Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR Canon + 28-135IS] Error 01 + vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [DSLR Canon + 28-135IS] Error 01 + vraagje

Ik ben vanmiddag eindelijk even op pad geweest met mijn recent aangeschafte 28-135IS. Ik heb een 70-tal foto's gemaakt en ben zo'n 4 of 5 keer opgeschrikt door een Error 01-melding op de camera (had dit al eerder 1x gezien deze week bij 't uitproberen).
    Ik heb al gezien dat het te maken zou hebben met slecht contact tussen camera en lens, heb daarop de contactpunten met een potloodje (grafiet dus) "schoongemaakt", maar dat helpt blijkbaar niet veel.
    Als ik de camera uitzet, de lens demonteer en weer monteer en dan de camera weer aanzet, dan is het probleem weg (voor even).
    Wat kan ik hier aan doen?

Verder valt me op dat bij het focussen met IS het beeld een beetje verschuift. Hoort dit (heb nooit een andere is-lens in handen gehad) ?

Dank,
    Michael
    www.lowspark.nl

Zou willen dat ik je kon helpen maar weet niks af van die error.Doe eens een search op BD.

Ik dacht dat die errors vlugger kunnen voorkwamen met een 10D dan met een D60 maar ik weet er eigenlijk niet veel vanaf.

Allé,canonians,waaraan kan dit liggen en wat kan je er eventueel aan doen
    Danny's Photosite

Comment

Originally posted by mikekiwi

Verder valt me op dat bij het focussen met IS het beeld een beetje verschuift. Hoort dit (heb nooit een andere is-lens in handen gehad) ?

Dank,
      Michael
      Dat verschuiven is inderdaad normaal, tis te zeggen, ik heb het ook

Wat de contactpunten betreft denk ik dat je beter eens deze ontvet ipv met potlood te bekrassen.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Voila,al nen (dikke) canonian aan den haak geslagen
        Danny's Photosite

Comment

Dat beeld dat verschuift lijkt mij normaal. Dat is de beeldstabilisatie die z'n werk doet bij het bewegen van de camera.

Als je de camera stil houdt zou tijdens het scherpstellen het beeld niet mogen verschuiven (denk ik, want ik heb geen IS-lenzen).

Wat die fout betreft... Als de lens nog in garantie is, zou ik ze ruilen.
          Vrees dat ik je verder niet kan helpen.

Iemand anders
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

Comment

@Roadrunner: dank voor het promotiewerk

@Hombre: ontvetten, waar doe ik dat het beste mee? Ik heb WD40, maar of dat helpt...

@Dama: het verschuiven gebeurt alleen op het moment dat je de ontspanner half indrukt, daarna kan ik bewegen wat ik wil, maar het beeld blijft dan stabiel. Het is wat lastig met focussen, want je mikt precies op 't onderwerp dat je scherp wilt hebben en als je dan wilt scherpstellen, verschuift je beeld een mm (in de zoeker wel te verstaan).

Thanks sofar!
            www.lowspark.nl

Comment

Originally posted by mikekiwi
              @Roadrunner: dank voor het promotiewerk

tja,Mike,die Canonians zijn op zich wel goei kerels hoor maar een beetje traag.........net als hun toestellen zekers (Graptjeu!!! )
              Danny's Photosite

Comment

Tja, wij hebben dan ook 2 seconden nodig om op te starten

WD40 moet je er ver van afhouden, dat is een kruipolie die na verloop van tijd kleverig wordt.
                Ik zou het met een contactcleaner voor electronica proberen, natuurlijk niet op de lens spuiten maar één enkel druppeltje op een lensdoekje o.i.d.

Maar ik ga er wel vanuit dat het een tweedehandlens is ( vraag me niet waarom ). Is het een nieuwe, retour winkel!

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Ja, het is inderdaad een gebruikte lens, dat heb je goed begrepen. Optisch verder perfect, maar dit is even vervelend...

Met mijn andere lenzen heb ik het probleem niet, alleen met de beschreven combinatie...
                  www.lowspark.nl

Comment

Verveldend, die errors. Een 01 kan in principe geen stroomprobleem zijn, denk ik, maar check voor de zekerheid even of je het hebt met een volgeladen batterij. Ik heb in het verleden wel eens error99 gehad omdat ik een lange sluitertijd probeerde met een bijna lege batterij.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

De batterij was vers, Pieter, nog geen 20 foto's mee geschoten alvorens ik op stap ging. Toch bedankt!
                      www.lowspark.nl

Comment

die error 01 schijnt te slaan op slechte contacten.

Nu opkuisen doe je best met een vluchtige ontvetter, ik weet nu niet wat ze allemaal verkopen in de winkels, ikzelf gebruikt N-heptane of Desarom . Anders eens kijken met een soort van alcohol of zo.

Nu je hebt de lens tweedehands gekocht, kijk eens goed naar de contactjes, zijn die erg ingesleten ?? indien wel kan het ook daaraan liggen en zal je er moeten mee leven dat je af en toe een error krijgt of de lens binnendoen voor herstelling maar dat kost al gauw wat euro's.

PS : zeker geen WD40 gebruiken, of white spirit.
                        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

nog vergeten, tijdens het ontvetten, pas op, maak zeker dat je geen glas aanraakt met producten, coatings zijn heel gevoelig.

Comment

hier ven de foutcodes van de 10D

01 : maak de contacten van de lens schoon
                            02 : er is een probleem met de compact flash card
                            04 : de compact flash card is vol
                            05 : de flitser zit geblokkeerd
                            99 : alles behalve bovenstaande foutcodes

Comment

Originally posted by fredericrom
                              01 : maak de contacten van de lens schoon
                              02 : er is een probleem met de compact flash card
                              04 : de compact flash card is vol
                              05 : de flitser zit geblokkeerd
                              99 : alles behalve bovenstaande foutcodes
                              Bedankt, daarvoor.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
                              X