Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D800? Of een ander?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D800? Of een ander?

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
    Larrie terug hier
    Wat snap je niet?
    Hetgeen ik wil zeggen is dat ik zelf ondervind dat mijn sluitertijd gewoon sneller moet, ik weet niet waarom maar is wel zo voor mij.
    Misschien is men hand niet vast genoeg voor FF wel voor DX ? lol
    Larrie ,

Een eerder plausibele uitleg zou kunnen zijn dat de ergonomie van de D800 je niet "toelaat" om langer sluitertijden te gebruiken, maar ik denk niet dat het aan de hoge resolutie kan liggen !?
    En normaliter zou je een full frame sowieso stabieler moeten kunnen houden ( een 200mm bvb gedraagt zich als een 200, niet als een 300 op een crop).

Comment

tja ik weet het niet , heb je al een d800 gebruikt? misschien kom je tot zelfde conclusie...
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

Comment

Het enige waar ik wel deftig aan moest wennen (komende van Dx) is dat mijn sluitertijd verdorie pak sneller moet.
        Had ik op een D300 een foto scherp op bv1/80 dan moet ik nu naar laten we zeggen 1/120ste gaan.
        Waarom weet ik niet, komt het door de hoge pixelcount, denk het wel...
        Deze opmerking heb ik verleden week ook gehoord van een beroepsgebruiker van de D800, uit de hand en met een 50mm objectief op 1/60 sec. krijg je amper
        70% scherp op 100% beoordeling was zijn opmerking, je moet minstens naar 1/125 sec.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Picha Bekijk bericht
          Snap ik niet goed ....
          Goeie techniek om uw camera stil te houden is altijd belangrijk maar met zo'n hoge resolutie wordt iedere fout veel duidelijker. Je moet dan of uw techniek verbeteren, een statief gebruiken of snellere sluitertijden gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Deze opmerking heb ik verleden week ook gehoord van een beroepsgebruiker van de D800, uit de hand en met een 50mm objectief op 1/60 sec. krijg je amper
            70% scherp op 100% beoordeling was zijn opmerking, je moet minstens naar 1/125 sec.
            Oei, verlies je al meteen 1 stop !

Dus te wijten aan de aard van het beestje ( en de hoge resolutie) ?
            Top of the line camera's die om toplenzen "vragen" ... of snellere sluitertijden ...

Dus indien je op een lagere resolutie werkt, is er geen probleem ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Picha Bekijk bericht
              Oei, verlies je al meteen 1 stop !

Dus te wijten aan de aard van het beestje ( en de hoge resolutie) ?
              Top of the line camera's die om toplenzen "vragen" ... of snellere sluitertijden ...

Dus indien je op een lagere resolutie werkt, is er geen probleem ?
              Als ik een beetje rekening houd met een goeie techniek om af te drukken dan kan ik perfect op 70mm met 1/60 sec weg. Ik zeg niet dat ik dan het onderste uit de kan haal maar 't is meer dan aanvaardbaar.
              Gewoon niet te nonchalant afdrukken en als je wat lange sluitertijden moet nemen niet zitten pixelpeepen op 100%. Als je perfectie wil dan gebruik je een statief. Een lens met VR helpt ookt.

Comment

Voila, dank U nu lijk ik minder dom ineens

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                Als ik een beetje rekening houd met een goeie techniek om af te drukken dan kan ik perfect op 70mm met 1/60 sec weg. Ik zeg niet dat ik dan het onderste uit de kan haal maar 't is meer dan aanvaardbaar.
                Gewoon niet te nonchalant afdrukken en als je wat lange sluitertijden moet nemen niet zitten pixelpeepen op 100%. Als je perfectie wil dan gebruik je een statief. Een lens met VR helpt ookt.
                Jij mag dat ALTIJD komen voordoen met mijn D800 ik heb hier een 80mm dus jij snapt die even op 1/70 ofzo dan , prachtig stukje techniek.
                Ik neem ook aan dat U de D800 bezit en daarmee dan 1/60 sluitertijd kan hanteren op een 70mm ?
                Zonder VR uiteraard he, anders is dat weer een totaal andere discussie.
                Mijn site...
                vandaelefotografie.be
                * BD0916BE *

Comment

Het enige waar ik wel deftig aan moest wennen (komende van Dx) is dat mijn sluitertijd verdorie pak sneller moet.
                  Had ik op een D300 een foto scherp op bv1/80 dan moet ik nu naar laten we zeggen 1/120ste gaan.
                  Waarom weet ik niet, komt het door de hoge pixelcount, denk het wel...
                  Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                  Goeie techniek om uw camera stil te houden is altijd belangrijk maar met zo'n hoge resolutie wordt iedere fout veel duidelijker. Je moet dan of uw techniek verbeteren, een statief gebruiken of snellere sluitertijden gebruiken.
                  Ik kwam tot net dezelfde bevindingen bij m'n macro-fotografie...
                  Met de D300 had ik op de duur m'n opnametechniek zo verbeterd dat ik behoorlijk wat foto's lukte uit de hand, zelfs één op één !
                  Met de D800 kan dat ook nog - maar ik heb veel meer 'missers'. De beelden lijken op 't eerste zicht perfect, tot je een klein beetje oplet : dikwijls een minimale bewegingsonscherpte. Erg weinig, maar voldoende om de scherpte te verminderen.
                  Nu werk ik weer bijna altijd van op statief, en zeker al als ik wil werken met een minimale DOF.

