Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D800? Of een ander?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D800? Of een ander?

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper1 Bekijk bericht
    Altijd in Raw... dus ik weet, kleuren kan je aanpassen, maar toch.
    Hmmm, misschien moet ik dan maar toch beginnen twijfelen aan mijn beslissing...
    En zelfs nog een nieuwe optie: een tweede D700 kopen om workflow handiger te maken (maar dat is misschien heel extreem)
    Bedoeling is uiteraard niet om je te doen twijfelen maar om je twee keer na te laten denken :-)

Ik ben niet echt thuis in de Nikon "keuken" maar verneem bvb van collega's dat de laatste versie van de 70-200 2.8 VR merkelijk scherper/beter is.
    Dan kan natuurlijk schelen in het eindresultaat.
    Mocht het autofocussyteem van een D800 tov een D700 natuurlijk dermate verschillen ( zoals bvb een Canon 1D-serie en de 5DII ) en je diverse situaties niet "aankan" met de D700 ...

Een andere reden om wel/of niet up te graden naar een D800 zijn natuurlijk ook de files. Aanzienlijk groter dus ook gepaard gaande met de nodige implicaties.

Een tweede body is natuurlijk ook een denkpiste ( onmiddelijke beschikbaarheid/back up ...).

Genoeg stof tot nadenken :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Picha Bekijk bericht
      Jasper,

Een volledig andere denkpiste, maar daarom niet slechter ... waarom niet investeren in (nog) beter glas ?
      Ik gebruik de term "investeren" omdat een camera body in vergelijking met lenzen een "verliespost" is, glas daarentegen ...
      Wat is de reden dat je de D700 wilt verkopen ?
      Een andere/nieuwe camera is niet altijd een upgrade of voor iedereen een oplossing !?
      Mmmmm....glas "veroudert" ook. In dit eigenste draadje wordt al aangegeven dat de 70-200 VRII 2.8 scherper is dan de VRI , zeker volopen.

Walter
      D850

Comment

Altijd in Raw... dus ik weet, kleuren kan je aanpassen, maar toch.
        Maar toch weet je ook niet of er aan die prachtige kleuren van een D800 gesleuteld is. En met DxO kun je de NEF renderen als welke camera ook.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik werk met de D700 en twijfel nog over een eventuele D800 (mijn portefeuille twijfelt ook nog)
          Maar een voordeel ivm de kleuren van de D700 vind ik dat je het cameraprofiel D2X Mode1 kan gebruiken in LR. Dit bestaat dacht ik niet voor de D800, of heb ik het verkeerd?
          Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            Mmmmm....glas "veroudert" ook. In dit eigenste draadje wordt al aangegeven dat de 70-200 VRII 2.8 scherper is dan de VRI , zeker volopen.

Walter
            Klopt, maar glas "veroudert" niet aan eenzelfde tempo als camerabody's !

Vb. 70-200 2.8 VR versie 1 dateert van ... 2003 ? Nieuwe versie van 2010 ?
            Canon 24-70 2.8 ... 2003 Nieuwe versie 2012.

Zet het aantal camera's eens op een rijtje dat in diezelfde tijd de revue is gepasseerd !?

Goed glas blijft jaaaaaaaren goed glas en het duurt 5, 10 ... jaar vooraleer er (nog) iets beter op de markt komt. Maar dan nog, blijft datzelfde glas goed !

Camera's hebben tegenwoordig een update om de twee jaren (max), verliezen hun waarde veel te snel ( zoals alle electronica).
            Sommige lenzen daarentegen kosten tweedehands zelfs meer dan de originele verkoopprijs !

Zodra een nieuwe camera beschikbaar is , loert er al een nieuwer, nog "beter" model om de hoek.

Vandaar dat ik altijd de raad geef om, indien mogelijk, je lensen up te graden. Liever bvb een stop sneller inzake glas dan een nieuwe body die op ISO 6400 kan werken ipv ISO 3200.
            Natuurlijk geeft die raad niet datzelfde "excitement" als die nieuwe camera in je handen, volledig akkoord

Comment

Zowel voor mode als voor concerten is de D700 een prima toestel. Tenzij je de extra resolutie nodig hebt, zou ik niet upgraden.
              http://www.flickr.com/jonasla

Comment

als je die 36mp en 70mb files nie nodig hebt lijkt de D600 een optie.
                je zou ze es een paar dagen samen moeten kunnen testen.
                nikon stuff

Comment

Alles bijeen geraapt (en vandaag eens gesproken te hebben met iemand van Nikon) denk ik dat (voor mijn gebruik) de D800 toch wat kan toevoegen. MAAR, op het internet vind je heel veel over die lenzen met de D800. De 70-200 is geen probleem (heb ik kunnen checken), de lens dat ik echter nog niet heb kunnen testen (en nog geen goeie tests van gezien heb) is de 28-70. Iemand enig ervaring met deze op de D800?

