Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 7D autofocus punten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon EOS 7D autofocus punten

Als je een onderwerp fotografeert dat in beweging is, dan zal het moeilijker worden voor de camera om correct te focussen.
    Daarvoor dient de servo-AF, maar in moeilijke omstandigheden zal die ook wel geregeld in de problemen komen (dat is afhankelijk van de snelheid waarmee het onderwerp beweegt, de hoeveelheid licht, contrasten op het punt waarop je scherp wil stellen, de gebruikte lens, en natuurlijk heeft de ene camera er ook eerder problemen mee dan de andere).

Bij concertfotografie zal het percentage missers een stuk hoger liggen dan bij bijvoorbeeld studiofotografie.

Als je echt wil testen of de camera correct focust, dan zal je dat moeten doen op een onderwerp dat niet in beweging is, met voldoende licht en contrasten (niet op een egaal oppervlak dus, er moet detail inzitten om de AF-sensor goed te laten werken), en met de camera op een statief.
    Die zaken zijn echt wel belangrijk om te bepalen of er geen front of backfocus is. Als je foto's maakt uit de hand, dan is het mogelijk dat je zelf ondertussen iets vooruit of achteruit gaat, en dan weet je nooit zeker of de test wem correct was.
    Als je daarop de AF-correcties in de camera gaat aanpassen, dan heb je kans dat het alleen maar slechter wordt.
    Last edited by Black B@ndit; 28 september 2012, 09:24.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door woef Bekijk bericht
      Ik heb eens m'n 550d meegedaan naar een concert en daar, ook op autofocus punt kiezen, had ik beduidend minder missers qua focus en bewegingsonscherpte.
      Zeker de laatste lijkt mij erg onwaarschijnlijk, want de artiest weet helemaal niet hoe jij meet.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik punt mijn centrale AF door de gebiedsuitbreiding af te zetten als de vogel tussen de takken zit. Anders stelt hij bij de 5D2 scherp op een duidelijk schuine lijn binnen de cirkel, en geeft ie een focuslock (groen lampje in One shot mode) op de bij dit toestel onzichtbare hulppunten.
        Dat doet hij trouwens ook als de AF niet op staat.
        Als de gebiedsuitbreiding niet opstaat moet het onderwerp (een duidelijke lijn) in verticale richting het scherpstelpunt raken, of in horizontale richting zich op maximaal halfweg de cirkel bevinden. In de portretstand is dat andersom.
        Om in het voorbeeld te verhinderen dat ie de scherpere contouren van de micro pakt, kan je het toestel dus in portretstand draaien.
        Bij de 7D zijn die hulppunten waarschijnlijk wel zichtbaar.
        Last edited by Poza; 28 september 2012, 11:16.

Comment

Ik heb alle lenzen op mij body's gecontroleerd op front of backfocus , dan ben je op dit punt toch al zeker en kun je eventueel andere oorzaken zoeken.

Comment

Bij focusproblemen kan het ook helpen om beide batterijen gedurende enkele minuten te verwijderen. Je moet dan de datum en klok opnieuw instellen.
            Ik heb de indruk dat het wel meestal is, in "weinig licht situaties".
            In fel licht heb je niet noodzakelijk duidelijker contouren
            Last edited by Poza; 28 september 2012, 12:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als je een onderwerp fotografeert dat in beweging is, dan zal het moeilijker worden voor de camera om correct te focussen.
              Daarvoor dient de servo-AF, maar in moeilijke omstandigheden zal die ook wel geregeld in de problemen komen (dat is afhankelijk van de snelheid waarmee het onderwerp beweegt, de hoeveelheid licht, contrasten op het punt waarop je scherp wil stellen, de gebruikte lens, en natuurlijk heeft de ene camera er ook eerder problemen mee dan de andere).

Bij concertfotografie zal het percentage missers een stuk hoger liggen dan bij bijvoorbeeld studiofotografie.

