Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - D70] Oh jee, kem last van moiré

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

@ wOOha: wordt ze volgens jou echt toegepast IN de file-data, of wordt deze sharpening tijdens de import pas gerenderd? Enig idee?

Kan je in Nikon Capture de sharpening terug op 'none' zetten, en krijg je dan weer een wazig beeld, dat de 'echte' raw-data zou kunnen voorstellen?

Raw data ondergaan tijdens een import (of erger: tijdens het wegschrijven) SOWIESO interpolatiebewerkingen..., anders zou je een groene luminantiepixel krijgen, gevolgd door een rode, weer een groene en een blauwe...

Comment

de verscherping kan je idd 'uitschakelen' in Nikon Editor ... Alleen toen ik het met het moire beeld deed, ging ie niet weg, wat me doet geloven wat ik vroeger steeds al deed, werken met geen of zeer lage verscherping om alle artifacts weg te houden en daarna in de workflow pas te verscherpen indien gewenst.

Comment

Lijkt me een sterk idee Phille... 'k had me intussen voorgenomen om die sharpening al op none of low te zetten VOOR ik de kitlens monteer

Met de negatiefjes die ik scande deed ik altijd hetzelfde: geen of slecht een minimale hoeveelheid 'sharpen' als ik ze wegschreef (de bestandsgrootte, compressiefouten en ruis nemen er overigens door toe, vooral in JPG), maar pas optimaliseren naar kleur en scherpte als ik ze ging gebruiken. Misschien is een deel van het Camera-to-printer concept (de PictBridge, geloof ik) wel verantwoordelijk voor de hoge sharpeningmogelijkheden. Voor drukwerk overdrijven we altijd een 'fractie'. Ik tot op het punt waar we net geen ghosting zien, maar enkele collega's durfden zelfs nog verder gaan... Ik vind echter dat je dat in zo'n gedrukte foto 'voelde', dat hij onnatuurlijk scherpe overgangen had... alsof de boomblaadjes aan de tak gestikt waren en zo...

Enfin... ik ben zo één van die -veel te perfectionistisch ingestelde - mensen die graag een deftig basisbeeld bekomen en de toeters en bellen later heel gecontroleerd willen toepassen, voor iets/iemand anders het al te ver om zeep heeft geholpen...

Ik hoop overigens dat Adobe de D70 supersnel en degelijk (normaal contradictorisch zeker ) zullen ondersteunen met een verbeterde filter... Ik heb me net geupgraded... maar moet het nog installeren...

Comment

join the club Koen, ik ben ook zo'n perfectionistje Opgepast, niet iedereen denkt hier zo en laat me ook regelmatig verstaan dat ik er teveel aandacht aan schenk, maar dat is mijn idee en ik geniet ervan dit na te streven.

Wat ik soms niet snap is dat er mensen rondzeulen met een cameratas waar meer dan 500O tot 6000 € aan lenzen in zit, een knappe camera, maar waar men dan niet echt wakker ligt van de te behalen kwaliteit of perfectie die men niet echt nastreeft. Ieders zijn ding denk ik maar, iedereen gelukkig toch

Opgelet echter, de quest for perfection is een verslaving, kost een aardige duit en levert af en toe een fustratie op. Dat is de keerzijde van de medaille, maar ze blinkt enorm als je je doel bereikt ... catch my drift

Ik streef er altijd naar om hier zo gedetailleerd mogelijk te rapporteren over mijn bevindingen, met de mogelijkheden die ik als amateur fotograaf heb en met de kennis waarover ik beschik.

Ik word ook af en toe verweten subjectief te zijn, en merk-gekleurd, spijtig, ik breek in alle kampen af wat ik niet goed vind, en ik prijs wat er bij alle merken goed is. Ik denk dat het eigen is aan mijn manier van posten, ik zal altijd wel enkele belagers hebben die mijn visie op de dingen willen weerleggen of ondermijnen, gewoon omdat deze personen zelf redelijk gericht minded zijn en laten blijken uit hun replies.

Succes met je quest for perfection, let's join our forces
          Wanneer is die D70 er nu

Wat adobe betreft, uit een reeks vroegere tests bleek dat de raw import binnen adobe niet zo'n goed resultaat opleverde voor m'n D100.
          Als ik de beelden van een canon bekijk is mijn mening dezelfde, het is niet echt mijn favoriete raw imorter maar toegegeven, alles kan binnen het zelfde software pakket ... das aardig meegenomen.

Op dit ogenblik en na vele testen is voor mij persoonlijk Nikon Capture editor de beste raw editor, en C1 een nipte tweede die ik vooral prijs voor zijn gemakkelijke en snelle workflow, maar NC is net dat beetje beter in kleuren ...

Comment

@ phille,
            ik vond jouw relaas over de D70 echt objectief. Uw enthousiasme heeft mij zelfs overtuigd een D70 te bestellen. Maar ik heb wel - als (re-)newbie in de fotografie, de 28-80 lens besteld. Zou jij in mijn geval, de aankoop herzien? Of is er een alternatieve, niet te prijzige breedhoeklens ter aanvulling? (eventueel met vaste focus)?
            Ik was 20 jaar geleden fotofanaat (Olympus OM reeks), maar ben toen overgeschakeld op video.
            D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

BD0323BE

Comment

Hey martin,
              gewoon gaan voor de 28-80, ik heb ze zelf gehad en was er zeer tevreden over

Comment

succes met de aanschaf Martin.
                Je gaat er geen spijt van hebben.

De 28-80 zal je zeker niet in de steek laten, ik ken de lens zelf niet. Uiteraard is er steeds beter, maar budgetair gezien kan het haast niet fout met wat je betaalt om in de DSLR wereld te stappen.

Je heb alvast een dijk van een camera.

Comment

Ehh, voor zover ik weet van mijn canonneken is het zo dat de Raw data nooit veranderd. Als je een setting wijzigt zoals scharpening of belichting dan gebeurt er in feite niks met de originele data. Het enige wat jij veranderd zijn een paar relevante bits die daarna door de Canon (of nikon) Sdk worden toegepast. Ben niks zeker wat nikon betreft met de scharpening. Maar in adobe cs kan ik me wel een paar experimenten voorstellen die daar uitsluitsel over zouden geven...

[quote]Originally posted by Koen_vervoort
                  @ wOOha: wordt ze volgens jou echt toegepast IN de file-data, of wordt deze sharpening tijdens de import pas gerenderd? Enig idee?

Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

@ Phille: De Nikon Capture engine als RAW-import plug in voor CS... misschien moet Nikon 'm gewoon schrijven in plaats van Adobe

Comment

@ Drill & Koen

misschien heb ik mij slecht/verkeerd uitgedrukt..
                      wil je alle raw data zelf bewerken dan kan dat altijd, maar moet je dat wel afzetten in NC...
                      in NC zie je met 'n "*" hoe je de camera stond bij het nemen van de foto...
                      bv: stond je camera op normal sharpening tijdens het trekken van 'n NEF, dan wordt die in NC ook zo ingeladen...hetzelfde met de tone curve...
                      in de advanced RAW settings kan je dat echter gewoon terug op "none" zetten...
                      gelijk Drill reeds zei, bevat data in de raw file de camera settings waar NC zich op gaat instellen...wat op zijn beurt weer 'n verkeerde indruk kan geven over het resultaat...
                      het "*" naast de instelling geeft de "unchanged" setting weer... dit is NIET de pure Raw data, maar de data waarop je cam stond en dat kan je zien waar het "*" staat...

Comment

Dat klinkt dan weer geruststellend... wOOha!

Comment

Working...
                        X