tracken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                Als je eerst kunt focussen en dan kadreren heb je geen tracking nodig. Als hij enkel kan tracken in het midden van het beeld en je wil in je cadrage je onderwerp aan de rand dan kan je niet meer tracken.
                Juist, maar ik bedoelde de accuraatheid. Het zou inderdaad beter zijn moesten deze focuspunten verspreid zijn over de hele zoeker, maar dat zou de kostprijs al enorm doen stijgen.
                De 6D heeft er ook alle 11 focuspunten recht in het midden, nog erger dan de D600.
                6D focuspunten
                D600 focuspunten

Comment

Juist, maar ik bedoelde de accuraatheid. Het zou inderdaad beter zijn moesten deze focuspunten verspreid zijn over de hele zoeker, maar dat zou de kostprijs al enorm doen stijgen.
                  De 6D heeft er ook alle 11 focuspunten recht in het midden, nog erger dan de D600.
                  6D focuspunten
                  D600 focuspunten
                  Ik zie geen reden waarom dat meer zou moeten kosten om hetzelfde aantal punten over heel het beeld te verdelen. Bvb de D700 waarvoor ik in 2009 niet meer betaalde dan de D600 kon het wel. De r&d om die sensoren verder van elkaar te zetten is verwaarloosbaar. Ik denk dat Nikon gewoon weet dat ze hier makkelijk weg mee komen bij de specifieke doelgroep terwijl een aantal mensen enkel maar hierdoor dan toch maar een duurder model kopen. Op dit ene puntje na is de D600 namelijk geschikt voor heel veel mensen die leven van hun camera, en aan hen verkoopt Nikon liever duurdere camera's.

Comment

Ik denk dat het nog steeds veel goedkoper is om een bestaand af systeem (van de D7000) te tweaken en wat beter te maken, dan een volledig nieuw af systeem te moeten "uitvinden". Het productieproces van dit af systeem is waarschijnlijk al volledig gemaximaliseerd en daardoor goedkoper voor hen en voor ons.

Comment

Working...
                    X