Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbelichten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: overbelichten

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    zie mijn vraag #47.
    eerst de belichtingcompensatie instellenen en dan pas de rest.
    grt,bouk.
    In manuele modus veronderstel ik nog altijd?

Stel je kiest +2 als compensatie. Als je dan je parameters instelt zodanig dat je belichting 'in het midden' van je lichtmeter valt (zie het figuurtje dat ik eerder gepost heb), dan heb je een foto die twee stops lichter is dan het instellen van je parameters 'in het midden' zonder compensatie.

Comment

De koe ook maar eens bij de horens gevat en zoals verwacht heeft ersolati gelijk.

Ik heb de camera op het bureau gelegd. In M-modus...sluitertijd en diafragma onbelangrijk...camera geeft aan door middel van het balkje op LCD display dat ik 2 stops onderbelicht met deze instellingen. Ik stel belichtingscompensatie in op -2...en opeens vind de camera dat ik met deze, door mij ingestelde instellingen die ongewijzigd zijn gebleven, toch goed belicht.

Je kunt dit zo even snel uittesten terwijl je achter de pc zit....je hoeft er niet voor naar buiten...je kan zelfs een foto nemen als je wilt. Belichtingscompenstatie in M doet enkel iets met het voorgestelde resultaat van je lichtmeter, niet met de instellingen die je zelf hebt geselecteerd

edit: met wat willekeurig draaien aan de EV compensatie verschuift het balkje steeds, terwijl de camera niet beweegt...it's all so simple to test
      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
        In manuele modus veronderstel ik nog altijd?

... Als je dan je parameters instelt zodanig dat je belichting 'in het midden' van je lichtmeter valt...
        dat is juist wat ik niet wil.
        het moet juist/bewust uit het midden.
        wat is dan het resultaat, als ik afdruk met links of rechts van het midden.
        bedoel; ik wil het juist verkeerd doen om een ander resultaat te bekomen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bouk, het antwoord is al gegeven en met de info die hier staat zou je het antwoord eigenlijk zelf moeten vinden. Dat 'midden' was maar een voorbeeld.

Vooruit dan maar:

Als je je parameters bij de opname mét belichtingscompensatie in M aanpast zodat je evenveel stops verwijderd bent van 'het midden' als bij de opname zonder compensatie, dan heb je een foto die over- of onderbelicht is naargelang de compensatie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door popol1964 Bekijk bericht
            Ik neem een foto op manueel M met bvb snelheid 1/250, een F8 en iso op 400.
            Nu druk ik de knop in voor belichtingscompensatie en zet deze op bvb +3 stops.
            Kan jouw fototoestel dat. Bij mij gaat dat alvast niet (of ik heb die feature nog niet ontdekt).
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ik zal dit weekend even testfotos nemen en daarna de exif aflezen, zo moet ik het toch aan de weet komen.
              Wat ik direct al zei, waarom probeer je het zelf niet even uit... Ben benieuwd.
              Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                Kan jouw fototoestel dat. Bij mij gaat dat alvast niet (of ik heb die feature nog niet ontdekt).
                #61 en #62 al gelezen?

Comment

De belichting van een foto wordt bepaald door sluitertijd, diafragma en iso waarde.
                  Kan er mij iemand uitleggen wat er technisch gebeurt in uw camera wanneer je bvb 3 stops overbelicht.
                  Ik veronderstel dat diafragmaa en sluitertijd blijven zoals je ingesteld hebt.

Als je je parameters bij de opname mét belichtingscompensatie in M aanpast zodat je evenveel stops verwijderd bent van 'het midden' als bij de opname zonder compensatie, dan heb je een foto die over- of onderbelicht is naargelang de compensatie.[/QUOTE]

bedankt voor de uitleg.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Blijkbaar lukt dat bij een Nikon D7000, zijn er misschien nog andere Nikons waar dit mogelijk is? (handig om te weten)

Bij Canon is dit bij mijn weten op geen enkel model mogelijk.
                    Fotografie is leren kijken.
                    http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                      ...
                      Bij Canon is dit bij mijn weten op geen enkel model mogelijk.

Dus nog een verschil tussen Canon en Nikon, en vandaar dus dat ik posts van Ersolati e.a. niet begreep. Ik werk ook met Canon (nu de 7D) en kan niet reproduceren wat hierboven in bepaalde posts uitgelegd wordt.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

60D ook niet
                        Webstek in opbouw

Comment

Ik heb met met een D700 getest...tijdens tikken van dit bericht ook nog even met een D90...denk dus dat alle Nikons het kunnen

Handig voor mensen die het streepje persé in het midden willen hebben, maar meer dan dat ook niet

Comment

Jezus, wat heb ik hier losgemaakt, zoveel discussie zeg, te veel om nog allemaal te lezen.
                            Ik heb intussen eea getest en het is idd zo dat belichtingscomp niets doet in de M stand.
                            Je kunt hem wel met de knop verdraaien maar het resultaat op de foto is zelfde.
                            Probleem dus opgelost.
                            Nogmaals veel dank voor alle reacties.
                            popol

http://www.fotopopol.be

Comment

te veel om nog allemaal te lezen.
                              Hé, we doen dat allemaal niet voor niks hè. Wel alles lezen, hoor.

Comment

Je vraag was in ieder geval geen domme

En....doorlezen is best vermakelijk

Comment

Working...
                                X