Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mening gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Mening gevraagd

Klopt, zelfs met een compact camera van 100 euro kun je nog verbluffende plaatjes maken, dat ligt aan jouzelf. Compositie is bij verre veel belangrijker dan beeldkwaliteit. Als jij op een manier een steegje verbluffend weet vast te leggen maakt het niet uit dat ie niet 100% scherp is of dat er wat abberatie te zien is. Je camera is 'slechts' een 'hulpmiddel'. Tuurlijk als je een nikon d3 ofzo hebt met een 70-200 f/2.8, tuurlijk kun je dan bijvoorbeeld races e.d. beter vastleggen. Maar je hoeft echt niet het beste te hebben voor een mooi plaatje.
    Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
    35mm f/1.8G

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marijntje42 Bekijk bericht
      Klopt, zelfs met een compact camera van 100 euro kun je nog verbluffende plaatjes maken, dat ligt aan jouzelf. Compositie is bij verre veel belangrijker dan beeldkwaliteit.
      Maar je hoeft echt niet het beste te hebben voor een mooi plaatje.
      dank u en mee eens.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
        Dat ben ik toch niet helemaal met je eens Johan, als je gaat beginnen met fotografie en je koopt een instaptoestel, dan hoef je daar niet direct een L-lens voor te kopen, (Of je moet geld zat hebben ofzo) mijn ervaring is dat je goed met kitlenzen kunt werken om te leren fotograferen. Persoonlijk heb ik de 55-250 IS nog van Canon en ik heb niet zoveel geld, dus is dat toch mijn beste tele-lens voorlopig nog. En de 18-55 IS is ook wel redelijk om mee te beginnen.

Paul
        Ik gebruik mijn 55-250 soms ook nog als ik geen zin heb om de 100-400 of 70-200 en de 1DIII mee te pakken (wegens gewicht).

Maar je kan niet ontkennen dat een 70-200 mm f2.8 IS veel beter geschikt is om foto's van een rondlopende hond te maken.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marijntje42 Bekijk bericht
          Klopt, zelfs met een compact camera van 100 euro kun je nog verbluffende plaatjes maken, dat ligt aan jouzelf. Compositie is bij verre veel belangrijker dan beeldkwaliteit. Als jij op een manier een steegje verbluffend weet vast te leggen maakt het niet uit dat ie niet 100% scherp is of dat er wat abberatie te zien is. Je camera is 'slechts' een 'hulpmiddel'. Tuurlijk als je een nikon d3 ofzo hebt met een 70-200 f/2.8, tuurlijk kun je dan bijvoorbeeld races e.d. beter vastleggen. Maar je hoeft echt niet het beste te hebben voor een mooi plaatje.
          Ik vind beeldkwaliteit en scherpte toch wel belangrijk.

Mijn eerste compactje (digital ixus) was ik al na n paar maand beu, mijn Powershot na n paar jaar.

Met de dlsr ging er n wereld voor me open ! Ik vind een dslr trouwens gemakkelijker te bedienen dan n compactje. De standen 'macro', 'sneeuw', 'binnen', 'sport' ... heb je allemaal niet nodig.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Dat klopt wel Johan, maar dat neemt niet weg dat je met een compact heel erg mooie plaatjes kunt schieten.
            Tuurlijk, toen ik een anderhalve maand geleden mn DSLR kocht vond ik het ook verbluffend wat ik ermee kon. Maar als je geen goeie compositie weet op te stellen krijg je zelfs met materiaal van tienduizenden euro's nog geen leuke plaatjes.
            Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
            35mm f/1.8G

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
              voor je interieurshots... de samyang 8 of 10.5 (beide f2.8 als ik nie mis ben...) manuele lenzen (maar voor ultrawide maakt dat niets uit)
              lijkt mij niet zo'n fijn advies om een fish eye voor interieur te gaan gebruiken(8mm) en er is gen Samyang 10,5 in het leveringsprogramma nu.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anoukje Bekijk bericht
                Ik droom al lang van een spiegelreflexcamera, heb tot nu toe altijd een compactcamera gehad.
                Omdat ik het voornamelijk voor hobby wil gebruiken en mijn budget beperkt is dacht ik aan een CANON EOS 1100D waarbij de lens EF-S 18-55mm IS II zit.
                Momenteel ben ik masterstudent interieurarchitectuur, dus ik zou het ook wel eventueel voor projecten kunnen gebruiken, maar dat is eerder

Wat ik vooral graag fotografeer is mijn hondje, natuur, personen, vakantie, en interieurs.
                Wat ik belangrijk vind is dat de foto's een mooie heldere kleur hebben en een mooie kleur en scherpte behouden bij weinig licht. Ik vind het ook heel mooi als je de voorgrond of een object scherp kan zetten en de achtergrond vaag. Ook scherpte bij beweging is een pluspunt.