Als je echt wil testen of de camera correct focust, dan zal je dat moeten doen op een onderwerp dat niet in beweging is, met voldoende licht en contrasten (niet op een egaal oppervlak dus, er moet detail inzitten om de AF-sensor goed te laten werken), en met de camera op een statief.
              Die zaken zijn echt wel belangrijk om te bepalen of er geen front of backfocus is. Als je foto's maakt uit de hand, dan is het mogelijk dat je zelf ondertussen iets vooruit of achteruit gaat, en dan weet je nooit zeker of de test wem correct was.
              Als je daarop de AF-correcties in de camera gaat aanpassen, dan heb je kans dat het alleen maar slechter wordt.
              Interesssante opmerkingen.
              Als ik concerten doe, staat ie normaal op servo-af.
              Ik heb een tijdje geleden welk zo wat testen op statief gedaan.
              En ja dan was het % autofocus hoger, maar toch ook regelmatig er naast.
              Nu, ik lees hier(onder) dat het belangrijk is om een contrastlijn te hebben in je AF gebied van keuze. Daar heb ik toen geen rekening mee gehouden.
              Ik zal de test nog eens opnieuw doen, en ook de afstandsbediening gebruiken zodat het niet ik is die bibber.
              ------------------------------------------------------------------------------------
              Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
              http://creepingmackroki.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                Bij focusproblemen kan het ook helpen om beide batterijen gedurende enkele minuten te verwijderen. Je moet dan de datum en klok opnieuw instellen.

In fel licht heb je niet noodzakelijk duidelijker contouren
                zou de photix battery grip roet in het eten kunnen gooien ?
                ------------------------------------------------------------------------------------

Comment

bij mij staat ingesteld dat ik altijd alle AF punten zie en voor concerten ook op Servo-af, en lage snelheid.
                  Meestal staat de camera op manueel maar ik probeer de laatste weken regelmatig op AV bij concerten.

Comment

zou de photix battery grip roet in het eten kunnen gooien ?
                    De batterij heeft geen schuld. 't Is maar om een cold reset te doen. Je toestel gaat dan eens tegoei overdenken met wat het bezig was.

dat het belangrijk is om een contrastlijn te hebben in je AF gebied van keuze
                    Hoe groot dat gebied is kan je nagaan door bijvoorbeeld proberen te focussen op een paaltje, met je focuspunt er net naast. Dan zie ja dat de sensor-lijn groter is dan het weergegeven AF-punt.
                    Last edited by Poza; 28 september 2012, 13:28.

Comment

Vanavond ga ik de afscheidsshow vd Heideroosjes fotograferen.
                      Daar kan ik jullie opmerkingen al meenemen.

Ik hoop dat ze op een eind toch wat moe worden en stilstaan :-)

Comment

Hier gemikt op het hoofd vd drummer.

Hier gemikt op het haar vd zanger.

Je mag andere opmerkingen maken, als je ook iets on-topic meegeeft ;-)
                        Gemikt op het hoofd van de drummer, maar de camera kan dan net zo goed de bekkenstandaard kiezen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Gemikt op het hoofd van de drummer, maar de camera kan dan net zo goed de bekkenstandaard kiezen.
                          dat heeft ie dus ook gedaan, maar waarom juist ? Kan je me dat wat duiden ?

Comment

Even de foto's in Aperture geïmporteerd, maar het gebruikte focuspunt wordt helaas niet onthuld.
                            @TS: je weet toch dat er bij de 7D een verschil is tussen landscape en portrait qua ingesteld AF-punt? Enfin, je kunt ze zo instellen dat de camera een kwartslag draaien niet meteen een ander AF-punt oplevert, maar ik werk doelbewust met verschillend in te stellen AF-punten.
                            Verder ken je wellicht de (Canon-)video's over de 7D?
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Even de foto's in Aperture geïmporteerd, maar het gebruikte focuspunt wordt helaas niet onthuld.
                              @TS: je weet toch dat er bij de 7D een verschil is tussen landscape en portrait qua ingesteld AF-punt? Enfin, je kunt ze zo instellen dat de camera een kwartslag draaien niet meteen een ander AF-punt oplevert, maar ik werk doelbewust met verschillend in te stellen AF-punten.
                              Verder ken je wellicht de (Canon-)video's over de 7D?
                              Die AF-punt wissel bij portret-landschapwissel had ik het begin eens per accident op gezet. Maar ik vond dat niet handig.
                              heb je een linkje naar die 7d video's ?

Comment

dat heeft ie dus ook gedaan, maar waarom juist ? Kan je me dat wat duiden ?
                                Misschien heb je die geraakt en heeft de tracking die focus vastgehouden tegen wat op een een achtergrond leek met weinig detail.

Comment

Working...
                                X