Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 7D - Probleem 19 AF-punten

Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
    Langs de Leie ... hummmm ... waar ze die school hebben afgebroken daar dan? Toeme hoe heet dat daar weer. Ik en namen
    Eventjes opgezocht voor jou: De Kien aan de Nijverheidskaai. Dit zou vroeger een spinnerij geweest zijn en nu zitten er kantoorruimtes.
    De Leieboorden zijn er veel aangenamer geworden met de recente werken.
    Goed om de benen te strekken tijdens de middagpauze.
    Ans
    http://www.photo-memories.be

Comment

Nog even een extra voorbeeld met dank aan mijn wederhelft.

Om aan te tonen waar de scherpstellingspunten lagen:

Foto 1 (3516) met 1 scherpstellingspunt:

Foto 2 (3517) met de 19 focuspunten aan:

Bij de tweede liggen ze iets lager maar gezien de afstand tot de dakpannen mag het geen groot verschil maken in het algemeen beeld.

De foto op zich zonder bewerking/verscherping of wat dan ook:

Foto 1 (3516)

Foto 2 (3517)

Naar mijn gedacht is de eerste toch algemeen gezien scherper. De tweede is heel wat zachter.

En dan het detail, ook zonder bewerking:

Foto 1 (3516)

Foto 2 (3517)

Bij het uitvergroten neem ik dan zeker de eerste voor.

En daar zit ik dus in de knoop. Je zou denken dat wanneer de focuspunten zo dicht bijeen liggen, dat het resultaat dan ook goed is?
      Ook bij het gebouw in mijn eerste foto lagen de focuspunten volledig binnen het gebouw. En toch zo'n verschil.
      Bij de dakpannen is het iets minder uitgesproken maar het zit er toch duidelijk in...
      Ans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AnsjeC Bekijk bericht
        Dus eigenlijk zou jij meestal 1 punt kiezen voor een stil onderwerp als ik het goed begrijp?
        Ja, ge kunt dan precies aangeven waar de scherpte moet liggen. Dat is altijd beter dan het toestel te laten raden.
        Ik gebruik de gebiedsuitbreiding (met de AF-hulppunten) van dat ene centrale punt voor de tracking van een vogel in vlucht, maar dan moet ik ook eerst een focuslock hebben: dat kan wel twee seconden duren. Doet ge dat bij een portret op grote opening, dan gaat ie scherp op de neus ipv de ogen. Bij de 5D2 ziet ge die punten niet oplichten, maar ze zijn er wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
          Ja, ge kunt dan precies aangeven waar de scherpte moet liggen. Dat is altijd beter dan het toestel te laten raden.
          Ik gebruik de gebiedsuitbreiding (met de AF-hulppunten) van dat ene centrale punt voor de tracking van een vogel in vlucht, maar dan moet ik ook eerst een focuslock hebben: dat kan wel twee seconden duren.
          Ik begrijp je hoor. Alleen staat een gebouw behoorlijk stil dus kwestie van tracking, dat is niet echt van toepassing.
          En dat verklaart ook nog altijd niet waarom ik met 19 punten zelden het resultaat haal als met 1 punt bij stilstaande onderwerpen
          Last edited by AnsjeC; 19 juli 2012, 20:08. Reden: typfout, alweer...
          Ans

Comment

Ik begrijp je hoor. Alleen staat een gebouw behoorlijk stil dus kwestie van tracking, dat is niet echt van toepassing.
            Als gij zegt AI Servo + 16, dan gaat het toestel er wel vanuit dat er iets beweegt, en dat die beweging min of meer voorspelbaar is, of hij zoekt naar een duidelijk contrastrijkere plaats. Allemaal werk, en mogelijke vergissingen voor niks. Ge zet hem op het verkeerde been. De bedoeling is trouwens u met dat systeem kennis te laten maken voor als ge ne 1dX koopt en het dan ook echt goed zal werken, met extra kleurherkennig, en weet ik veel wat. Als ge echter gebruik maakt van dat ene punt, met een lichtgevoelige lens erop, gaat een mindere processor al werk genoeg hebben om de bijhorende kleinere afwijking van het ideale scherptevlak snel te verwezelijken.
            Bij AI Focus zou hij moeten beseffen dat er niks beweegt, maar dat geloof ik niet. Die jappen denken dat hun masjien heel slim kan worden, en zetten alvast de knop,... om te dromen voor later.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
              Als gij zegt AI Servo + 16, dan gaat het toestel er wel vanuit dat er iets beweegt, en dat die beweging min of meer voorspelbaar is, of hij zoekt naar een duidelijk contrastrijkere plaats. Allemaal werk, en mogelijke vergissingen voor niks. Ge zet hem op het verkeerde been. De bedoeling is trouwens u met dat systeem kennis te laten maken voor als ge ne 1dX koopt en het dan ook echt goed zal werken, met extra kleurherkennig, en weet ik veel wat. Als ge echter gebruik maakt van dat ene punt, met een lichtgevoelige lens erop, gaat een mindere processor al werk genoeg hebben om de bijhorende kleinere afwijking van het ideale scherptevlak snel te verwezelijken.
              Bij AI Focus zou hij moeten beseffen dat er niks beweegt, maar dat geloof ik niet. Die jappen denken dat hun masjien heel slim kan worden, en zetten alvast de knop,... om te dromen voor later.
              Ik denk dat er een misverstand in het spel is. Ik heb nergens gesproken over All Servo dacht ik?
              Mijn camera staat meestal gewoon op One Shot in combinatie met 1 focuspunt omdat ik problemen heb wanneer de 19 focuspunten aanliggen.
              Ans

Comment

Ik heb nergens gesproken over All Servo dacht ik?
                Ik wel: Gebruik die 19 als ie daar staat. Dan gaat ge er beter resultaten mee halen dan wanneer uw ene punt gaat hunten.

Comment

Of anders moet ge er de batterijen (twee) eens uitlaten voor een uurtje. Dan staat uw klok wel niet meer juist en ge verliest de nummering van uw foto's, maar het kan zijn dat ie dan beter focust.
                  Ik doe dat altijd als iets niet goed werkt: de stroom uittrekken en daarna terug insteken. Ze noemen dat een harde reset, of zoiets.
                  Succes.

Comment

Working...
                  X