Omdat ik er niet veel van ken had ik graag jullie mening of de CANON 1100D daar goed genoeg voor is. Indien ik het later voor mijn werk ofzo nodig heb kan ik nog steeds een betere lens kopen.
                Ik was ook aan het twijfelen tussen de NIKON D3100 (met AF-S G 18-55 VR).

Alvast bedankt!
                Grtj, Anouk
                De Canon 1100D met bijhorende kitlens is perfect geschikt voor je doeleinden.
                Dat is toch je vraag niet ?
                Je kan inderdaad later nog een lens bijkopen volgens jouw behoeften.
                Last edited by Funcky; 28 juli 2012, 15:53.
                Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Ik hoor hier regelmatig dat je beter bent met een lichtsterke lens op een goedkopere body dan met een goede body en een kitlens. Ik deel die mening niet want in veel gevallen gebruik je toch een kleiner diafragma dan f 2.8 omdat je meer scherpte diepte wil. Die lichtsterke lens zal wel makkelijker en sneller scherpstellen. Maar ik denk dat je voor interieur-fotografie beter af bent met een body die in iso wat hoger kan met een kit lens dan een lichtsterke lens op een goedkopere body.

Comment

Er zijn veel mensen wel niet zo content over die 1100D, zeer slechte iso. Wat wel wat beter is op de D3100!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                      Ik hoor hier regelmatig dat je beter bent met een lichtsterke lens op een goedkopere body dan met een goede body en een kitlens. Ik deel die mening niet want in veel gevallen gebruik je toch een kleiner diafragma dan f 2.8 omdat je meer scherpte diepte wil. Die lichtsterke lens zal wel makkelijker en sneller scherpstellen. Maar ik denk dat je voor interieur-fotografie beter af bent met een body die in iso wat hoger kan met een kit lens dan een lichtsterke lens op een goedkopere body.
                      Het werd hoog tijd dat dat eens gezegd werd! En ook: de meeste lenzen, ook de kitlenzen, zijn meer dan scherp genoeg hoor, tenzij de TS venijnig scherpe A2+ afdrukken wil maken,maar ik denk niet dat dat het geval zal zijn.

Walter
                      D850

Comment

Ik heb jaren gebruik gemaakt van de kitlens 18-55mm, eerst op een 350D en later op een 500D en dat is me prima bevallen. De foto's zijn doorgaans prima van kwaliteit maar ik had dan ook geen speciale wensen zoals vogelfotografie of macro en ik maak er ook geen grote posters van. Uiteindelijk heb ik de kitlens ingeruild voor een 15-85mm IS USM en ik moet zeggen dat dat een hele vooruitgang is. Waarom dan de kitlens ingeruild? Ik merkte dat ik het gros van mijn foto's nam op de uiteinden van de lens, 18mm en 55mm dus ik wilde graag aan beide kanten er wat milimeters bij, daarnaast ben ik me steeds meer gaan interesseren in fotografie, doe steeds meer met de camera. Vervolgens ben ik na lang zoeken, reviews lezen, fora lezen, uitgekomen op de 15-85mm (ipv 17-85 en 18-135).

Moraal van het verhaal, ik zou kijken voor een (tweedehands) 500D-550D-600D met de kitlens, veel foto's maken en vervolgens eens kijken wat de vervanger van je kitlens gaat worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reinier79 Bekijk bericht
                          Moraal van het verhaal, ik zou kijken voor een (tweedehands) 500D-550D-600D met de kitlens , veel foto's maken en vervolgens eens kijken wat de vervanger van je kitlens gaat worden.
                          Hierbij zit normaliter altijd de 18-55 IS en die is relevant beter dan de gewone (en heeft op de koop toe nog IS oftewel beeldstabilisatie). Deze lens is kwa scherpte unreal goed ... bij gelijk diafragma evenwaardig aan de EF-S 17-55 IS 2.8 toplens van Canon ... dus kwa scherpte zit je met de 18-55 IS voor een dubbeltje op de eerste rij, nog maar eens herhalen

