Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NIKON D70 : zware problemen met MOIRE

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Phille
    installeer deze plugin, en je bent er zo vanaf ... piece of cake.
    (is een onderdeel van C1pro en komt in de PS plugin dir)

    Voor u getest en online gezet.
    Have fun shooting



    Dag Phille

    Deze plugin : is dat dan een plug-in bedoeld voor Photoshop of zo ?
    En ongeacht de versie van Photoshop ?
    Ik werk nu met Photoshop CS NL.
    Maar als amateur kan ik niet echt goed overweg met de meer gevorderde functies binnen Photoshop.

    Groetjes,

    Marc

    PS

    Ik zal zodra mogelijk en de omstandigheden gelijkaardig zijn, nog eens dezelfde shoots maken maar zonder sharpening om te kijken of het hiermee opgelost is.
    Het is uiteraard altijd beter de foto's zo neutraal mogelijk te nemen(ik bedoel met zoweinig mogelijk softwarematige behandeling door de camera zelf, aangezien deze onherroepelijk in het beeld weggeschreven worden). Maar als je al je foto's in RAW/NEF moet nemen om zeker te zijn, dan moet ik weer een fortuin investeren in supplementaire CF kaartjes. Het probleem met zo'n moiré, is dat het een fenomeen is dat niet altijd voorspelbaar is, eigenlijk meer toeval. Ik verwachtte dit eerder op "hemden met een carreautje" (zoals ze in Brugge zeggen) dan in een gewone donkerblauwe trui. (al moet ik toegeven dat er een zekere "blank" in de trui zit. En op de display van het toestel onmiddellijk na het nemen van de foto kun je dit onmogelijk zien ...

    Groetjes,

    Marc
    NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

    Comment


    • #17
      Ik moet zeggen ik heb tot hier toe ook nog niks gezien ,maar heb geen scharping aan staan
      NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

      Comment


      • #18
        Kan er mij iemand vertellen hoe ik op moire kan testen?
        Nikon D70
        Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G ED DX

        Comment


        • #19
          Hemden met carreautjes...

          zorgen voor moire op een televisiescherm, waar het scheidend vermogen in ontvangst beperkt is tot 720x568 voor standaard-televisie. Als je zo'n zelfde beeld opneemt met een 3008x2000 sensor, zal een carreautje in eenzelfde cadrage geen aanleiding meer geven tot moire, of een totaal ander patroon. Bij die blauwe pull, zijn het waarschijnlijk de STEKEN van het textiel die aanleiding geven tot de aliasingfoutjes. Als je die foutjes gaat versterken door er een software-matige sharpen op toe te passen, dan krijg je dus problemen. Ik heb de indruk dat ze met de D70 hun beeld TE scherp proberen te maken ten opzichte van de aanwezige sensoren. Ofwel is hun routine veranderd waarmee ze de GRGB arrays omzetten naar RGB-pixels.

          Comment


          • #20
            Hallo

            Ter info :

            Heb tot op heden nog geen reactie op mijn mail naar De Beukelaer ontvangen.
            Enkel een automatische reply mail.
            Curieus hoe lang het nog zal duren ...

            Groetjes,

            Marc
            NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

            Comment


            • #21
              En nog moire gehad met de andere settings?

              Comment


              • #22
                na 3845 shots, 1 x moiré, dit omdat ik het testte, zoals de gerenomeerde websites schrijven, camerastandpunt, focal lenght, verscherping, contrast, als je de camera juist instelt, je anticipeert, ga je het misschien ooit wel eens tegenkomen, maar is het niet om je druk over te maken. Trouwens ELKE camera heeft soms last van moiré, de S2 pro, de D1, de 10D, de D60, zelfs de D2H en de 1D heb ik al eens moiré zien produceren ...

