Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D600 - FX for less

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D600 - FX for less

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Ik denk niet veel...

Net zo min als dat de introductie van een nieuwe D3200 niets doet met de prijs van een tweedehands D5100/D7000...
    Dit is wel een heel ander camerasegment...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
      Dit is wel een heel ander camerasegment...
      Denk je dat?

Ik denk dat de D3200/D5100 in dezelfde verhouding staan tot de D7000 als de D600 tot de D700.

Zoals ik eerder zei...het is niet alleen maar de zaligmakende FF sensor die opeens heel de camera veranderd. De D600, zoals nu voorgesteld/bekend(?) komt niet in de buurt van het segment van de D700. Daarmee wil ik niet zeggen dat IQ van de D700 beter is...of de D600 niet op een paar stapjes een voorsprong heeft...maar het segment is niet hetzelfde. Men blijkt niet verder te kunnen kijken dan die FF sensor...maar hebben D3200 en D7000 niet ook een gelijk formaat sensor? Sterker...heeft de D3200 niet meer megapixels als de D7000?

De D600 is net zo goed een "instapmodel" als dat de D3200 en de D5100 dat zijn...enkel in een segment met wat duurdere sensoren. Zoals eerder aangegeven, het is niet voor niets dat de voorgestelde D400 met DX sensor een hogere lanceringsprijs heeft als de D600.

Zoals ik nu iedereen hoor praten over de D600....snap ik eigenlijk niet waarom diezelfde mensen nu met een D7000/D90/D300/D300s rondlopen...ze hadden toch net zo goed een D3200 met zelfde formaat sensor kunnen kopen?

Trust me...FF is lekker...en voor het juiste publiek is dit een zeer aantrekkelijke camera...! Maar het is geen vervanging van...en niet eens in hetzelfde segment van de D700. Net zoals dat de D700 geen D3(s) is...ondanks grote gelijkenissen.

Het is in gevallen eigen beschamend...en bij vlagen grappig hoe mensen (don't take it personal...heb het over comments all over the web...niet alleen hier), verblind door de FF sensor, de rest van de Nikon line-up opeens niet meer op waarde kunnen schatten. (en zelfs verbaasd zijn dat een (minderwaardige?) cropcamera als de D400 een hogere lanceerprijs krijgt...)
      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Hoe kan dat nu dezelfde sensor zijn? D600FX = 24,7 MP, D800/E FX = 36 MP.

Wacht maar af...
        Walter

Edit: de "waanzin" daarvan ontgaat mijtoch hoor.Ok zo'n toestel zou nog wat kritischer zijn qua scherpstelling, en naar de lenzen toe. Maar waanzin? Geen enkele Hasselblad of Phase One eigenaar vindt het toch waanzin dat zijn digitale rug 60 MP heeft? De dingen schuiven gewoon op, dat is alles.

Lijkt mij wel de sensor van de "oude" D3x

Comment

Is het niet dezelfde sensor als in de aangekondigde nieuwe Sony FF?
          De huidige geruchten geven aan dat Sony twee full-frames in ontwikkeling zou hebben. Enerzijds een 24 MP camera, anderzijds een megapixelmonster à la D800 (32 megapixel dacht ik, maar ik denk eerder dat Sony de D800 z'n sensor zal gebruiken).
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Er is nog niets officieel bevestigd, kan dus nog beide kanten uit. Alhoewel die 24MP geen slechte optie zou zijn. Lijkt mij fijn compromis qua resolutie en high ISO prestaties. Op papier dan.

Ook benieuwd naar performance in vgl met oude D3x sensor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
              De huidige geruchten geven aan dat Sony twee full-frames in ontwikkeling zou hebben. Enerzijds een 24 MP camera, anderzijds een megapixelmonster à la D800 (32 megapixel dacht ik, maar ik denk eerder dat Sony de D800 z'n sensor zal gebruiken).
              Nikon gebruikt Sony sensoren...dus een 24MP en een 32MP Sony FF lijkt me geen vreemd idee nee...

