Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw in de hobby, dus.. wat..? ;-)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuw in de hobby, dus.. wat..? ;-)

Dames en heren,

Misschien eens starten met mezelf voor te stellen.

Mijn naam is Harald, 32 jaar en woonachtig in de streek van Kortrijk.

Altijd wel ergens geïnteresseerd geweest in fotografie maar dan zonder veel technische know how hiervan. Daarom wil ik een stap hogerop gaan en van de compacte camera afstappen naar een degelijk toestel.
    Ik ben al een tijdje aan het volgen en meelezen en heb zelf al wat research gedaan maar heb toch nog wat hulp nodig.

Ik heb twee toestellen op het oog, de Canon eos 60D + 18-55mm F3.5 - 5.6IS (gevonden a €875) en de Nikon D5100 + 18-55mm VR (gevonden a €519)

Waarvoor wens ik het toestel te gebruiken?
    Ik rij vaak met de motor en wil hier veel omgevingsfoto's mee nemen, foto's van de motoren, zowel in beweging als stilstaand. Ook de gewone 'familiefoto's' zullen natuurlijk de revue passeren.
    Volgend jaar neem ik ook een cursus fotografie.

Kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt,

Harald
    Nikon D7000 + Nikkor AF-S VR 70-300mm F4.5-5.6G IF-ED + Nikkor AF-S 50mm F1.8G + Yongnuo 568
    Beginnersmode ~ on ~

Re: Nieuw in de hobby, dus.. wat..? ;-)

Wat je wil kan met beiden.

Bij beiden heb je de keuze gemaakt er de kitlens bij te nemen...in principe is het "beter" een iets deftiger objectief te nemen, althans, het objectief is belangrijker dan de camera...al zijn de kitlenzen van tegenwoordig al heel goed.

Je vergelijkt (ook gezien de prijs) wel twee heel verschillende camera's. Tegenover de 60D zou ik eerder de D7000 zetten...tegenover de D5100 zou ik de 550D of 600D zetten...

In principe neig ik er naar te zeggen dat je met een D5100 of 550D prima uit de voeten zal kunnen. Bij de Nikon is het dan belangrijk om te weten dat je enkel AF-S objectieven (of third party met ingebouwde scherpstelmotor) kan gebruiken met behoud van AF (dus je zal geen oudere AF-D objectieven kunnen gebruiken met AF).
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Ik ben van "8510" (dus vlakbij Kortrijk) en heb de 60D met 18-55 IS (en nog wat ander glaswerk). Als je dat graag wil mag je gerust de mijne 's "voelen", daarmee heb je natuurlijk de nikon nog niet gevoeld ... Misschien 's in een fotozaak binnenlopen en beide toestellen 's "voelen" welke je best in de hand ligt? Of misschien "geluk" dat iemand met de nikon die je aanspreekt ook nog langs komt hier ... Ik ken iemand met een Nikon maar t'is een ander nummertje (7000 waarvan sprake hierboven)

Ik ben in ieder geval een gelukkig mens met mijn 60D, die 18-55 IS is geen onaardige lens ook voor z'n prijs al steekt die er bij mij nog zelden op (maar dat ligt er niet aan omdat die lens slecht is maar aan't feit dat mijn veldje van intresse ander glas vergt).

Slechte toestellen moet je hard naar zoeken, het is eerder zoeken welke best aansluit bij wat jij voor ogen hebt (bekijk ook het aanbod lenzen en de prijzen voor wat jouw aanspreekt). Maar vooral welk toestel ligt jouw logische kloppend in de hand, bekijk de details, ene toestel heeft daar een + en het andere weer ergens anders t'is maar waar jij de voorkeur aan hebt.

Misschien kunnen ze waar je les wil gaan volgen ook wat voor je betekenen?
      Een tip ... laat je NIET overtuigen tegen je gevoel in voor een bepaald merk/toestel ... ooit liet ik me overhalen voor een merk en had bijna mijn hobby opgegeven, in vond fotograferen echt niet leuk meer ... volg je gevoel in welk toestel je kiest! Je eerste DSLR bepaald vaak met wat je doorgaat (al heb je er natuurlijk die plots alles van merk X verkopen om naar merk Y over te stappen).

