Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[EPSON - printers] R800 + profiles

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [EPSON - printers] R800 + profiles

howdie,

Zoals de meesten zullen beamen is Epson eigenlijk de leider als het aankomt op het fotoprintwerk. Echter Canon heeft Epson de laatste tijd serieus het vuur aan de schenen gelegd met hun nieuwe fotoprinters. HP en Lexmark laat ik gewoon buiten beschouwing omdat zij met veel te dure inktsystemen werken, de printkop zit steeds op de cardridges zelf, wat ze enorm duur maakt. Deze printers hebben echter nooit last van verstopte spuitmondjes of vuile printkoppen.

Terug naar canon en Epson.

Ik ben tot hiertoe steeds een canon voorstander geweest, vooral het mooie resultaat met Photo paper pro en de snelheid spraken me aan + het feit dat Megacom een knappe service levert met zeer goede inkten, maakte dat ik een groot liefhebber was van de i950.

Recentelijk ben ik aan het uitkijken naar printers met pigment inkten, vooral voor de houdbaarheid van de prints, het niet meer vervagen. Ik geloof echt wel dat deze nieuwe type inkten het meest aanleunen naar de chemische prints van een labo.

Eerst bleek het 'glossy' effect van deze nieuwe inkten wat minder te zijn, ze blonken echter uit op matte papers.

Wel, de nieuwe R800 heeft een 'glossy' cardridge aan boord als 8-ste kleur die voor bepaalde type papier een finishing laag legt.

Het resultaat mag er zijn, ik ben onder de indruk van deze nieuwe A4 printer en vind de resultaten nog straffer dan de laatste Canons ...

5700 en nog wat dpi's, 180 spijtmondjes per kleur (8) en 1,5 picoliter zijn wederom de nieuwe te verbeteren standaard. Tot 8X vergroten met een vergrootglas stelde me niet in staat de dots te onderscheiden, indrukwekkend.

De kleuren zijn adembenemend, en wat mooi is, Epson investeerde in het aanmaken van 8 professionele profielen voor alle papiersoorten, en deze zijn zéér, maar dan ook zéér accuraat. Resultaat is een prachtig kleurbereik, detail in de schaduwen, fenomenale huidstinten en juiste reproductie van printwerk (met de goede papiersoorten).

Ik kan ook melden dat bij het gebruik van het nieuwe Ilford Gallery papier de resultaten fenomenaal zijn... Nog even wachten op de A3+ printer van dit type (de 2100 bezit het glossy nog niet) en ze hebben er een klant bij voor een A3 printer. De snelheden zijn ook mooi opgetrokken en liggen nu zeer goed in de buurt van de Canons die daar tegenwoordig in uitblinken

voor zij die deze printer overwegen, hier alvast de link met de profielen (die op de europese cdrom niet aanwezig zijn)

Hallo,

Dank voor de bevestiging van wat op de meeste review sites te lezen valt ... dat ze nu maar vlug met zulk een A3 uitkomen ... en vooral dat hij iets of wat betaalbaar is ...

Groetjes.

Comment

Inderdaad Phille, tot die conclusie waren ook Roadrunner en ikzelf gekomen. Wat meer is, die R800 schijnt ook behoorlijk zijn streng te trekken in het printen van zwart/wit beelden...

Dus, een wachtlijstje aanleggen misschien ?

Vriendelijke groet,
      Kariboe

P.S. Bedankt voor de link - die is opgeslagen...
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Iemand al de kans gekregen om de nieuwe Epson R200 of R300 aan de tand te voelen ? Weliswaar niet zo gesofisticeerd als de R800, maar schijnt voor z'n (veel) lagere prijs ook leuke resultaten voor te kunnen leggen.
        d100 - 24-85 - 50 1.8

Comment

ik heb mij laten wijsmaken dat bij de Epson printers er een vaste printkop opzit en dat indien deze stukgaat de kost bijna zoveel is dat je beter een nieuwe printer koopt.
          iemand ondervinding?

Comment

De R300 is voor zijn lage prijs (199 euro) inderdaad een pracht van een printer. Ten opzichte van de R800 is hij iets trager en is de kleurvastheid iets minder lang volgens de boekjes (35 jaar ipv. 75 jaar).
            De R800 kost veel meer en ik heb beiden getest, hij is supergoed maar die hoge meerprijs tov. de R300 niet waard.
            De R200 is juist hetzelfde als de R300 maar hij kan niet stand alone werken en heeft geen kaartsleuven (ook de R800 niet).
            NIKON D70
            NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

Comment

Bedankt voor de interessante info Phille. Even nog een vraagje: die papierprofielen zijn niet hetzelfde als bv. een profiel dat je best aanmaakt om de printer te calibreren? Dat moet je zelf nog doen zeker?

Comment

R200 nu aan 129 € in de Makro
                http://www.makro.be/
                Content/folder/1/index.jsp

Comment

Phille,

Bedankt voor de interessante overview of review.

Weet je wat het inktverbruik in termen van aantal afdrukken is? En wat is de kostprijs van de aparte cartridges (aantal + inhoud)?
                  Hoe is de afdrukkwaliteit op gewoon papier?