Comment

Wacht maar af...
                Walter

Edit: de "waanzin" daarvan ontgaat mijtoch hoor.Ok zo'n toestel zou nog wat kritischer zijn qua scherpstelling, en naar de lenzen toe. Maar waanzin? Geen enkele Hasselblad of Phase One eigenaar vindt het toch waanzin dat zijn digitale rug 60 MP heeft? De dingen schuiven gewoon op, dat is alles.
                Wie gaat nog 1. zoveel geld willen neerleggen voor een D4X als je nu een betaalbare 36MP hebt? 2. alles uit zo'n toestel kunnen halen? 3. er de serieuze FPS handicap willen bij nemen? Bij MF zit er overigens nog wat rek op de bruikbaarheid van objectieven...

Comment

Vast meer mensen dan je denkt

Comment

Denk je dat?

Ik denk dat de D3200/D5100 in dezelfde verhouding staan tot de D7000 als de D600 tot de D700.

Zoals ik eerder zei...het is niet alleen maar de zaligmakende FF sensor die opeens heel de camera veranderd. De D600, zoals nu voorgesteld/bekend(?) komt niet in de buurt van het segment van de D700. Daarmee wil ik niet zeggen dat IQ van de D700 beter is...of de D600 niet op een paar stapjes een voorsprong heeft...maar het segment is niet hetzelfde. Men blijkt niet verder te kunnen kijken dan die FF sensor...maar hebben D3200 en D7000 niet ook een gelijk formaat sensor? Sterker...heeft de D3200 niet meer megapixels als de D7000?

De D600 is net zo goed een "instapmodel" als dat de D3200 en de D5100 dat zijn...enkel in een segment met wat duurdere sensoren. Zoals eerder aangegeven, het is niet voor niets dat de voorgestelde D400 met DX sensor een hogere lanceringsprijs heeft als de D600.

Zoals ik nu iedereen hoor praten over de D600....snap ik eigenlijk niet waarom diezelfde mensen nu met een D7000/D90/D300/D300s rondlopen...ze hadden toch net zo goed een D3200 met zelfde formaat sensor kunnen kopen?

Trust me...FF is lekker...en voor het juiste publiek is dit een zeer aantrekkelijke camera...! Maar het is geen vervanging van...en niet eens in hetzelfde segment van de D700. Net zoals dat de D700 geen D3(s) is...ondanks grote gelijkenissen.

Het is in gevallen eigen beschamend...en bij vlagen grappig hoe mensen (don't take it personal...heb het over comments all over the web...niet alleen hier), verblind door de FF sensor, de rest van de Nikon line-up opeens niet meer op waarde kunnen schatten. (en zelfs verbaasd zijn dat een (minderwaardige?) cropcamera als de D400 een hogere lanceerprijs krijgt...)
                    Verblind? Hier sla je de bal toch wat mis denk ik.

De D3200 en D5100 zijn als DX instappers te sterk gestript om de veeleisender gebruiker te bekoren (geen AF motor, M-up, voorste scrollwiel en keuze tussen focus en release prioriteit).

De D600 als FF instapper zal sowieso rijker uitgerust blijven en al deze essentiële opties bevatten. In veel fotografiedisciplines zal het toestel door zijn betere sensor sowieso beter presteren dan de D700. Enkel voor actie/FPS/autonomie met EN-EL4a heeft de D700 nog een (flinke?) streep voor.

Comment

Maar je moet het ook relatief zijn he....

Ik zeg ook dat de D3200/D5100 zijn tot de D7000 wat de D600 is tot de D700/D800.

T.o.v. de D700/D800 is de D7000 al een "gestript" toestel om het maar even zo te noemen...dus in die relatie zijn de D3200/D5100 nóg verder gestript.

Ik doe hiermee ook geen (negatief) waardeoordeel over de camera, maar blijf wel realistisch. Ik denk dat er op dit moment legio mensen rondlopen met een D700, die van al het "extra's" nooit gebruik maken, en dan heb ik het inderdaad over de en-el4a, de autonomie, extra knoppen en aansluitingen, stevigheid, fps en 51 punts AF. Voor die mensen is de D600 een perfecte vervanging. Gelijke of misschien zelfs betere ISO performane, FF en in de basis voldoende instelbaar op de body.