MVG - SON
      Last edited by Sonjabelgium; 3 juni 2012, 22:37.
      Webstek in opbouw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
        Wat je wil kan met beiden.
        Je vergelijkt (ook gezien de prijs) wel twee heel verschillende camera's. Tegenover de 60D zou ik eerder de D7000 zetten...tegenover de D5100 zou ik de 550D of 600D zetten...
        bedankt voor uw reactie.

ik weet dat de toestellen niet direct vergelijkbaar zijn met elkaar. toestellen zijn ook een beetje bewust zo gekozen. Is het wel nodig om naar de duurdere 60d te gaan voor een beginner of wordt deze 'te moeilijk' en is het beter om met de D5100 van start te gaan?
        maw, haal ik uit de 60D het volle potentiëeel of haal ik hiermee een duurder toestel in huis waar ik toch niet mee overweg kan?
        Nikon D7000 + Nikkor AF-S VR 70-300mm F4.5-5.6G IF-ED + Nikkor AF-S 50mm F1.8G + Yongnuo 568
        Beginnersmode ~ on ~

Comment

Ik durf wel te stellen dat bijna niemand het volle potentieel eruit haalt

Een 60D is een wat "ingewikkelder" toestel, maar het is allemaal geen rocket sience...maar bij twijfel over de 60D zeg...kijk dan ook eens naar de 550D/600D, dat is de Canon versie van de D5100 zeg maar.

Canon vs Nikon zit met name in ergonomie...welke ligt je lekkerder in de hand.
          Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
            Ik ben van "8510" (dus vlakbij Kortrijk) en heb de 60D met 18-55 IS (en nog wat ander glaswerk). Als je dat graag wil mag je gerust de mijne 's "voelen", daarmee heb je natuurlijk de nikon nog niet gevoeld ... Misschien 's in een fotozaak binnenlopen en beide toestellen 's "voelen" welke je best in de hand ligt? Of misschien "geluk" dat iemand met de nikon die je aanspreekt ook nog langs komt hier ... Ik ken iemand met een Nikon maar t'is een ander nummertje (7000 waarvan sprake hierboven)
            MVG - SON
            Heel vriendelijk van u!

Ik was van plan om morgen eens een vandenborre binnen te stappen, daar bieden ze beide toestellen ook aan. Kon ik ze beiden eens vergelijken zonder direct een verkoper op mijn nek te krijgen. niet dat ik bang ben van verkopers maar uit ervaring weet ik dat die meestal verkopen wat op dit ogenblik voor hun het meeste oplevert...
            Beginnersmode ~ on ~

Comment

Hangt van jezelf af hoe gedreven en gepassioneerd je je op dingen gooit. Ken jezelf is hier aangewezen. Heb je de gedrevenheid dat je dingen helemaal wil kennen en begrijpen of ben je eerder iemand die blij is met een kicke-plaat waarbij het er niet toe doet of die nu eigenlijk wel helemaal recht staat - technisch ideaal gemaakt is en je zelf creatieve inbreng erin hebt of geniet van het gebruiksgemak van standje "auto" die alles voor je regeld (dan is een bridge misschien een beter keuze voor je)? Ook de omstandigheden waarin bepalen mee welk toestel voor je best is. Ben je een avond-nachtmens is het slim te zien welk toestel minst ruis in je beelden zal gooien op hoge iso's bv ... Tenzij je je daar niet aan stoort. Denk dat je best 's voor jezelf op een rij zet welke beelden je aanspreken, hoever je wenst te gaan en hoe je leven er nu uitziet en wat je er wenst of kunt aan besteden. Bekijk de kitlens ook 's goed of het bereik daarvan is wat je nodig hebt voor de beelden die je aanspreken ... Vliegtuigen spotten doe je niet met 18-55 bv ...

Bij vandenborre in Kuurne willen ze nogal's komen "zeuren" hoor - da's overal vrees ik ... Degelijker uitleg van mensen met kennis van zaken kan je eerder verwachten bv bij Art & Craft te mariakerke

PS tuurlijk kan je foto rechtzetten in nabewerking, t'is me eerder te doen om de perfectie die je al dan niet na wenst te streven ... overkill is niet nodig maar als je snel uit een nog jong toestel gaat groeien is dat ook jammer ....
              Last edited by Sonjabelgium; 3 juni 2012, 23:03.
              Webstek in opbouw

Comment

@ Sonja

Eerlijk gezegd ben ik iemand met nogal wat concentratieproblemen. Kan mij niet lang focussen op eenzelfde 'zaak'. daardoor heb ik het soms wat moeilijk om mij echt in iets te verdiepen. van het moment dat het wat te technisch wordt durft de aandacht te verslappen. met het nemen van foto's kan je er natuurlijk wel meer uithalen als je uw toestel door en door kent, misschien zal dit voor mij wel een goeie stimulans zijn. daarom ook dat ik lessen wil volgen, dan heb ik het minstens toch eens gehoord
                Beginnersmode ~ on ~