Thx.

Comment

- een profiel is idd een calibratie van de kleur ten aanzien van een type inkt en een type papier. Dit is dus hetzelfde.

- ik print niet op gewoon papier, sorry, daarvoor heb ik andere printers, ik heb ondertussen een 15 tal 10x15 en een 8 tal A4 geprint in de hoogste kwaliteit (meest verbruik) en een 3 tal kleuren zijn 1/4 opgebruikt (de andere nog 100%) waarbij het typisch magenta, cyan, geel en glossy is.

Comment

Dag Phille,

Ooit getwijfeld tussen een Epson en een Canon Dat Canon de beste DSLR heeft dat weten we al jaren maar printers?
                      Even serieus nu, ik volgde dikwijls de commentaren hier van de printers (Canon 950i enz.....) Soms valt mijn broek toch wel tot op de grond (riem niet aangespannen ) Vroeger heb ik ooit een Epson gekocht nl: de Epson Photo870, heb ik trouwens nog. Wordt zelden nog gebruikt. Nu we toch al een paar jaren verder zijn wou ik de vooruitgang van de printers toch wel eens zien. Zo ben ik op 20 Februari naar een demoavond geweest van Epson in Kortrijk. De R800 heb ik daar gezien en zien printen Ik moet zeggen de beste A4 thuisprinter voor foto's die er op dit ogenblik is. Randloos printen, matte foto's, kleuren ok enz.... Toch zal ik op heden nog altijd geen fotoprinter kopen omdat de afdrukcentrales in de buurt nog toch altijd betere afdrukken geven. En het fotopapier is toch nog altijd beter en vooral dikker. Ik weet het, 'k ben misschien appelen met peren aan het vergelijken. Voor mij en vele op het forum is het nog altijd een hobby. Veel BD'ers waaronder jij en ik schieten toch al met serieus materiaal: 10D D100, 300D, D70 enz... en een heel lenzenpakket. Als ik met zo duur materiaal bezig ben wil ik ook dat mijn fotoafdrukken top zijn. Natuurlijk begrijp ik wel dat er mensen zijn die hun foto's zelf willen afdrukken. Ik heb er niks op tegen maar zelf doe ik het niet. Dat is mijn gedacht natuurlijk, iedereen zijn gedacht erover
                      Nog even om terug te komen op de R800 en de prijzen van de inktpatronen. De man van Epson op de demoavond vertelde dat de patronen rond de 15 euro het stuk komen.
                      Mvg Patrick Billen, alias Tommie
                      www.wondermooi.be
                      www.patrickbillen.be

Comment

15 euro voor een patroontje ? Dat is 3X de prijs voor de patroontjes die ik nu gebruik (Canon I950). Dit wil zeggen, even uitgerekend, dat een A3 foto 1,50€ meer gaat kosten.
                        Evenveel ml of ook 3X meer inhoud....en een eventueel minder verbuik ? (de i950 is uiterst zuinig)....is waarschijnlijk verwaarloosbaar...
                        Voor een betere kwaliteit, ik vraag het me echt af....(de foto's van een I950 zijn prima).

Papier van een lab dikker ? Zeker niet van Hema en vele anderen.
                        Ik gebruik papier van 270 gram....

Comment

de patronen zijn idd een stuk groter.

@tommie, inderdaad ieder zijn ding, tot hiertoe kan geen enkel labo mij de juiste kleurgaranties bieden, photoways is het best maar niet perfect, en mijn workflow is geprofileerd en gecalibreerd en dat merk je duidelijk... Ik verkies dus accurate kleuren boven labo.

Verder: weinig labo's die ik ken hebben dikker papier dan hetgeen ik gebruik, dat is zelfs dikker dan sommige laboprints, ook achteraan geen reklame of text (bwaaks).

dan zwijg ik nog over slechte prints, geplooide hoekjes, slechte snit, cropping, enz, ik heb alles allemaal onder controle in m'n eigen digidoka.

Mss zijn mijn prints net dat ietsje duurder, alleen, ik heb ze onmiddelijk en zoals ik het wil. En de prints die vandaag uit een topprinter rollen leg ik met plezier naast een labo print, we hebben de test op het werk al gedaan met enkele fotografen en verwarring alom, niemand duidde de laboprints allemaal aan als 'commerciële' prints, het was een mix ...

ik denk dat eenieder voor zichzelf moet uitmaken welke printing hij wil, labo, homeprinter, enz ... jij hebt duidelijk je zinnen op je lokale service gezet om de hoek, prima zo, als je resultaten aan je verwachtingen voldoen, niet veranderen

Comment

En ze hebben er een klant bij voor een A3 printer.

Dat zal dan in september zijn A3 RXXXX.

Mep
                            http://users.skynet.be/mep
                            No colors, no business!
                            “Our Inks Are Service”

Comment

Originally posted by mep
                              En ze hebben er een klant bij voor een A3 printer.

Dat zal dan in september zijn A3 RXXXX.

Mep
                              Onze mep weet meer ?!?
                              Greetz, Kariboe

P.S. Op sommige fora valt men toch over het verbruik van de inkt en de hoge kostprijs van de cartridges...
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Working...
                              X