Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik twijfel tussen de Canon 100-400mm f/4.5-5.6L IS usm en de Sigma 50-500mm f/4-6.3 EX APO RF HSM, is er buiten het prijsverschil ook een kwaliteitsverschil? Heeft de sigma ook beeldstabilisator?
IS is altijd interessant, zeker als de sluitertijden lager liggen en de kans op bewegingsonscherpte toeneemt. Je moet rekening houden dat 400 of 500 (op DSLR 640mm en 800mm) toch al een redelijke zoom is. Als je met sluitertijden van boven 1/1000 zit zal IS niet echt nuttig zijn (denk ik), maar als je naar 1/250 gaat of lager wordt het al moeilijk om haarscherpe beelden te krijgen (tenzij met statief natuurlijk)
Originally posted by killerke101
zou ik dit verschil merken?
Ik zou 'em vooral willen gebruiken met een 1.4 TC, zou de canon dan opmerkelijk beter presteren dan de bigma.
De Bigma kan je idd gebruiken met een TC, maar den ben je je autofocus kwijt. Tenzij je 3 pinnetjes afplakt van je TC dan zal de AF soms nog werken maar wel trager.
Originally posted by killerke101
zou ik dit verschil merken?
Ik zou 'em vooral willen gebruiken met een 1.4 TC, zou de canon dan opmerkelijk beter presteren dan de bigma.
De Bigma kan je idd gebruiken met een TC, maar den ben je je autofocus kwijt. Tenzij je 3 pinnetjes afplakt van je TC dan zal de AF soms nog werken maar wel trager.
Niet helemaal juist. De 10D in combinatie met Sigma telekonverter en Sigma 50 - 500 focust nog automatisch, zij het zeer traag en slechts op enkele van zijn focuspunten.
Originally posted by sopa
Niet helemaal juist. De 10D in combinatie met Sigma telekonverter en Sigma 50 - 500 focust nog automatisch, zij het zeer traag en slechts op enkele van zijn focuspunten.
Met de Sigma TC doet hij bij mij helemaal niets meer; met de Kenko soms wel en soms niet. Afplakken zorgt er tenminste voor dat de AF probeert te focussen, maar er is al heel wat licht voor nodig om correcte focus lock te krijgen. Niet zo verwonderlijk, als je toestel AF-t tot f5.6 en je er een f9 lens op zet.
Originally posted by Perrush
dus met de canon zal het hetzelfde zijn (AF niet correct werken), die is wel f5.6 maar met een TC gaat die ook 1 stop omhoog.
Klopt. Enkel op een EOS 1-reeks gaat de AF tot f8.
Originally posted by Perrush
dus eigenlijk kun je IS buiten de echte zomerdagen zo goed als altijd gebruiken.
Eens 200mm voorbij, zou ik zeggen dat IS in alle omstandigheden een voordeel is. Het is geen substituut voor een goeie lange-lens-techniek, maar wel een nuttige aanvulling. Alleen jammer dat de 100-400 nog geen IS met twee modi (panning) heeft... Of vergis ik mij?
In elk geval, hoe langer, groter, zwaarder een lens wordt, hoe gevoeliger aan trillingen, ook van de spiegel bijvoorbeeld. Een 500mm mag je bijvoorbeeld op het stevigste statief ter wereld zetten, met IS aan zal het resultaat dikwijls merkbaar beter zijn. En dan hebben we het nog niet gehad over sluitertijden tussen 1/30s en 1s - die zijn pas een ramp voor lange lenzen.
Originally posted by Froto
De 100-400L heeft wel degelijk IS met 2 modi ...
My mistake dan...
Ik dacht nochtans dat ik onlangs had gelezen dat deze het niet goed doet op statief, dus misschien is er nog een derde variant die op de tele-primes wordt gebruikt.
Comment