Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbelichten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: overbelichten

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Vandaar ook mijn vraag.
    dan heb ik misschien de vraag verkeert begrepen maar stel:
    je neemt een foto met de vogende cameraintelling:
    Time: 300ste.
    Diafragma: F8.
    ISO: 100.
    zonder over of onder te belichten.
    nu neem je met dezelfde camerainstelling nog een foto maar met 3 stops overbelichting.
    dan is het resultaat toch een donkerdere foto..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      dan is het resultaat toch een donkerdere foto..?
      grt,bouk.
      Ik denk dat je de vraag wel goed begrepen hebt maar je antwoord is niettemin fout. Het resultaat van overbelichten is natuurlijk een lichtere foto. Dat staat ook op die site die je aangaf:
      Overbelichten doe je in ieder geval bij opnamen tegen de zon in. Je zou denken dat je dan moet onderbelichten, maar denk aan een grote lichtbron (de zon) en aan minderlichte onderwerpen (de rest van je foto). Om "de rest van je foto" ook goed belicht te krijgen, belicht je het best 1/3 stop of 2/3 stop over!Zo krijgen de minder lichte delen dus ook details, heel logisch en simpel!

Comment

Citaat:
        Overbelichten doe je in ieder geval bij opnamen tegen de zon in. Je zou denken dat je dan moet onderbelichten, maar denk aan een grote lichtbron (de zon) en aan minderlichte onderwerpen (de rest van je foto). Om "de rest van je foto" ook goed belicht te krijgen, belicht je het best 1/3 stop of 2/3 stop over!Zo krijgen de minder lichte delen dus ook details, heel logisch en simpel!
        ____
        gek toch hè, dat deel ken ik zo langzamerhand uit mijn hoofd.
        misschien leesblindheid juist door het zinnetje tè vaak te hebben gelezen....?
        Sorry....
        grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          gek toch hè, dat deel ken ik zo langzamerhand uit mijn hoofd.
          misschien leesblindheid juist door het zinnetje tè vaak te hebben gelezen....?
          Sorry....
          Kan gebeuren.

Maar je wilt toch niet zeggen dat je alleen afgaat op wat die site schrijft? Ik bedoel: je hebt toch zelf in de praktijk ook wel eens moeten overbelichten?

Comment

even voor de duidelijkheid,

-over belichten = meer licht op je sensor laten komen = helderder beeld
            -onder belichten= minder licht op je sensor laten komen = donkerder beeld

met welke instelling,
            is sluitertijd belangerijk- korigeer dan met diafragma en/of iso instelling*
            is diafragma belangerijk - korigeer dan met sluitertijd en/of iso instelling*
            *hangt ook af naar welke maten je wilt korigeren met wat betreft meer/minder diepte / sluitertijd.

vb ik wil 1 stop onderbelichten voor een vogel (bif) dan lijkt me het leuk mee genomen dat je de sluitertijd instelling wijzigt naar een hogere sluitertijd vb van 1/400 naar 1/800 s.

grts
            Last edited by korandoke; 15 juni 2012, 12:23.
            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
            www.korandoke.be

Comment

..... Ik bedoel: je hebt toch zelf in de praktijk ook wel eens moeten overbelichten?
              nou eigenlijk niet hoor.
              fotografeer alleen dan, waarneer de omstandigheden gunstig zijn voor mijn landschapjes.
              dus:
              juiste licht.
              juiste wind.
              koude hogere luchtlagen.
              en wolken natuurlijk.
              grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                Dan mag je zelf de keuze maken of het nu ISO, diafragma of sluitertijd is (of een combinatie van meerdere).
                Nog even ter duidelijkheid.
                Ik neem een foto op manueel M met bvb snelheid 1/250, een F8 en iso op 400.
                Nu druk ik de knop in voor belichtingscompensatie en zet deze op bvb +3 stops.
                Wat is er nu gebeurt met mijn instellingen?
                U zegt iets van keuzes maken, maar ik hoef toch verder niets in te stellen of te kiezen.
                popol

http://www.fotopopol.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                  even voor de duidelijkheid
                  Voor de duidelijkheid zou je niet moeten praten over diepte maar over scherptediepte en niet over een hogere sluitertijd maar over een kortere sluitertijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door popol1964 Bekijk bericht
                    Zie je dat niet op je display dan of in je zoeker?

Comment

Nu druk ik de knop in voor belichtingcompensatie en zet deze op bvb +3 stops.
                      ik mag hopen van niets, anders heeft het toch geen nut om op M te schieten.
                      stel je voor dat je camera zelf dan weer gaat corrigeren, dan blijft het een eeuwigdurend gevecht tussen jou en je camera.
                      grt,bouk.

Comment

@leonidas, mss kun je nu popol zijn vraag vervolledigen.
                        dan hoef je mij niet te korrigeren.
                        meen dat popol en bouk geen beginners zijn en weten waar ik het over heb.

grts
                        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                        www.korandoke.be

Comment

Nu druk ik de knop in voor belichtingscompensatie en zet deze op bvb +3 stops.
                          U zegt iets van keuzes maken, maar ik hoef toch verder niets in te stellen of te kiezen.

Ik weet niet wat voor een toestel je hebt, maar in M-stand heb je geen belichtingscompensatie (Ev). Je krijgt wel (bij onze EOS-toestellen toch) dezelfde schaal in je zoeker te zien. Je kunt dus gaan overbelichten (streepje op schaal naar rechts voorbij de 0) door:
                          - het diafragma te vergroten (maar dan wijzig je ook je scherptediepte)
                          - je sluitersnelheid te verlagen
                          - je ISO te verhogen.

(m.a.w. wat hierboven al gezegd is door korandoke)
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Je kunt op de M-stand ook niet over- of onderbelichten met de knop voor belichtingscompensatie. Bij mij kun je met je EV-knop wel wisselen tussen de sluitersnelheid en het f-getal, om dat dan met het instelwieltje te verhogen of te verlagen. Da's ook logisch. In de M-stand werkt die knop dus niet. Er wordt wel aangegeven wat het verschil is met de "optimale" belichting, zodat je alles netjes kunt aanpassen of net niet, afhankelijk van wat je wilt .

Comment

@leonidas, mss kun je nu popol zijn vraag vervolledigen.

meen dat popol en bouk geen beginners zijn en weten waar ik het over heb.
                              Niet vergeten dat dit een thread is voor de TS en niet voor popol en bouk. Als iedereen zometeen zulke rare termen gaat gebruiken dan wordt het hier helemaal een spraakverwarring van jewelste.

Als jij je antwoord speciaal op hen richt zou je ze voor de duidelijkheid moeten quoten en als je niks quote is het dus een algemene opmerking en (ook) voor de TS bedoeld.
                              Last edited by Leonidas; 15 juni 2012, 12:42.

Comment

Niet vergeten dat dit een thread is voor de TS en niet voor popol en bouk...
                                Popol is de TS!
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                                X