Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 autofocus ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Hallo,

    Dit is bijvoorbeeld zo'n "probleemfoto":

    Focuspunt ingesteld op het middenste punt (het rondje in het midden simuleert het focusgebied).
    In P-A-S-M mode dus geen autofocus mogelijk.
    De lens draait van links naar rechts en terug maar geen focus lock ...
    Effe overschakelen naar "landscape" mode - en pats - dadelijk perfecte autofocus ...
    (deze foto is genomen in landscape-mode maar zeg tegen niemand dat ik die gebruik hé)
    Hardwarematig lijkt me dus alles in orde vermits een autofocus dus wel degelijk kan.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #17
      Jaja hoe kun je dat focuspunt veranderen bij mij staat het vanonder en ik zou niet weten hoe ik dit aanpas terug naar het midden?
      en ik heb juist het zelfde soms voor
      ps probeer eens op een egale muur gaat ook niet?
      NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

      Comment


      • #18
        Hallo Lucske,

        Het focuspunt veranderen doe je met de ronde "vierwegsknop" aan de achterzijde (dacht ik).
        Gewoon de knop indrukken tot het gewenste focuspunt oplicht.
        En een egale muur lijkt me niet zo zinvol omdat elke camera het daar moeilijk heeft (staat in alle handleidingen ). Daar hebben dus zowel de 10D als de D70 het moeilijk mee.

        Jaja

        Originally posted by Lucske
        Jaja hoe kun je dat focuspunt veranderen bij mij staat het vanonder en ik zou niet weten hoe ik dit aanpas terug naar het midden?
        en ik heb juist het zelfde soms voor
        ps probeer eens op een egale muur gaat ook niet?

        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #19
          Originally posted by Lucske
          ps probeer eens op een egale muur gaat ook niet?
          Zoals hier eerder al door iemand aangehaald zal AF nooit werken op een egaal oppervlak.
          Een AF-sensor is eigenlijk een mini-CCD van 1 pixel breed en tientallen pixels lang. Door voldoende variatie tussen 2 opeenvolgende pixels (i.e. veel contrast) weet de camera dat die pixels scherp/in-focus zijn. Bij out-of-focus krijg je immers een wazig beeld dat o.a. inhoudt dat opeenvolgende pixels nagenoeg hetzelfde licht meten.
          Wanneer je dus meet op een egaal gekleurd oppervlak, ziet de AF-sensor gewoon op elke pixel hetzelfde en kan hij geen onderscheid maken tussen in-focus en out-of-focus.
          De oriëntatie van die rij pixels speelt dus ook een rol, maar de centrale AF-sensor bestaat typisch uit zowel een horizontale als vertikale rij. Met enkel een horizontale AF sensor ga je dus bvb ook niet kunnen focussen op horizontale patronen.

          In de praktijk ga je sowieso dus soms moeten focussen op een contrastrijk punt om daarna te herkadreren.

          Nu, wat Jaja voor heeft, heeft hier niets mee te maken en lijkt idd eerder een software-probleem.

          Henk

          Comment


          • #20
            Originally posted by jaja
            Het focuspunt veranderen doe je met de ronde "vierwegsknop" aan de achterzijde (dacht ik).
            Wel zien dat die knop niet gelockt is ! Bij mijn D100 is er immers dan nog een afzonderlijk knopje met een L en bolleke die aangeeft of die vierwegsknop gelockt is of niet. Normaal zet je die dus op de L (lock) om te vermijden dat je per ongeluk het AF punt verzet. De D70 zal zeker ook wel zulke lock hebben.

            Henk

            Comment


            • #21
              bedankt jaja
              ik moest effe onder de knop het schakelaartje op het puntje zetten inpl van de L en dan met die knop er boven aanpassen en dan terug op L
              gelukt
              NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

              Comment


              • #22
                Hallo,

                Nog effe snel een "update" bij m'n onderzoeken ...
                De D70 stond ingesteld op het middenste focuspunt.
                Ik heb de camera nu eens "gereset" (Ctrl-Alt-Del ), de hele winkel opnieuw ingesteld en terug dat middenste focuspunt geselecteerd.
                En wat blijkt? Nu doet de autofocus het dus wel prima in P-A-S-M mode ...
                Blijkbaar een "piefje" dat niet helemaal in orde was, maar nu dus blijkbaar wel ...
                Voorlopig geen paniek dus ... de D70 blijft een dijk van een camera.

                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #23
                  Originally posted by jaja
                  Hallo,

                  Blijkbaar een "piefje" dat niet helemaal in orde was, maar nu dus blijkbaar wel ...
                  Voorlopig geen paniek dus ... de D70 blijft een dijk van een camera.

                  Jaja
                  Geef hem eens aan mij voor een weekske.Als hij dan nog marcheert en niet door mijn geklungel naar de vaantjes is geholpen is het inderdaad een geweldige camera (wat ik niet betwijfel)
                  Danny's Photosite

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by jaja
                    Ik heb de camera nu eens "gereset" (Ctrl-Alt-Del )
                    Het lijkt de Nikon 10D wel.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #25
                      Door dat mijn focus punt nu op midden staat en ik ook eens een reset gedaan te hebben ziet het hier ook beter uit jaja
                      dus hopenlijk niks oms ons zorgen over te maken
                      dus de paniek is hier voorlopig overbodig
                      NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

                      Comment


                      • #26
                        Hallo Luckske,

                        De bedoeling van mijn update was dus idd om te voorkomen dat er weer "paniek" onstaat .
                        Waaraan de slechte autofocus kan gelegen hebben - geen idee.
                        Het zou dus ook kunnen gaan om een onbewuste "user error" die door het resetten ongedaan gemaakt werd.
                        Maar allez, het allerbelangrijkste is dat de D70 nu weer autofocust "als een zonnetje" en dat in alle programmastanden .
                        Ik heb m'n laatste bevindingen ook doorgemaild naar De Beukelaer om te voorkomen dat er een grote D70 "terugroepactie" zou komen ...
                        Allez, en nu ga ik eens wat gras afmaaien - moet ook gebeuren - en in de pauzes m'n D70 autofocus nog wat verder testen.

                        Jaja

                        Originally posted by Lucske
                        Door dat mijn focus punt nu op midden staat en ik ook eens een reset gedaan te hebben ziet het hier ook beter uit jaja
                        dus hopenlijk niks oms ons zorgen over te maken
                        dus de paniek is hier voorlopig overbodig

                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #27
                          als ik es gefocust heb en ik laat de ontspanknop terug los en ik wacht efkes dan valt de metering weg (tijd is instelbaar in menu) dan kan ik het focusveld niet veranderen; ik moet dan eerst es terug op de ontspanknop drukken zodat de metering terug is en dan pas kan ik 't focusveld verzetten
                          is dat bij jullie ook ?
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Dirtyharry71
                            als ik es gefocust heb en ik laat de ontspanknop terug los en ik wacht efkes dan valt de metering weg (tijd is instelbaar in menu) dan kan ik het focusveld niet veranderen; ik moet dan eerst es terug op de ontspanknop drukken zodat de metering terug is en dan pas kan ik 't focusveld verzetten
                            is dat bij jullie ook ?
                            Zo is het bij Canon in elk geval ook.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by jaja
                              Allez, en nu ga ik eens wat gras afmaaien - moet ook gebeuren - en in de pauzes m'n D70 autofocus nog wat verder testen.

                              Jaja
                              Gras afmaaien, schijnt de zon daar dan??? hier is het doffe elende!!
                              Rudy

                              Comment


                              • #30
                                eind goed al goed
                                NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

                                Comment

                                Working...
                                X