                Comment


                • #23
                  Hallo

                  Heb nog geen tijd gehad om dezelfde foto te nemen met sharpening op off.
                  Eergisteren heb ik wel een 50-tal portret en een 50-tal natuurfoto's genoemen bij mijn ouders in Damme die op de buiten wonen, en zonder te willen boffen, formidabele kwaliteitsfoto's.
                  En de D70 is qua reactiviteit een plezier van een toestel om mee te werken: de AF is razendsnel, de belichting perfect, en heb even geëxperimenteerd met de diverse programma-modes : voor velen misschien een overbodige gadget, ik vind het echter een extra comfort.
                  Plots passeert een sportvliegtuigje dat je eens wil proberen te fotograferen, je zet je toestel gewoon op "sportmode", de AF begint continu te werken, je sluitersnelheid past zich aan, etc . Is toch handig hoor.
                  Zo'n D70 is uiteindelijk geen studiotoestel, maar wel een consumer camera voor dagdagelijks gebruik in alle omstandigheden.
                  En daar is dit toestel m.i. uiterst goed voor geschikt.
                  Buiten die ene foto met moiré verleden maandag (een fijn geweven pull, die bovendien een beetje blinkt), is dit wat mij betreft absoluut geen beenbreker meer hoor.
                  En naar ik hoorde zou in de laatste Chasseur d'Images een artikel staan waarbij NIKON bevestigt het probleem te onderkennen, en dat dit in een eerste firmware zal bijgewerkt worden. Ook de duurste Mercedes kent zijn "kinderziektes". Het is NIKON vergeven, voor de rest vind ik mijn D70 qua prijs/prestatie verhouding een héél geslaagd toestel.
                  Ter illustratie : een foto van mijn pa (genomen in de late namiddag, dus reeds speciaal zonlicht) met een héél gewone doordeweekse lens (een NIKON AF 35-135 3.5-4.5 die ergens zo'n 20 jaar oud moet zijn en je op Ebay regelmatig vindt voor max 125 Euro !)
                  Kijk eens naar het stof op zijn brilglazen ...
                  (Bekijk de foto op ware grootte, door zichzelf aan te passen aan de schermgroote krijg je soms van die kunstmatige artefacten in schuine lijnen !)

                  Welke kwaliteit zou je niet krijgen met een goede 100 mm lens van 2.8 ???

                  http://users.pandora.be/vdrmfotos/vdrmfotos/DSC_0022good.jpg

                  Exif van de foto :
                  Zelfgemaakte JPEG vertrekkende van een RAW-formaat
                  Bewerkt in de heel gewone bijgeleverde NIKON VIEW : 2 handelingen
                  1 : sharpening : low
                  2 : whitebalance van auto naar daylight

                  Daarna in JPEG opgeslagen als kwaliteit "GOOD"


                  Make - NIKON CORPORATION
                  Model - NIKON D70
                  Orientation - Top left
                  XResolution - 300
                  YResolution - 300
                  ResolutionUnit - Inch
                  Software - Nikon Capture Editor 4.1.0 W
                  DateTime - 2004:04:14 20:12:20
                  YCbCrPositioning - Centered
                  ExifOffset - 228
                  ExposureTime - 1/250 seconds
                  FNumber - 4.50
                  ExposureProgram - Normal program
                  ExifVersion - 220
                  DateTimeOriginal - 2004:04:14 18:27:40
                  DateTimeDigitized - 2004:04:14 18:27:40
                  ComponentsConfiguration - YCbCr
                  ExposureBiasValue - 0.00
                  MaxApertureValue - F 4.44
                  MeteringMode - Multi-segment
                  LightSource - Auto
                  Flash - Not fired
                  FocalLength - 135 mm
                  UserComment -
                  SubsecTime - 12344
                  SubsecTimeOriginal - 12344
                  SubsecTimeDigitized - 12344
                  FlashPixVersion - 100
                  ColorSpace - sRGB
                  ExifImageWidth - 3008
                  ExifImageHeight - 2000
                  SensingMethod - One-chip color area sensor
                  FileSource - DSC - Digital still camera
                  SceneType - A directly photographed image

                  Maker Note (Vendor): -
                  Data version - 808464944
                  ISO Setting - 0
                  Quality - RAW
                  White Balance - AUTO
                  Image Sharpening - AUTO
                  Focus Mode - AF-S


                  Groetjes,

                  Marc


                  NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

                  Comment


                  • #24
                    Leuk... Het enige dat ik nog zie, en ook reeds in een aantal shots op DP-review zag (ondermeer de reden waarom de resolutiecharts er zo bizar uitzien), zijn anti-aliasing foutjes links in het haar... Daar weet de camera niet goed kiezen welke drie RGB waarden hij gaat mengen, zo lijkt het... Of de sharpening-routine doet iets vreemd...

