Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragma?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• diafragma?

Ik bezit een canon 300D met een 28-200 3.5 5.6 canon lens
    ik heb hier op dit forum al gelezen dat zo'n lens volledig open niet zo scherp is en dat je beter werkt met f8 tot f11
    mijn vraag is als je nog hoger gaat bv f20 voor een landschap,wat gebeurt er dan met de scherpte?

iedere lens heeft zowat zijn "sweet point" bv als je in uw geval best f8-f11 gebruikt is zal dit zowat het sweet point zijn, daarboven kan je winnen aan scherpte maar toch bijna onmerkbaar, bij sommige lenzen verlies je zelfs wat scherpte bij gebruik van een te hoog diafragma.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Ikzelf heb een test vanop statief gedaan, met al mijn lenzen, alle diafragmawaarden (volle stops) afgelopen, en telkens op 3 zoomstanden (de 2 uitersten en 1 er middenin).
      Van elke foto (en dat waren er wel wat) heb ik een 100% centercrop en cornercrop gedaan.

Daaruit is gebleken dat de meeste lenzen best presteren vanaf 2 stops dicht tov grootste opening, en dat er opvallend scherpteverlies is op de 2 kleinste openingen (22-32).

Ik raad iedereen aan deze test ook te doen, en je zal snel merken op welke diafragma elke lens best presteert.

Je zal verschieten... de verschillen zijn soms heel frappant.
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

Comment

Working...
      X