Comment

en vandaag eens gesproken te hebben met iemand van Nikon
                    Die gaat je natuurlijk zeker de D800 (duurste pro-sumer in de reeks) aanraden

Geef me je belangrijkste punten eens waarom je de kostprijs van €2.500 gerechtvaardigd vindt om te upgraden?
                    flickr
                    facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ~B~ Bekijk bericht

Geef me je belangrijkste punten eens waarom je de kostprijs van €2.500 gerechtvaardigd vindt om te upgraden?
                      Jasper moet het denk ik voor zich zelf rechtvaardigen en niet voor jou.
                      In ieder geval kan ik je vertellen dat de afgelopen 9 jaren diverse body's heb gehad en aan de tand gevoeld. Daarbij waren 4 types Kodak voor Nikon, 3 types Fujifilm voor Nikon, 19 types van Nikon waaronder de D3s en de D3x, 6 modellen van Canon... de D800 is op alle gebieden behalve framerate het beste dat ik ooit in mijn handen heb gehad. Als er geen concurrentie was zouden liefhebbers met liefde vele duizenden euro's meer neertellen voor zo'n topproduct. Hmm... ben ik toch weer blij met Canon en Sony!
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

"Daarbij waren 4 types Kodak voor Nikon, 3 types Fujifilm voor Nikon, 19 types van Nikon waaronder de D3s en de D3x, 6 modellen van Canon... de D800 is op alle gebieden behalve framerate het beste dat ik ooit in mijn handen heb gehad"
                        Dat klinkt als een dure hobby...
                        Die D800 is natuurlijk ook de camera die het laatst uitkwam en niet zo gek daarom dat ie beter presteert als een kodak uit 2000 ofzo. Technologie staat niet stil.
                        Als je echt het beste ( en betaalbare) van dit moment wilt dan zal dat waarschijnlijk wel de D800 zijn. Je neemt dan wel gigantisch grote bestanden voor lief en wellicht een upgrade van je PC etc. Heb je iets minder fotografie-ervaring of wil je iets meer vergevingsgezindheid in je files dan ben je denk ik beter af met de D600 op dit moment. Tenzij je de camera in een studio gebruikt of puur aan landschapsforografie doet waar de resolutie heel erg welkom is en je vrijwel altijd vanaf statief werkt.
                        De beelden die je postte Rob zijn trouwens geweldig!
                        Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ~B~ Bekijk bericht

Ik zei dat ik met hem gesproken had, niet dat hij de D800 aanraad, al vond hij dat ook een schitterend toestel. Geloof mij, zo'n mensen willen niet altijd dat je het duurste toestel koopt, in tegendeel! Ze hebben veel liever dat je een zo goedkoop mogelijk toestel koopt, en daarbij nog een lens. Dubbel winst! Op een body maken winkel niet veel winst (dat is net zoals computers)
                          Hij zei ook dat ik moest twijfelen tussen de D800 of de 24-70 lens (maar voor 24-70 lens zou qua prijs voor mij nadeliger uitkomen)

Reden waarom ik denk over D800:
                          - Scherpte EN DETAIL weergave
                          - Veel hoger contrast weergave (minder clipping)
                          - Minstens evengoede iso-waarden als de D700 (ik heb de D800 al even in mijn handen gehad, en getest op hoogste iso)
                          - Geavanceerde scherpstelling

Comment

Voor zover ik kan zien (qua scherpte) zijn deze inderdaad even goed als de D700. Ik vind het dan echt jammer dat er zo veel met woorden wordt gesmeten op het internet dat hij niet scherp zou fotograferen, slechte iso, te traag scherpstellen. Terwijl ik hier nu wel drie goeie beelden zie (tweede misschien wat bewogen, mahja, het blijft slecht licht omstandigheid)
                            Dit is larrie en ik heb een D800.
                            De iso is top, zelfs 6400 is naar mijn mening goed bruikbaar, trouwens een zeer interessante korrel daar.
                            Scherpstellen is snel, hangt natuurlijk van objectief af , deze snelheid vermindert als het licht vermindert, maar bij welke camera is dat niet?
                            Scherpte is gewoon belachelijk goed, met een 85mm 1.8 kan je verdorie de stofjes op een haar zien liggen.
                            Laten we dan nog maar zwijgen over het feit als je die resized naar 10Mp....

Het enige waar ik wel deftig aan moest wennen (komende van Dx) is dat mijn sluitertijd verdorie pak sneller moet.
                            Had ik op een D300 een foto scherp op bv1/80 dan moet ik nu naar laten we zeggen 1/120ste gaan.
                            Waarom weet ik niet, komt het door de hoge pixelcount, denk het wel...

Heb wel veel miserie gehad met de TTL sturing, omdat ik samen met een duitser de enige 2 ongeveer waren in europa.
                            Maar procirep heeft dit prachtig hersteld.
                            Mijn site...
                            vandaelefotografie.be
                            * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                              Dit is larrie en ik heb een D800.
                              ....Het enige waar ik wel deftig aan moest wennen (komende van Dx) is dat mijn sluitertijd verdorie pak sneller moet.
                              Had ik op een D300 een foto scherp op bv1/80 dan moet ik nu naar laten we zeggen 1/120ste gaan.
                              Waarom weet ik niet, komt het door de hoge pixelcount, denk het wel ...

Hallo Larrie

Snap ik niet goed .... En hoe kun je trouwens twee foto's vergelijken inzake scherpte om tot zo een besluit te komen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Picha Bekijk bericht
                                Hallo Larrie

Snap ik niet goed .... En hoe kun je trouwens twee foto's vergelijken inzake scherpte om tot zo een besluit te komen ?
                                Larrie terug hier
                                Wat snap je niet?
                                Hetgeen ik wil zeggen is dat ik zelf ondervind dat mijn sluitertijd gewoon sneller moet, ik weet niet waarom maar is wel zo voor mij.
                                Misschien is men hand niet vast genoeg voor FF wel voor DX ? lol
                                Mijn site...
                                vandaelefotografie.be
                                * BD0916BE *

Comment

Working...
                                X