Comment

Wat ik belangrijk vind is dat de foto's een mooie heldere kleur hebben en een mooie kleur en scherpte behouden bij weinig licht. Ik vind het ook heel mooi als je de voorgrond of een object scherp kan zetten en de achtergrond vaag. Ook scherpte bij beweging is een pluspunt.
                            Amai, da's veel: daar kunt ge boeken over schrijven en geld tegengooien!
                            Maar, de foto zelf heeft natuurlijk geen kleur, en de inkt blijft zelfs langer mooi bij weinig licht. Hoewel, de inkt van tegenwoordig is beter dan vroeger.
                            Maar ik begrijp wat je bedoelt: je wilt om te beginnen al een mooie belichting! Awel sommige gebruiken daar bijvoorbeeld straffe bouwlampen voor, of wachten op beter weer, of plaatsen een enorme softbox in een studio waar weinig lelijk licht (met een andere kleurtemperatuur) binnenkan.
                            Nee? De achtergrond is bovendien niet vaag genoeg met je compactje?
                            Een vagere achtergrond krijg je door je hondje verder van die achtergrond te verwijderen of door een grotere diafragmaopening te kiezen.
                            Nu zijn zooms met een grote opening heel veel duurder dan bijvoorbeeld een 50mm 1.8 met een vaste focuslengte. En die 50mm levert zeker geen slechtere kwaliteit kwa microcontrast of zo,... eerder omgekeerd. Met een grote opening heb je s avonds ook drie minuten langer voldoende licht om nog een onbewogen en dus scherpere foto te maken. Dat is een extra pluspunt.
                            Wil je een geringe scherptediepte (vage achtergrond) bij in de duisternis bewegende kleine onderwerpen, dan heb je een goed automatisch scherpstelsysteem nodig, in een samenschpiel tussen lens en toestel: Een toestel van 7000 euro biedt op dat vlak iets meer mogelijkheden dan eentje dat helemaal is afgedankt omdat het niet meer de absolute top is. Sommige lenzen hebben, langs hun kant, een eveneens prijzige beeldstabilisatie die de ongewilde beweging van je toestel opvangt,... maar je kan ook gebruik maken van een statief. Bij de veel duurdere toestellen kan je de iso's ook een stop verhogen, zodanig dat een iets snellere sluitertijd de beweging beter bevriest,... of je kan je een panningstechniek aanleren waarbij je het onderwerp volgt terwijl je afdrukt. Die foto's zien er dan wat kunstiger uit. Dat komt misschien nog het beste uit voor iemand die in een kunstrichting zit,... met een compactje.

Comment

Voor wat het waard is, toch even mijn ervaring bij de overstap naar DSLR. Net als TS had ik wel wat ervaring met enkele compact camera’s. Vooral de mogelijkheid om een onderwerp op een mooi onscherpe achtergrond te krijgen deed mij uitkijken naar een (tweedehands) reflextoestel (€300 voor en Fuji S3 met Nikonvatting). Het uitstekende 50mm f 1,8 primelensje van Nikon erbij gekocht (€160) en ik kon aan de slag. De 50mm geeft op een cropcamera al een interessante beeldhoek voor portretten. Met dit diafragma vol open kan je ook binnenshuis in omstandigheden met weinig licht meestal vermijden om te flitsen. Dat is ook een feest. Enig probleem is dat 50 mm op een cropcamera al te veel is voor tafereeltjes in de beperkte ruimte binnenshuis. Je kan eventueel buiten gaan staan, maar dit is ook op te lossen met het 35 mm f 1,8 toplensje (€170). Zo ben ik wel een tijdje zoet geweest om de instellingen van de camera onder de knie te krijgen. Dan begin je rond te kijken om aan weerzijden van dit beperkte bereik, de mogelijkheden uit te breiden met bijvoorbeeld een ultra wide, een telezoom enz. Soms koop je nieuw (een Tokina 11-16mm komt tweedehands maar zeer zelden voorbij) maar op dit forum passeren in de rubriek “aangeboden”, mooie aanbiedingen van vaak topmateriaal. Zeker voor een body is dit een veiligere optie dan de grote, anoniemere 2de hands sites. Je gaat ter plaatse en tussen forumleden kan er toch wel snel het vertrouwen zijn dat er eerlijk wordt gehandeld. Niets belet echter om toch een focus test chart mee te nemen, en ergens een muziekstaander te lenen, waarop je dit mooi schuin kan neerzetten. Eens je een goede body hebt kan je voor lenzen ook op andere sites terecht. Je moet weer ter plaatse gaan en uitgebreid testen . Ik heb goede ervaring met het Nederlandse marktplaats.nl , ook omdat er zeer veel wordt aangeboden. Voor het betere glaswerk kom je dan meestal toch bij ernstige liefhebbers terecht, die hun materiaal koesteren en zijn dit leuke contacten.
                              Voilà, het is een heel verhaal geworden, hopelijk heb je er wat aan. Het is een scenario zonder kitlenzen, waarvan je toch meestal vooraf weet dat ze niet kunnen wat je van dit soort fotografie verwacht. Tot slot: overstappen naar DSLR is een foute benadering . Het is veeleer uitbreiden naar DSLR. Wanneer ik op stap ga in gezelschap, neem ik een goeie compact mee. Voor dit type fotografie maak je hiermee absoluut evenwaardige foto’s. Wanneer je bepaalde effecten wil nastreven en de omstandigheden er naar zijn (niemand staat graag een halfuur te wachten tot je alle standpunten hebt uitgetest en het juiste licht er eindelijk is), dan komt het betere materiaal eraan te pas.
                              Succes met de zoektocht.
                              Fuuu…tsjie
                              www.wouldbephotography.be

Comment

Working...
                              X