Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is dat toch met die producenten tegenwoordig?!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat is dat toch met die producenten tegenwoordig?!

- Een klein deel van de 10D toestellen zit er soms naast met zijn focus.
    - De 300D zijn LCD staat veel te sterk
    - De 828 en andere 8MP prosumers hebben nogal last van ruis
    - En de D70 heeft last van moiré effecten. (Voor diegenen "in denial"; lees dit. Er is weldegelijk een probleem dus.)

enz... enz...

Dit is geen D70-bashing hee! Ik somde trouwens maar enkele problemen op. Sommige cams hebben méér dan één probleem.

Alle bovenstaande problemen hebben IMHO één ding gemeen; het moét mogelijk zijn deze problemen te vermijden.

Maar het lijkt wel of geen enkele producent zijn toestellen terdege test alvorens ze op de markt te gooien. Laat staan dat ze geïnteresseerd zijn in het verhelpen van de problemen. "We lossen het op in de volgende versie" is de boodschap die je tussen de regels leest.

Ikzelf kocht een 300D. Ik ben er tevreden van, al geef ik grif toe dat dit toestel niet mijn "eindtoestel" is. Ik kan voorlopig leven met het verminderd aantal instelmogelijkheden. En gelukkig is mijn cam niet geplaagd door fouten aan de uiteindelijke foto's (als deze zich voordoen blijkt het steeds te gaan om mensen die niet weten hoe ze de instelmogelijkheden moeten benutten om het goeie resultaat te krijgen). Anderzijds; door dit herhaaldelijk moeten foefelen met instellingen mis je óók shots. En ook op mijn cam vond ik alvast één technisch euvel dat makkelijk te vermijden was: de helderheid van de LCD bedriegt enorm. Ik ga voortaan alleen af op het histogram!

Maar genoeg over de 300D, of de D70, of... het lijkt wel of aan álle digicams iets mankeert. Velen leggen er zich bij neer. "Geen enkel toestel is perfect"... Wel sorry, maar ik deel die mening niet. Kan je je ooit voorstellen dat Philips zijn CD-speler uitbracht en dat daarna zou blijken dat slechts 95% van de CD's erop spelen? Of dat Miele een wasautomaat lanceerde en dan zou blijken dat kleurenwas alleen werkt als er geen rode sokken in zitten?

Ik vermoed dat al deze problemen komen doordat het er op de digicam-markt ruw aan toe gaat. In volle expansie, steeds verbeterende technologie, véél concurrentie, en allen willen ze een zo groot mogelijk marktaandeel...

Ikzelf ben iemand die lang wikt en weegt alvorens over te gaan tot een aankoop. En op dit moment heb ik zoiets van "en nu wacht ik totdat de storm volledig is gaan liggen". Lees: de digicam producenten gaan aan mij niet veel meer verdienen de eerste jaren. Ik ben zowat alle vertrouwen kwijt. Hoe "gekend" de mernaam ook is.

In mijn vriendenkring ben ik intussen ook zowat de voornaamste bron als het om digicam-aankopen gaat. Welnu, ik heb al drie man afgeraden op dit moment iets te kopen.

En jullie?

http://www.theafricabug.com

Ik raad m'n vriendenkring aan om nen D100 te kopen.
    Danny's Photosite

Comment

Originally posted by roadrunner
      Ik heb zelfs geen vriendenkring
      http://www.vannecke.be
      Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
      Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Comment

Originally posted by Wunjo
        Teveel een D100 aangeraden waarschijnlijk.
        http://www.theafricabug.com

Comment

goh Jochen,

als het gaat om gepassioneerde amateurs als wijzelf, dan heb je wellicht groot gelijk....
          de meeste huis-tuin- en keukenfotografen zijn wel gesteld met wat er huidig op de markt te verkrijgen is....

voor mij begint fotografie niet bij het afnemen van de lensdop en stopt het ook niet bij het kaartje in de reader te steken....

het komt erop aan van de grenzen van je toestel te verkennen en er een creatieve oplossing voor te vinden.....en dat beperkt zich vaak niet tot de instelmogelijkheden van het toestel zelf...

Stef

Comment

Tja jochen ik volg je wel maar anderzijds zijn al die problemen overroepen. En dat komt door het internet. Iemand met een probleem komt dat nu op alle forums luidskeels en fanatiek verkondigen. Dat schept verkeerde beelden. Geen enkel toestel een fotocamera of een andere zal gemaakt worden zonder dat er modellen zijn met een probleem.

