Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbelichten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: overbelichten

Belichtingscompensatie instellen doet inderdaad niets in "klassieke" M-mode waarin je gewoon zelf met sluitertijd en diafragma aan de slag gaat.

Wel zullen sommige camera's aangeven of je manuele instellingen volgens de lichtmeter in een over- (positieve waarde) of onderbelicht (negatieve waarde) beeld zullen resulteren. En bij die beoordeling kan het zijn dat de camera wel rekening houdt met de ingestelde belichtingscompensatie. Maar goed ook, want zo kan je de "richtlijn" wat aanpassen aan de scene.

Als je camera bovendien een knop heeft waarbij je in M-mode de volgens de lichtmeter "ideale" belichting kan kopiëren naar je instellingen om vandaar manueel verder te spelen (bvb de groene knop in wat bij Pentax HyperManual heet), dan zal ook hierbij rekening worden gehouden met de ingestelde belichtingscompensatie.

Stellen dat belichtingscompensatie nutteloos is in manual is dus een beetje kort door de bocht bij sommige camera's. O.a. bij Pentax's HyperManual, maar ik begrijp op bovenstaande reacties dat ook bij Nikon het één en ander gelijkaardig werkt. Ik neem aan dat dit bij andere merken ook wel zo zal zijn (zeker op de meer gevorderde toestellen?).

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ik kan er niets anders mee dan naar het balkje kijken...en die hoeft van mij niet precies in het midden...als ik iets wil over- of anderbelichten dan weet ik aan welke kant van het midden ik moet zitten

Nikon en Canon hebben geen stoere functies zoals Pentax die heeft (catch in focus bijv...)
      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

ik heb deze topic een paar keer herlezen en denk dat er een paar verkeerde instellingen worden voorgesteld die het zelfde doel of resultaat geven maar eigenlijk een verkeerde instelling zijn.
        ik spreek nu voor canon gebruikers, voor nikon of andere toestellen zal dit eveneens gaan maar op een andere manier van instellen.

je kan op 2 manieren je belichtingsmeter manipuleren.

1ste manier/ deze manier dient je toe te passen wanneer je wenst je belichting te veranderen
        in een bepaalde licht situatie waar de lichtmeter een verkeerde instelling geeft (bv tegenlicht).
        het toestel staat ingesteld op av/tv
        dit pas je aan met de scrolwieltjes op het toestel zelf met met de on/off schakelaar op J
        dus de derde stand van de on/off schakelaar.
        er zijn 2 scrolwieltjes het ene zal de sluitertijd corrigeren en het andere zal het diafragma corrigeren om de compensatie toe te passen.
        je zal dit in je zoeker onmiddelijk kunnnen zien dat het merkteken op het balkje naar boven of naar onder verplaatst is.
        deze manier is de juiste manier om belichtings correctie toe te passen

2de manier/ in het menu van het toestel en dit noemt men fijnafstelling autom. belichting.
        deze instelling gebruik je om het toestel te ijken mocht de standaardbelichting steeds een onder of overbelichting geven.
        als je deze aanpast dan zal dit niet te zien zijn op het balkje in je zoeker.
        maar zal steeds toegepast worden op al je volgende opname ook als je manier 1 toe past.
        nu voor wat betreft met M(manueel) instelling werkt manier 1 niet maar manier 2 wel.

grts
        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
        www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
          2de manier/ in het menu van het toestel en dit noemt men fijnafstelling autom. belichting.
          deze instelling gebruik je om het toestel te ijken mocht de standaardbelichting steeds een onder of overbelichting geven.
          als je deze aanpast dan zal dit niet te zien zijn op het balkje in je zoeker.
          maar zal steeds toegepast worden op al je volgende opname ook als je manier 1 toe past.
          nu voor wat betreft met M(manueel) instelling werkt manier 1 niet maar manier 2 wel.

grts
          Kan u soms zeggen waar juist in het menu deze instelling terug te vinden is? Ik heb me al zot gezocht, maar kan dit nergens terug vinden. Misschien is dit ook toestelafhankelijk?
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
            Kan u soms zeggen waar juist in het menu deze instelling terug te vinden is? Ik heb me al zot gezocht, maar kan dit nergens terug vinden. Misschien is dit ook toestelafhankelijk?
            kan best toestelafhankelijk zijn, bij een 1Dmk4 staat dit in c.fnI-16

grts
            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
            www.korandoke.be

Comment

leerzaam topic en heb genoten.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                leerzaam topic en heb genoten.
                grt,bouk.
                ja, maar jammer dat er zoveel onzin in zit.
                Maakt het voor TS en andere geïnteresseerden heel moeilijk.

Ch.
                www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                  ja, maar jammer dat er zoveel onzin in zit.
                  ..
                  klopt, maar dat bedoel ik dan ook met leerzaam "EN" genoten.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Wanneer wat je door je zoeker ziet te veel licht bevat, dan zal de belichtingsmeter daar middengrijs van willen maken, en dus donkerder (bij matrix methode lichtmeten).
                    In dat geval moet je dus méér licht geven door de belichtingscompensatie aan te passen (+ ... stops).
                    Nu het tegenovergestelde geval: Wanneer wat je door je zoeker ziet donker is, dan zal de belichtingsmeter daar ook middengrijs van willen maken, en dus klaarder (opnieuw bij matrix methode).
                    In dat geval moet je dus minder licht geven door de belichtingscompensatie aan te passen in min.
                    Indien het licht op een andere manier wordt gemeten (vb. spotmeting) gelden ietwat andere regels omdat jij zelf beslist waar de belichting correct moet zijn.
                    Zo heb ik het toch begrepen, maar ben zelf een beginneling.
                    Indien ik fout ben, dan zou ik het graag horen.
                    Last edited by paddy8908; 16 juni 2012, 12:23.
                    Ervaring is de som van je fouten.
                    Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

Comment

@paddy, dat klop helemaal wat je zegt, maar de vraag ging over welke stops.
                      sluitertijd stops,diafragma stops,iso stops en hoe stel je de verschillende in.

grts
                      www.korandoke.be

Comment

Ik denk dat het ervan zal afhangen wat de fotograaf belangrijk vindt :
                        - scherptediepte (diafragma en brandpuntsafstand)
                        - bevroren beeld of enige beweging zichtbaar (sluitertijd)
                        - hoeveelheid toegelaten ruis (ISO)
                        Afhankelijk van wat belangrijk is, kun je de instellingen manueel aanpassen om dezelfde belichting te bekomen.
                        Ik heb er ook geen idee van wat het toestel doet als je bijstelt met de knop +/-.
                        Last edited by paddy8908; 16 juni 2012, 17:53.
                        Ervaring is de som van je fouten.
                        Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

Comment

Working...
                        X