Echter voor mensen die wél gebruik maken van bovengenoemde features op een D700 zal de D600 nooit een vervanging zijn. Het is een compleet andere camera, dat is het enige dat ik steeds probeer duidelijk te maken...waarmee ik nergens iets zal roepen over IQ...ik verwacht dat hij wat ISO betreft tussen de D700 en D800 in zal liggen...en overall op Dxo beter zal scoren als de D700 zelfs...maar dan nog is het voor mensen die écht gewend zijn te werken met een D700 te werken een stap terug zijn.

Dus natuurlijk zal de D600 in de basis alle functies hebben die nodig zijn...maar wel gelijk als op de D7000 en dat is toch écht anders werken als een D700 (ik noem maar een selectieswitch voor AF-modus en lichtmeting...)...

Stel nu in een gekke en hypothetische wereld dat Nikon besluit volledig over te stappen op FF...ofwel de sensor is in álle Nikon camera's gelijk...maakt dat een D3400 FF dan opeens een waardig opvolger/vervanger van een D700? Maakt het dan opeens niet meer uit welke body je hebt? Neen...sterker nog, het gaat zo rap dat de body straks nog zo'n beetje het enige echte onderscheid tussen de modellen gaat worden...

of wacht...eigenlijk moet je de vergelijking D7000 en D300s maken. Beetje hetzelfde verhaal, waar mensen dachten dat de D7000 een D300s vervanger zou zijn. Maar toch zijn er legio mensen die om goede redenen de D300s verkiezen boven een D7000, ondanks dat de D7000 op dit moment de winnaar is als het om IQ gaat. Die vergelijking is straks exact gelijk als met de D600 en D700 (D800).

Zoals in een ander topic door Johan aangehaald..."het lijkt wel of mensen magische proporties toerekenen aan FF"...dat is wat ik met verblind bedoel...zo gefocussed op enkel die FF, dat de rest van het pakketje niet in verhouding bekeken wordt.

En dat alles staat dus los van het feit dat ik denk dat de D600 een dijk van een camera gaat zijn

Comment

Het is een compleet andere camera, dat is het enige dat ik steeds probeer duidelijk te maken...
                        Buiten de iets betere AF/FPS gaat het verschil bij feitelijk gebruik toch zéér klein zijn, niet Ik krijg wel de indruk dat je je in deze discussies heel defensief opstelt ivm de D700

Comment

Spijtig dat ie geen 51 scherpstelpunten gaat hebben i. p. v. 39, daar ben ik met m'n D300 toch wel erg gesteld op geraakt...
                          Ook naar het aantal kruissensoren ben ik eens benieuwd.
                          Voor de rest lijkt het me een prima model om de overstap naar FF te wagen.

Comment

Ik zeg ook dat de D3200/D5100 zijn tot de D7000 wat de D600 is tot de D700/D800.
                            Niet echt. Uit de gelekte foto's is toch echt wel duidelijk dat de D600 als FF alternatief naast de D7000 geplaatst wordt (zelfde AF, U1/U2 stand). Dus D600 verhoudt zich tot D700/D800 zoals de D7000 zich verhoudt tot de D300/D400.

Het verschil tussen D7000 en D5100 is écht wel stukken groter. De ontspanner knop alleen al...
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Niet echt. Uit de gelekte foto's is toch echt wel duidelijk dat de D600 als FF alternatief naast de D7000 geplaatst wordt (zelfde AF, U1/U2 stand). Dus D600 verhoudt zich tot D700/D800 zoals de D7000 zich verhoudt tot de D300/D400.

Het verschil tussen D7000 en D5100 is écht wel stukken groter. De ontspanner knop alleen al...

Thierry, die vergelijking is eigenlijk beter inderdaad...(minder hypothetisch).

@Frank..."defensief" tov de hele line-up "pro" body's (D300 (D400), D700, D800, D3, D4...) Die body's bieden gewoon veel meer...IQ zit bij alle camera's van nu wel goed...misschien wordt ik gewoon wat minder opgewonden van sensoren en pixels...en wat meer van een goed functionele body

Comment

Is er intussen nog wat meer info over de D600?

(in onderstaande link zie je de voorlopig bekende specs staan)
                                We've already had info about D600 specs. But today we have new information, including D400 specs and even some leaked photos of the D600, Nikon's entry-level full-frame DSLR!

Comment

Working...
                                X