Comment

Denk dat je het beter bescheiden houdt dan, een 550 of 600D bv is al geen instapper meer, dat is momenteel de 1100D van canon (de nikonnummers ben ik zo bekend niet mee) - je begint daar eigenijk al niet aan de "bodem". Die "stapje boven instap-toestellen" heb best al wat extra's te bieden EN ... t'moet gezegd, de lens bepaald in zeer grote mate de kwaliteit van de beelden, bescheiden body super-lens en goede bediening (=mens) is superfoto, supertoestel + mottige lens + iemand die "het" niet ziet = snapshot ... ) - body heeft ook z'n +'en en mindere kanten natuurlijk maar lens en mens bepalen meer wat uiteindelijk in die kader aan de muur komt te hangen! Ik ben begonnen met een analoge AE1 in de tijd met kort een "vreemdgang" met nikon F90 analoog (lag me totaal niet) erna een canon 350D en dat toestel heeft me toch goed 7 jaar trouw gediend en me héél veel geleerd ... Fijne tijd mee gehad én t'werkt nog hoor na tellerke menig keren rond! Met die upgrade naar stap omhoog is wel enorm groot, maar je moet er ook klaar voor zijn. Heel cru gesteld, als jij niet kan volgen met het toestel zal je beter beelden maken met een kwaliteits-bridgetoestel of een top-compact dan met een DSLR die je niet begrijpt Niet om je angst aan te jagen hoor, absoluut niet. Je mag gerust de mijne 's komen proberen (heb die 350 ook nog en een 40D heb ik ook liggen hier). Een spiegelreflex is een machtige weg naar prachtige beelden maar je moet de kaart weten te lezen hoe er te komen en dat vergt "inspanning" om alles te leren begrijpen en je eigen te maken. Succes alvast met je keuze!

Son

PS ik wil je absoluut niet sturen richting canon hiermee, recent met nikon 7000 even gerotzooid en tegenwoordig liggen die een pak dichter bij elkaar dan de analoge dagen van toen t'Zit 'm in punten en accenten dewelke jij moet zien welke in jouw straatje passen Moest ik vandaag "blind" zonder voorkennis en zonder reeds bestaande lenzen in m'n bezit de keuze moeten maken zou ik niet durven met zekerheid stellen dat ik canon zou kiezen. Waarschijnlijk wel, maar zeker weten doe ik het niet want nikon heeft zeer zeker grote troeven in z'n voordeel spreken en ... canon ook Andere merken trouwens ook .... Sony Nex'en bv ... Of Olympus ... Sigma ... er is veel meer op de markt dan de hoofdspelers Niet onbelangerijk onderdeel is de kostprijs en verkrijgbaarheid van lenzen ... want deze gaan als je doorgaat met fotograferen vaak een veel grotere kost vormen dan die body ... En investering in kwaliteitsglas kan erg hard oplopen.
                  Last edited by Sonjabelgium; 3 juni 2012, 23:25.
                  Webstek in opbouw

Comment

@ Sonja

Ik denk dat ik dan toch maar eens ga kijken naar die 550D en 600D. Eens vergelijken met de eerst vernoemde D5100.
                    De 1100D heeft een vriend van mij, die kan ik ook eens bekijken.
                    En zo zijn er weeral enkele toestellen toegevoegd aan het lijstje

maar beter op voorhand de nodige research te doen dan achteraf met een toestel van pakweg 500€ tot 1000€ te zitten waar je toch niets mee kan aanvangen...

bedankt voor de uitleg iig!
                    Beginnersmode ~ on ~

Comment

De 60D staat in de nieuwe *****-folder aan €699 met 18-55 IS II...

Lijkt me redelijk scherp van prijs..
                      Beginnersmode ~ on ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SupathaiflY Bekijk bericht
                        De 60D staat in de nieuwe *****-folder aan €699 met 18-55 IS II...

Lijkt me redelijk scherp van prijs..
                        kopen en lekker gaan experimenteren.
                        en als je er niet komt........is er altijd nog BD.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Of ikke - t'is maar een gil ver tussen "ons" in en begin toch langzaamaan mijn 60D te beheersen k help je met alle plezier op weg als er wat is!
                          Webstek in opbouw

Comment

Als je de nieuwe Makro-folder bedoelt, dat is een 600D in promotie voor die prijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Warakurna Bekijk bericht
                              Als je de nieuwe Makro-folder bedoelt, dat is een 600D in promotie voor die prijs.
                              Lap, idd, weer niet goed gekeken.
                              dan is hij te duur, staat op bol.com voor 599€ met dezelfde lens.
                              en dan heb ik nog niet echt rondgekeken..
                              Beginnersmode ~ on ~

Comment

Working...
                              X