Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Welk nut heeft deze bijdrage? Deze lens is een heel andere categorie en budget.
Ik wil niet zeggen dat TS de laatste nieuwe moet nemen maar van berijk 70/200 en F2.8 dan heb je toch de mogelijkheid om snellere sluitertijden te gebruiken door het grotere diafragma.
Mwaa, met de 70-200 OS Sigma heeft TS anders een waardig alternatief (al geven bezitters van de Canon/Nikkor toppers dat niet graag toe )
Ware het niet dat ik toevallig de kans had een puntgave Canon 70-200mm f/2.8 (zònder IS) te kopen voor € 580, dan was het bij mij ook een Sigma geworden denk ik.
Ik weet niet hoeveel BD'ers hier, zonder exif-gegevens, met zekerheid zouden kunnen zeggen welke foto's met een Canon en welke met een Sigma zijn gemaakt...
Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527
Mwaa, met de 70-200 OS Sigma heeft TS anders een waardig alternatief (al geven bezitters van de Canon/Nikkor toppers dat niet graag toe )
ik heb die sigma eens paar dagen in bruikleen gehad en vergeleken met 15j oude schuifzoom 80-200 2.8 ... kwam echt niet in de buurt ... vol open minder scherp en vooral veel fletsere kleuren.
vriendin heeft canon met die 50 mm 1.8 lens ... vond dat ook overroepen lensje ... de 1.4 versie zou beter zijn ? maar ik denk dat deze lens te weinig bereik heeft voor hondesport ?
ik ken de iso prestaties van 1100d tov 400d niet maar ik vermoed dat je intussen ook hier al 2 stops wint ? denk dat honden buitensport is ? dus iso 1600 en 1/400é zou toch moeten kunnen en scherpe foto's geven ...
ik heb die sigma eens paar dagen in bruikleen gehad en vergeleken met 15j oude schuifzoom 80-200 2.8 ... kwam echt niet in de buurt ... vol open minder scherp en vooral veel fletsere kleuren.
vriendin heeft canon met die 50 mm 1.8 lens ... vond dat ook overroepen lensje ... de 1.4 versie zou beter zijn ? maar ik denk dat deze lens te weinig bereik heeft voor hondesport ?
ik ken de iso prestaties van 1100d tov 400d niet maar ik vermoed dat je intussen ook hier al 2 stops wint ? denk dat honden buitensport is ? dus iso 1600 en 1/400é zou toch moeten kunnen en scherpe foto's geven ...
Dat van die kleuren heb je gelijk in, sigma kleurt "anders" direct uit de camera. Heb ik ook aan den lijve ondervonden met een sigma 17-70 en canon 17-55. Op crop is de Sigma 70-200 OS een toplens. Op FF tekent hij wat minder scherp aan de randen. Tis juist wat je budget is en wat je er voor over hebt.
en dan een foto met ruis krijgen?
met iso 400 en 1/4000 kan ik mij niet inbeelden dat de body het niet zou aankunnen om een scherpe foto te maken...
400D met 55-250mm heb ik op een vrij bewolkte dag héél wat mooie en scherpe voetbal foto's gemaakt...
Jaaaa....maar die oude schuifzooms (neem aan dat je de Nikkor AF(-D) versies bedoeld) die zijn optisch ook superieur...! Heb de mijne ook met véél plezier gebruikt. Ik durf te zeggen dat die oude schuifzooms optisch beter zijn als de huidige VRII (en daarmee wellicht/waarschijnlijk ook beter als de Canon ISII)...ik sta hier overigens niet alleen in ook....toen de mijne net verkocht was kreeg ik reactie van een behoorlijk goede fotograaf, die de mijne graag had gekocht...omdat ze gewoon een veel beter contrast, kleurweergave hebben...en net zo scherp zijn...
Nadeel is alleen dat ze traag zijn...geen VR/IS hebben...en daardoor kunnen ze nog wel heel scherp zijn...maar als die scherpte op het verkeerde punt ligt...of volledig ontbreekt door beweging van de camera...dan heb je nog niets En dat maakt de VRII en ISII opeens wel superieur voor algemeen gebruik
Overigens heb ik zelf meerdere 70-200 OS getest...op fullframe...met daarnaast de VRII Nikkor...volopen is er een klein verschil in scherpte...m.n. in de hoeken...in het centrum ook wel iets, maar dan moet je al goed gaan zoeken...eenmaal iets dicht, zoals hierboven al aangehaald, succes met zoeken naar de verschillen (Qua kleur en contrastverschil zijn de verschillen er zeker...maar ook hier geldt dat je wel "op zoek moet").
Ruis krijg je niet alleen door het verhogen van je ISO...ruis krijg je vooral door slecht belichten...
PS...in je voorbeeldfoto's gebruik je zelf al ISO 800, maar een stop van ISO 1600 af. Daarnaast had je helemaal geen ISO800 nodig gehad...je had hier makkelijk gewoon op ISO100/200 kunnen fotograferen...
