Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kostprijs digital camera per jaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kostprijs digital camera per jaar

Ik denk dat je beter realistisch kan vragen: hoe lang heeft mijn toestel meegegaan.
    Mijn Powershot pro 1 heeft destijds 950 € gekost, en heeft na 7 jaar de geest gegeven, dus uiteindelijk heeft die 136€ /jaar gekost.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
      Wat weet je als je het op die manier doet?
      De prijs van een body is aanmerkelijk hoger wanneer deze net op markt is ten opzichte van een model wat uit de schappen verdrongen wordt door zijn opvolger.
      Bijvoorbeeld was de prijs van de eos 50D toen deze net op de markt kwam ongeveer € 1050,- (als het niet meer was) en een paar jaar later € 625,-
      Koop je dit model als een van de eerste en wil je er na twee jaar vanaf dan zijn ze nieuw nog te verkrijgen voor € 625,- en ben je spekkoper als je er € 500,- voor krijgt.
      Koop je dit model als laatste en wil je er na twee jaar vanaf kun je er nog € 500,- voor krijgen, dat is op dit moment een realistische prijs.

En kijk dan eens naar het verschil; de eerste koper zit op € 275,- per jaar, de laatste op € 62,50 en dat voor hetzelfde model.
      Klopt, maar ik heb toen 500 EUR opgelegd voor een 7D (wat de 50D eigenlijk had moeten zijn) en daar ben ik na 3 jaar nog altijd tevreden van en hij kost nieuw 100 EUR meer dan toen.
      Tevoren had ik een 400D (600 EUR) die ik na 3 jaar heb doorverkocht (binnen één dag) voor 150.

Het is gewoon koffiedik kijken wat de toekomstige waarde zal zijn.
      Het is tenslotte een hobby, ieder beslist zelf hoeveel hij daar voor over heeft.

Comment

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat sommigen hier wat te veel achter zoeken. Tien seconden rekenwerk leveren U eens een andere kijk op de kostprijs van camera's op - meer is het niet.

Toen ik jaren geleden bij een Apple dealer werkte was één van de verkoopspraatjes die men ons leerde het prijsverschil tussen een PC en Mac te delen door 4 jaar x 12 maanden en dan de klant te vertellen 'Zoveel meer computerplezier voor maar XX frank per maand meer, dat gaat U zich toch niet ontzeggen'.

Laat de cijfertjes maar komen, misschien leer ik dat ik me het plezier van een D700/D3/5D2/Leica/Hasselblad niet moet ontzeggen
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Wanneer je iets regelmatig gebruikt zal het sowieso goedkoper zijn per keer je het gebruikt...
          vb: Een mercedes s klasse waarmee je 10.000 km per jaar mee rijdt. Zal een dure auto zijn.
          Een taxibedrijf die er 24h/24 mee rijdt en 700.000km op de teller zet... kan goedkoper zijn dan de goedkoopste auto die er op de markt is per km, wanneer deze auto maar 2000 km/jaar gebruikt wordt. (prijs per km/vaste kost en variabele kost)

Voor de leek blijft de s gewoon een dure auto.

Om nu terug naar de fototoestellen te gaan, wanneer iemand zijn brood ermee verdient en deze koopt voor €20.000 aan materiaal en er 400.000 foto's mee neemt. (meerdere camera's + lenzen)
          € 0,05 per foto
          Tov. een investering van € 4000 met 40.000 foto's... (€ 0,1 per foto)
          Over de restwaarde van de 2 sets zullen we maar zwijgen.

Als je veel "goede" foto's maakt, is een dure set niet duurder per foto.
          Niet alleen de kwaliteit van de foto hangt af van het mannetje erachter maar ook de prijs...

Iedereen zou eigenlijk zichzelf moeten taxeren, wat ben ik waard als fotograaf en daar een toestel bijplakkken. Ik heb een fuji x10 ;-)

Maar die tijd is allang voorbij; als ik zie hoe sommigen op vakantie met een reflex omgaan. En hoe ze zich afvragen, waarom al die knoppen dienen.
          Van een handleiding hebben ze nooit gehoord. Er staat toch een auto stand op
          Last edited by Dirk007; 8 oktober 2012, 10:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
            Om nu terug naar de fototoestellen te gaan, wanneer iemand zijn brood ermee verdient en deze koopt voor €20.000 aan materiaal en er 400.000 foto's mee neemt. (meerdere camera's + lenzen)
            € 0,05 per foto
            Is dat de forfaitaire belastingaftrek?

Comment

Ik heb mijn spullen in 2 jaar aangeschaft , D300 en D800 plus alle dure lenzen.... Volgens bovenstaande wordt mijn set elk jaar goedkoper !!
              Nikon en glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                Ik heb mijn spullen in 2 jaar aangeschaft , D300 en D800 plus alle dure lenzen.... Volgens bovenstaande wordt mijn set elk jaar goedkoper !!
                Per genomen foto toch... ;-)
                Maar het boerenverstand zegt iets anders... Maar je hebt er ook plezier aan. En dat is onbetaalbaar.

Comment

D700 - 21000 cllicks. Als ik nu gemiddeld 1/60e seconde per click reken, dan heb ik het toestel 350 seconden of 5 minuten en 50 seconden gebruikt.
                  Dit komt neer op ruim 7 euro per seconde.
                  Ik ga mijn D700 nog wat houden
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Canon 350D ooit gekocht aan net geen 1000 euro. Dus 10 jaar oud of zoiets? meer dan 40.000clicks, nog eerste batterij en enkel nog in gebruik als huis, tuin en keuken toestel, werkt nog steeds. Onbetaalbaar wat de factor plezier meegebracht heeft.
                    canon
                    www.Pictostijn.net
                    https://www.facebook.com/Pictostijn

Comment

2 x D700 die nu 4jr zijn,
                      aanschaf 1100 euro/toestel 2de hands gekocht,
                      dan reken ik jaarlijks nr herverkoop-prijs ..; 0 euro
                      Photography helps people to see
                      -Berenice Abbott-
                      BD1050BE

Comment