Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

balhoofd vs 3weg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• balhoofd vs 3weg

Ik ben aan het rondkijken voor een deftig statief, weet nu ongeveer wat ik wil van onderstel (manfrotto) maar vraag me af wat soort kop ik erbij zou kopen, een balhoofd of 3weg-kop. ik doe vooral architectuur en interieur, en ben dus geneigd naar de 3weg, maar wat zijn jullie bevindingen met deze types?

wim

Volgens mij is het grote voordeel van een balhoofd de flexibiliteit, met één draai zet je je camera volledig los of vast. Dit lijkt me vooral handig bij actie fotografie (bewegend onderwerp) . bvb je volgt een vogeltje in de vlucht en op het moment dat het op een takje zit kan je heel snel je camera volledig fixeren. Maar voor architectuur zal je waarschijnlijk eerder voordeel kunnen halen uit de precisie van een 3-way-head. Daar kan je meestal wel je tijd voor nemen, zodat de snelheid van fixeren weinig uitmaakt.
    Het beste is even uit te proberen in de winkel, je zal wel snel merken wat het handigste is.
    BTW voor architectuur zou je een model kunnen nemen met ingebouwde waterpas.

Greetz

Sam Jae

Comment

Als je een drieweg neemt met als doel architectuur, neem er dan eentje met waterpas-toestanden en zo... Sinds ik m'n balhoofd heb, wil ik geen 3-way meer... jamais!

Comment

'k heb zowel een statief met balhoofd als een met 3 weg staan thuis. Hebben natuurlijk allebei hun voor/nadelen

Balhoofd: je hoeft enkel de hendel los te draaien, en je kan alle richtingen uit met je camera, dus werkt veel sneller. Nadeel is dat als je 1 richting moet bijstellen je ze toch alledrie "loszet" waardoor andere richting ook verzet (lees ontregelt) kunnen worden

3-weg: minder flexibel, elke richting wordt met een andere klemvijs bedient, dus wil je snel veel richting aanpassen zal dit niet lukken. Grote voordeel is dat je perfect in 1 richting kan draaien terwijl de 2 andere perfect blijven staan.

Voor snelle fotografie vanuit steeds wisselde hoeken lijkt het balhoofd veel intressanter. maar op bvb panorama's te trekken ben je het beste af met een 3-weg: je zet gewoon je pivot as los en kan perfect "pannen", terwijl de hoek van de camera en de hoogte perfect gelijk blijven....

Nu ja, ik heb ze alletwee, dus ik gebruik ze gewoon volgens functie die ik op dat moment nodig heb
        Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

Comment

Originally posted by Aragorn
          'k heb zowel een statief met balhoofd als een met 3 weg staan thuis. Hebben natuurlijk allebei hun voor/nadelen

Balhoofd: je hoeft enkel de hendel los te draaien, en je kan alle richtingen uit met je camera, dus werkt veel sneller. Nadeel is dat als je 1 richting moet bijstellen je ze toch alledrie "loszet" waardoor andere richting ook verzet (lees ontregelt) kunnen worden

3-weg: minder flexibel, elke richting wordt met een andere klemvijs bedient, dus wil je snel veel richting aanpassen zal dit niet lukken. Grote voordeel is dat je perfect in 1 richting kan draaien terwijl de 2 andere perfect blijven staan.

Voor snelle fotografie vanuit steeds wisselde hoeken lijkt het balhoofd veel intressanter. maar op bvb panorama's te trekken ben je het beste af met een 3-weg: je zet gewoon je pivot as los en kan perfect "pannen", terwijl de hoek van de camera en de hoogte perfect gelijk blijven....

Nu ja, ik heb ze alletwee, dus ik gebruik ze gewoon volgens functie die ik op dat moment nodig heb
          Bij het eenvoudigste balhoofd van Manfrotto kan je wel geen pano’s doen, maar vanaf de meer geavanceerde modellen kan je de horizontale beweging (handig bij pano’s) wel vastzetten.

Als je nog twijfelt, neem dan zeker een systeem met afzonderlijke kop, als je intresses (en behoefte aan een andere systeem) veranderen, kan je je onderstel nog behouden.

Weet niet wat je toestel is, maar beter toch het maximale gewicht dat je statief kan torsen ruim genoeg houden, als je dan toch een zware telelens wil aanschaffen, is je statief dan niet aan vervanging toe.

Greetz

Sam Jae

Comment

Oh ja... voor ik een verkeerde indruk geef... 'k heb een Gitzo statiefke met een balhoofdkop waar ik nog wel een tweede as heb die enkel pano's toelaat, inclusief een gradenboog rondom die as... 10 jaar oud spul... Maar 1 nadeel... niet hoog genoeg als ik boven mensen wil fotograferen...

Comment

Goe, ok, ik sprak over die ik heb... en die heeft da dus ni zo'n extra as...
              Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

Comment

veel goede tips hier, ik denk dat ik het nu zeker weet, ik ga voor een 3weg.
                wreed bedankt iedereen!

wim

Comment

Ik heb toevallig gisteren bij Mediamarkt in Antwerpen een eenvoudig 3weg statiefke (mini formaat - 20 cm hoog) gekocht.
                  19.90 euro met ingebouwd waterpaske. 'T is geen Manfrotto, maar de kwaliteit valt me toch heel goed mee.

Bob

Comment

Working...
                  X