                    Comment


                    • #25
                      is idd de verscherping denk ik (aan de achtergrondruis te beoordelen) maar detail heb je genoeg

                      Comment


                      • #26
                        Moire is een soort interferentiepatroon en dat treedt op wanneer de samplingfrequentie net te klein wordt voor het correct weergen van een patroon in het beeld. Een zwaarder antialias filter reduceert het probleem wel maar heeft dan weer een minder ´crispy´ beeld tot gevolg.
                        Het is volgens mij een zeer klein probleem dat eenvoudig op te lossen is.
                        Converteer je beeld naar lab mode.
                        Selecteer dat deel van het beeld waarin de moire een probleem vormt. Selecteer nu de beide kleurkanalen en blur ze in gepaste mate. Laat je luminantiekanaal echter ongewijzigd. Converteer terug naar RGB...solved. In sommige gevallen zoals hier kan het wel nodig zijn erg veel blur toe te passen.
                        mvg
                        Jos
                        http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Igoforit
                          Moire is een soort interferentiepatroon en dat treedt op wanneer de samplingfrequentie net te klein wordt voor het correct weergen van een patroon in het beeld. Een zwaarder antialias filter reduceert het probleem wel maar heeft dan weer een minder ´crispy´ beeld tot gevolg.
                          Het is volgens mij een zeer klein probleem dat eenvoudig op te lossen is.
                          Converteer je beeld naar lab mode.
                          Selecteer dat deel van het beeld waarin de moire een probleem vormt. Selecteer nu de beide kleurkanalen en blur ze in gepaste mate. Laat je luminantiekanaal echter ongewijzigd. Converteer terug naar RGB...solved. In sommige gevallen zoals hier kan het wel nodig zijn erg veel blur toe te passen.
                          mvg
                          Jos
                          Bedankt voor de tip Jos ! Zal ik eens uittesten !

                          Groetjes,

                          Marc
                          NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

                          Comment


                          • #28
                            Hallo

                            Op 21 april heb ik volgend antwoord ontvangen vanwege De Beukelaar;
                            veel wijzer ben ik er niet van geworden, en ze antwoorden niet op mijn vraag of het probleem al dan niet toestel-gebonden is; ze linken me gewoon door naar een item wat uitlegt wat moiré is en wanneer het kan voorkomen.

                            Hier hun antwoord :

                            Beste Mr.Marc Van De Ryse,


                            Mogen we u vooraleerst gelukwensen met uw aankoop en danken voor het vertrouwen in het merk Nikon.

                            Zou u eveneens zo vriendelijk willen zijn u te registeren op onze Nikon Europese Support website, en alle verdere vragen en support voor uw Nikon camera via de website te voeren?

                            http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_nl.cfg/php/enduser/std_alp.php?countryId=18&languageId=18

                            Het is inderdaad zo dat er moiré kan voorkomen in bepaalde opnamen die u maakt, en dit dus ook met uw Nikon D70 camera.

                            Ter verduidelijking van het moiré effect bij digitale camera's heeft Nikon devolgende info op zijn Support website geplaatst:

                            http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_nl.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=9544&p_created=1080653343

                            met vriendelijke groeten

                            Dirk Van Hauwe
                            Service Department

                            Boomsesteenweg 77
                            B-2630 Aartselaar
                            Belgium


                            Groetjes,

                            Marc

                            PS Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, sedertdien geen moiré-problemen meer gekend te hebben. Het toeval wilde natuurlijk dat het juist bij één van mijn eerste opnames moest gebeuren ....

                            NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

                            Comment


                            • #29
                              Ik las ergens -een week geleden of zo- dat Nikon het Moire probleem erkend en mogelijk onderhanden neemt bij een firmware update. Was het in dit forum of elders? Geen idee meer.

                              Comment

                              Working...
                              X