Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aantal Mpixels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• aantal Mpixels

Hoeveel megapixels heb ik nodig om een A4foto te maken in een aanvaarbare kwaliteit? Is 3.2Mp voldoende?
    Loont het wel de moeite om meer pixels te hebben als je misschien maar per jaar een aantal foto's afdrukt op A4?

3MP is voldoende voor een A4, mits je een camera met een goeie lens koopt. dus geen aldi/lidl spul. ik heb met mijn Nikon 990 destijds haarscherpe afdrukken op 50x70cm gemaakt, mits goede postprocessing en met behulp van genuine fractals, een photoshop plugin om fotos op te blazen op een slimme manier (er zijn soortgelijke plugins die allemaal ongeveer even goed werken). die fotos hebben op beurzen gehangen.

wim

Comment

voor een degelijke A4 print is 3,2 megapixels genoeg. Het enigste voordeel van meer megapixels is dat je een stuk uit je foto kunt "knippen" en dat je nog genoeg megapixels overhoudt om van het stuk nog een A4 print te laten afdrukken...

Comment

Als ik iets uit een foto wil "knippen", is dan een camera met 4 Mp dan voldoende? of moet het nog meer zijn (en meer wil dikwijls zeggen duurder hé).

Comment

Mag ik de gangbare mening even tegenspreken met volgende stelling:

3 Megapixel is genoeg om een A4 afdruk met voldoende detail weer te geven, daarin volg ik de voorgaande antwoorden. Maar je hebt best een 4 of 5 megapixel camera om voldoende detail in een 3 megapixel beeld te hebben. Niet vergeten dat in een 4 Megapixel camera gewoonlijk maar 1 megapixel voor Rood en Blauw gebruikt wordt en 2 megapixels Groen informatie. Je ziet wel degelijk het verschil tussen een 3 Megapixel afdruk komende van een 3 Megapixel camera en een 3 Mpixel afdruk komende van een 5 Megapixel camera.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
          X