Foto 1. --> f4, 1/4000 (max van de body, dus wellicht nog nét te traag) ISO800... op Av mode. Op ISO100 had je dus minimaal op 1/500 sluitertijd gezeten, nog ruim voldoende.
Foto 2. --> f11, 1/500 ISO 800 op Tv mode...je wilde dus een sluiter van 1/500, maar door je veel te hoge ISO ging je camera daardoor het diafragma knijpen tot f11. Op ISO100 had je ook hier een mooie f4 gehad (op die brandpuntafstand had dat prima gekund lijkt me...en anders zat je op ISO200 veilig met een f5.6).
Ofwel...voor iemand die bang is voor ruis...gooi je hem wel onnodig hoog in de ISO's
Ruis krijg je niet alleen door het verhogen van je ISO...ruis krijg je vooral door slecht belichten...
PS...in je voorbeeldfoto's gebruik je zelf al ISO 800, maar een stop van ISO 1600 af. Daarnaast had je helemaal geen ISO800 nodig gehad...je had hier makkelijk gewoon op ISO100/200 kunnen fotograferen...
Foto 1. --> f4, 1/4000 (max van de body, dus wellicht nog nét te traag) ISO800... op Av mode. Op ISO100 had je dus minimaal op 1/500 sluitertijd gezeten, nog ruim voldoende.
Foto 2. --> f11, 1/500 ISO 800 op Tv mode...je wilde dus een sluiter van 1/500, maar door je veel te hoge ISO ging je camera daardoor het diafragma knijpen tot f11. Op ISO100 had je ook hier een mooie f4 gehad (op die brandpuntafstand had dat prima gekund lijkt me...en anders zat je op ISO200 veilig met een f5.6).
Ofwel...voor iemand die bang is voor ruis...gooi je hem wel onnodig hoog in de ISO's
Euhm, je bevestigd wat ik zeg,
en je zegt het alsof ik fout ben?
De 400D kan meer als genoeg aan.
ik ben niet zozeer bang voor ruis, ik vind het gewoon raar om een body die niet zozeer moet onderdoen voor een 1100, te vervangen...
dat die foto's niet perfect zijn is een feit,
maar ze zijn scherp? en zonder ruis? en toch op enige zoom 175mm getrokken?
en euhm ruis:
ISO and image noise are like Hansel and Gretel, Lewis and Clark or peanut butter and jelly: they just go together.
An increase in ISO also causes an increase in image noise.
Having said that, modern digital SLR cameras are getting better and better about suppressing noise even at high ISO settings.
If all this sounds like a lot of jibberish to you, don't worry. I'll explain myself in a just moment.
Maar dat maakt niet uit...ik reageerde eigenlijk op je eerste zin "en dan een foto met ruis krijgen"? Die zal ik verkeerd geïnterpreteerd hebben dan
Maar over dat artikel waar je naar linkt....fout, fout, fout, fout...
ISO verhogen doet niets, maar dan ook niets met de sensor. De sensor heeft een "base ISO" en deze is altijd hetzelfde. Dát is de ISO waarde van die sensor en die kan niet gewijzigd worden. Wanneer wij de ISO in de camera verhogen dan laten we de sensor dus niet opeens meer licht opvangen...we versterken enkel het signaal dat de sensor afgeeft. Elke sensor heeft een signaal - ruis verhouding. Het signaal is dat wat we willen...de ruis willen we niet. Dit is ruis afkomstig van één enkele sensel...ofwel ruis in het signaal (nog geen ruis op de foto). Op de "base ISO" zie je dit dus niet/zo goed als niet. Echter waneer we in de A/D converter of processor het volledige signaal van de sensor gaan verhogen om de ISO waarde te vergroten, dan versterken we niet alleen het signaal, maar ook de ruis...
Ook op de base ISO kan je dus ruis hebben, immers...in schaduwen, etc. waar de sensor weinig signaal krijgt...zal de ruis overheersen...daarom zien we ruis ook het beste in die delen van de foto...óók op ISO100...met het verhogen van de ISO waarden wordt het in die gebieden ook het snelste erger.
Ofwel...ruis heeft meer te maken met slecht belichten, dan een hoge ISO waarde...als je de DxO gegevens als basemark gebruikt, dan zal je zien dat onder die basemark bijna geen verschil in ruis te zien is...meestal is een volle stop erboven nog acceptabel...en zal je verder naar boven wat meer moeten nabewerken.
edit: wel eens dat op het gebied van ruis de 1100D ook niet echt een verbetering zal zijn tov een 400D. Waarschijnlijk wel een betere processor, etc...maar het lijkt me de overstap niet waard.
Iso verhogen doet niets met de sensor, maar met het signaal ervan.
Neem je radio, zet die op luidste stand, en je krijgt ook noise. Nochtans verander je niets aan je radio...
Door het signaal te versterken veroorzaak je die noise/ruis
dus door je iso "softwarematige" (ik weet niet of dit het juiste woord hier is) de hoogte in te proppen veroorzaak je ruis??
alleszins zo legt elke website, en meerdere fotografen het uit...
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.
Comment