Neem nu dat vermeende focusprobleem van de 10D. Ik heb recentelijk een thread gelezen van een technieker van bij canon die zegt dat minder dan 1% van de 10D's opnieuw gecalibreerd moesten worden. Heb je er 1 met een probleem wel dat is klote en ik zou ook kwaad zijn want het is een duur toestel. Maar anderzijds komt het nu over of wel meer dan 10% een focusprobleem hadden en das dus helemaal niet waar. Het is overroepen. En met de andere problemen zal het wel gelijkaardig zijn. Hebben alle D70 moire en kleurshiften? Kan goed zijn van niet maar iedereen die er heeft komt erover klagen en ga zo maar voort....

En dat is ook zo voor CD spelers, strijkijzer enz een klein aantal van deze gaan ook niet probleemloos werken als je ze koopt. Alleen doen mensen nog niet zo fanatiek op internet over wasmachines dat het lijkt of alle miele's maar aan 1423 toeren draaien ipv de aangekondigde 1500 toeren.

Comment

Concurentie!

Dat is de boosdoener, ze brengen die toetsellen TE vlug op de markt om hun marktaandeel veilig te stellen.

Langs de andere kant zijn we misschien iets te veeleisend. Als je al die topics mag geloven is er niemand meer die kleinere prints maakt dan 76 op 51 cm en er dan met de neus gaat voorstaan!

Een focusprobleem is een probleem, maar de andere mag je voor mij gerust met een korrel zout nemen. De LCD van de 300D kan eenvoudigweg geregeld worden in de instellingen. ISO800??? Ik heb in mijn analoogtijd zelfs nooit zo'n filmpje gekocht! En de moire, vraag die man in kwestie, met het geruit hemd, om even de jas aan te trekken, en het probleem is ook opgelost

Oli.

Comment

Jochen, ik ben eveneens geschokt in mijn consumentenvertrouwen, als ik dat zo mag noemen. Mijn hele arsenaal zit momenteel in service en ik heb de voorbije twee weken dus geregeld met allerhande mensen contact gehad, met als resultaat dat ik met een "ambetant" gevoel rondloop.

Op aanraden van mijn dealer en Canon Benelux en Canon Japan, heb ik rechtstreeks contact opgenomen met Canon Service, alwaar ik op een paar uur, of hoogstens een paar dagen, geholpen kon worden. Iedereen is ervan overtuigd (behalve ikzelf misschien) dat calibratie al mijn lensproblemen zal oplossen (Je weet wel: hoe duurder de lens, hoe slechter ze presteert. En met third party merken loopt het al helemaal niet op wieltjes). Al mijn apparatuur is onder professional service voorwaarden ingeschreven voor nazicht, en de datum die de vriendelijke bediende op het aanvraagformulier had genoteerd, was 26 maart. Toegegeven, er stond geen jaartal bij vermeld... Vandaag nog even gebeld, en het zou echt niet lukken vóór eind volgende week. Gelukkig heb ik mijn vluchten naar Dubai nog voor niet al te veel geld kunnen annuleren, maar ik moest morgennacht dus met apparatuur en al vertrekken om jobsites te gaan fotograferen - dat had ik ook meer dan duidelijk gemaakt toen ik de apparatuur binnenbracht.

Ondertussen word ik dus langs alle kanten afgescheept en afgewimpeld, en de enige twee antwoorden die ik systematisch krijg aan de telefoon zijn "neen, helaas niet" en "10 tot 15 werkdagen". Laatst maakte ik mij min of meer kwaad omdat ik 8000 euro aan professioneel materiaal had binnengebracht, en het enige dat ze mij konden zeggen, was de datum waarop ik de spullen had binnengebracht, en de hoeveelste dag (van die "10 tot 15 werkdagen") we op dat moment waren. Het was "neen, helaas niet" mogelijk om de technicus zelf te spreken, en trouwens, er was nog niet eens naar gekeken. Dit is dus wat men onder "professional service" verstaat, en ik heb slecht nieuws voor de 300D-eigenaar: hij staat niet op de lijst van professionele toestellen. Ik mag er niet aan denken dat mijn apparatuur in het consumer-circuit (met alle respect) zou terechtkomen.