Het werd al verschillende malen eerder door 'gezaghebbende reviewers' vermeld : de D800 is een dijk van een camera, maar is niet ideaal voor beginners ! De opnametechniek is bij deze camera niet onbelangrijk !
                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

In principe heb je natuurlijk met de D800 niet meer bewegingsonscherpte dan met een ander toestel, maar met pixelpeepen zie je natuurlijk eerder de foutjes. ik had dat ook ooit met de D3x.
                    Je maakt gewoon middenformaat kwaliteit met een kleine body en stilhouden is dus het devies.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
                      "Daarbij waren 4 types Kodak voor Nikon, 3 types Fujifilm voor Nikon, 19 types van Nikon waaronder de D3s en de D3x, 6 modellen van Canon... de D800 is op alle gebieden behalve framerate het beste dat ik ooit in mijn handen heb gehad"
                      Dat klinkt als een dure hobby...
                      Die D800 is natuurlijk ook de camera die het laatst uitkwam en niet zo gek daarom dat ie beter presteert als een kodak uit 2000 ofzo. Technologie staat niet stil.
                      Als je echt het beste ( en betaalbare) van dit moment wilt dan zal dat waarschijnlijk wel de D800 zijn. Je neemt dan wel gigantisch grote bestanden voor lief en wellicht een upgrade van je PC etc. Heb je iets minder fotografie-ervaring of wil je iets meer vergevingsgezindheid in je files dan ben je denk ik beter af met de D600 op dit moment. Tenzij je de camera in een studio gebruikt of puur aan landschapsforografie doet waar de resolutie heel erg welkom is en je vrijwel altijd vanaf statief werkt.
                      De beelden die je postte Rob zijn trouwens geweldig!
                      Bedankt, al die toestellen was natuurlijk wel over een periode van 9 jaar
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                        Ik kwam tot net dezelfde bevindingen bij m'n macro-fotografie...
                        Met de D300 had ik op de duur m'n opnametechniek zo verbeterd dat ik behoorlijk wat foto's lukte uit de hand, zelfs één op één !
                        Met de D800 kan dat ook nog - maar ik heb veel meer 'missers'. De beelden lijken op 't eerste zicht perfect, tot je een klein beetje oplet : dikwijls een minimale bewegingsonscherpte. Erg weinig, maar voldoende om de scherpte te verminderen.
                        Nu werk ik weer bijna altijd van op statief, en zeker al als ik wil werken met een minimale DOF.

Het werd al verschillende malen eerder door 'gezaghebbende reviewers' vermeld : de D800 is een dijk van een camera, maar is niet ideaal voor beginners ! De opnametechniek is bij deze camera niet onbelangrijk !
                        Greetz, Kariboe
                        Hier volg ik Koen voor méér dan 100 %.
                        D800 is een prachtige camera, maar ook de meest kritische Nikon camera die ik ooit gebruikte.
                        Je moet hier inderdaad erg zorgvuldig tewerk gaan en weten met wat je bezig bent; opnametechniek is hét pijnpunt.
                        Werk je echt secuur en hou je de parameters onder controle, beschik je over super-files met een enorme detail.
                        'Vanzelf' of 'gemakkelijk' komen hier niet of nauwelijks aan bod.

Groeten, Roland

Comment

Een belangrijk nadeel van toestellen zoals oa de D700 is dat je maar 1 geheugenkaartslot hebt.
                          D800, D600, D300x .... hebben 2 sloten.
                          Bij een belangrijke shoot heb je dan altijd een back-up op die tweede kaart.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                            Werk je echt secuur en hou je de parameters onder controle, beschik je over super-files met een enorme detail.
                            Zo is het, ik sta nog altijd versteld van de "pixelkwaliteit" of hoe ik dat moet noemen...
                            De D300 was op dit vlak al bijzonder performant en je kon behoorlijk 'croppen' in de beelden van dit toestel. Maar de beelden van de D800 (als ze technisch perfect zijn uiteraard) zijn heel diep in te snijden zonder dat het zichtbaar wordt...
                            Voor 'schermafbeeldingen' bijzonder bruikbaar, lijkt me !
                            Greetz, Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                              Zo is het, ik sta nog altijd versteld van de "pixelkwaliteit" of hoe ik dat moet noemen...
                              De D300 was op dit vlak al bijzonder performant en je kon behoorlijk 'croppen' in de beelden van dit toestel. Maar de beelden van de D800 (als ze technisch perfect zijn uiteraard) zijn heel diep in te snijden zonder dat het zichtbaar wordt...
                              Voor 'schermafbeeldingen' bijzonder bruikbaar, lijkt me !
                              Greetz, Kariboe
                              Daar moet ge niet aan twijfelen !
                              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                                Hier volg ik Koen voor méér dan 100 %.
                                D800 is een prachtige camera, maar ook de meest kritische Nikon camera die ik ooit gebruikte.
                                Je moet hier inderdaad erg zorgvuldig tewerk gaan en weten met wat je bezig bent; opnametechniek is hét pijnpunt.
                                'Vanzelf' of 'gemakkelijk' komen hier niet of nauwelijks aan bod.

Groeten, Roland
                                Dat is wel juist ja... D700 naar D800 was een kleine stap voor de mensheid maar een immense voor mij...

Dat ding geeft je weinig ruimte tot fouten... Als je vlug moet werken moet je uiterst geconcentreerd met je parameters spelen... Of je gaat de mist in...

Moeilijke camera... Maar ik zou nooit meer terugkeren...

Comment

Working...
                                X