Mijn mening is - en ik ken er die dezelfde zijn toegedaan - dat Canon zich een heel arrogante houding aanmeet ten aanzien van zijn klanten. Ik acht ze perfect in staat om het "focusprobleem" van de 10D weg te lachen met de bemerking dat dit toestel niet gemaakt is om met L-lenzen te gebruiken, en dat je geen topprestaties kan verwachten van een "consumer-DSLR". Naar mijn gevoel is Nikon altijd een stuk dichter bij de klant/gebruiker gebleven en staan ze dus ook veel meer open voor een samenwerking met de klant om tot een oplossing te komen. Anderzijds ben ik ook de mening toegedaan dat Canon globaal een stukje verder staat in de ontwikkeling van hun technologie.

Al bij al wil ik niet janken als een klein kind omdat ze mijn "speelgoed" - dat weliswaar in het kader van mijn beroep wordt gebruikt - hebben afgepakt, maar als blijkt dat de calibratie van drie weken - die effectief ongeveer anderhalf uur duurt - geen bevredigend resultaat heeft opgeleverd, dan zal het kot wel even te klein zijn. Ik ga er uiteraard van uit dat alles ok is als ik mijn apparatuur terug heb, maar is dat wel zo vanzelfsprekend...?

Dat een vlekkeloze ondersteuning niet echt een noodzaak is als je het beste product in jouw marktsegment kan aanbieden, dat zie ik bijna elke dag bij mijn eigen werkgever, maar ik moet helaas vaststellen dat het verschijnsel veel uitgebreider voorkomt dan ik dacht. Ik heb negatieve ervaringen gehad met electronica, meubelen, huishoudapparatuur allerhande, verzekeringen, ... Klantenservice lijkt wel dood te zijn.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Originally posted by Jochen
                  Teveel een D100 aangeraden waarschijnlijk.
                  Dat is een goei!!
                  Danny's Photosite

Comment

Dat zal wel,ze gaan allemaal lopen waarschijnlijk van je afgebleekt haar
                    Danny's Photosite

Comment

Ik zit met mijn D70 na ongeveer één week aan een massa foto's (1500 ongeveer) en ben alleen maar ongelooflijk tevreden.
                      Nog NIKS gemerkt van al de problemen die hier worden opgesomt.
                      Niks is nog PERFECT de dag van vandaag, dus de enige oplossing is niks meer kopen maar zijn we dan gelukkiger ?
                      Ik had voordien een 300D en kan alleen maar een gat in de lucht springen als ik de vergelijking maak met mijn huidige D70.
                      Opgelet : dit is MIJN persoonlijke mening !
                      NIKON D70
                      NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

Comment

@ Pieter G.:Ik hoop dat je probs vlug opgelost zijn.Zal niet plezant zijn en zeker als het ook voor je broodwinning is

Jij staat steeds boven dat Canon- Nikongedoe hé en dat strekt je tot eer.
                        Danny's Photosite

Comment

@ Pieter G.:Ik hoop dat je probs vlug opgelost zijn.Zal niet plezant zijn en zeker als het ook voor je broodwinning is
                          Ik hoop het ook, ja.
                          Voor de goede orde: ik verdien mijn brood niet echt met fotografie, maar ik maak wel foto's van projecten waarin de firma actief is, en ook van schadegevallen. Ik ga dus niet failliet gaan of zo, maar anderzijds is het langdurig missen van de apparatuur toch wel een probleem.

Jij staat steeds boven dat Canon- Nikongedoe hé en dat strekt je tot eer.
                          Ik moet even een traan wegpinken... snif.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Dat Canon-Nikon gedoe hier lig ik ook niet wakker van, naast de D70 heb ik trouwens een Ixus 400 van Canon wat voor zijn prijs een prima toestel is ! En ik werk met een Epson én Canon printer !
                            Maar als ik de 300d die ik had vergelijk met de huidige D70 kan ik alleen maar vaststellen dat iemand die nog geen optiek heeft momenteel prijs kwaliteit niks beter kan kopen dan de D70 in het "goedkope" dslr segment.
                            NIKON D70
                            NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

Comment

Ik wens je veel geluk Pieter.
                              Eerlijk gezegd ik zou niet teveel verwachten van die calibratie want je zou niet de eerste zijn waar dat zijn probleem niet oplost. Ik vrees dat het kot wel eens te klein zou kunnen zijn. Maar alvast veel geluk ermee.

Comment

Working...
                              X