Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is 256 MB voor laptop voldoende ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Is 256 MB voor laptop voldoende ?

Als je daar ook (af en toe) met Nikon Capture en PS-CS wilt gaan werken (voorlopig bekijken en bijsturen van de foto's) ?

Er is namelijk een aanbieding :
    Amilo K7 600 SP-M 2500+
    *Processor : AMD Athlon XP-M 2500+
    Staat die M voor mobile processor ? vergelijkbaar met pentium 4 mobile ?
    *Geheugen 256 MB DDR
    Kan je daar eventueel een latje van 256 MB bij steken ?
    * 40 GB ATAA 100
    * Combo CDRW-brander en DVD-lezer
    * LAN-Modem 56 Kbps V90, 10/100 LAN geïntegreerd
    * Video : KN 256 S3 Pro Savage 32 MB
    * Geluid : AC' 97 audio
    * Scherm : 15, TFT XGA 1024*768 (16 miljoen kleuren)
    * Poorten : 1 VGA, 4 USB 2.0, 1 PC Card slot type II, 1 PS/2, 1 TV S-video out, 1RJ-11, 1RJ-45, 1 hoofdtelefoon, 1 micro
    * Batterij : Lithium ion / netwerkadapter
    * 1 jaar garantie.
    Prijs : 999 Euro.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Heb zelf een Sony Vaio laptop , met 2.0 ghz processor en ook 256 MB geheugen , en daar loopt PS probleemloos op. Doe er nu zelfs videobewerking mee ( Ulead Videostudio 7 )....

Qua specificaties lijkt het me dus wel dat die laptop zal voldoen.
    De meeste laptops kunnen wel uitgebreid worden met geheugen ( de mijne kan tot 1 GB ) dus dat lijkt me ook geen probleem hoor , maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet..

Maar als je de laptop wilt gaan gebruiken om foto's op te slaan en te bewerken , lijkt me dit geen enkel probleem.

gr Hans
    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Ik heb zelf een PC met Pentium III processor en ook 256MB , maar wel van het type SDRAM. Sinds ik ook Nikon Capture op deze machine draai (soms tegelijk, bijv om vanuit Capture een foto door te sluizen naar PS), is het met momenten letterlijk 'pompen of verzuipen' (Wel effe erbijzeggen dat ik uitsluitend met NEF bestanden werk.). Om een voorbeeld te geven: als ik de Witbalans een streepje wil aanpassen op een NEF bestand in NC dan is hij (als Photoshop op de achtergrond draait) ongeveer 20 à 25 seconden aan het processen!!! Aaaarghhh!!
      Mijn eerstvolgende investering gaat een extra latje geheugen zijn, want het tempo nu is frustrerend.

Het zal waarschijnlijk wel iets beter gaan met een Athlon 2500 en het feit dat het DDRAM is, maar ga er toch maar van uit dat deze configuratie er niet op gebouwd is om foto's mee te bewerken, ook al is het enkel openen en opslaan.

Natuurlijk is dit allemaal relatief, he. Als je tijd hebt, of enkel met jpegs gaat werken valt dit probleem wel te overbruggen, maar toch: als je serieus met fotografie bezig wil zijn kan je volgens mij beter enkele euro's meer besteden om wat meer (be)werkplezier te hebben.

Er zijn volgens mij ook voor ongeveer dezelfde prijs laptopkes te vinden die meer RAM hebben hoor. Ik denk bij Mediamarkt bijvoorbeeld.

Groetjes,
      Marco
      “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
      Scott Adams

Comment

Hallo Sonyke,

Ik heb hier( o.a. ) een Medion Laptop - ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat er 256 of misschien 512 in zat...;Welnu, ik heb die tot 1 GIG uitgebreid bij Otto, aan zeer interesante voorwaarden
        Voor meer info mag je me altijd mailen.
        256 MB is voor PS zeker voldoende, maar ik heb tot nu toe enkel in JPG gewerkt en niet in RAW.

De reden van mijn uitbreiding is dan ook RAW + ik wil er vlot mijn camcorder kunnen aanhangen.
        Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Nee, dit is niet voldoende. Je moet zowieso geen PS werk doen op een laptop omdat het scherm van een laptop de kleuren nooit zo goed zal weergeven als een echte monitor.
          Dus een laptop is alleen leuk voor opslag en wat crop-werk.
          Met vriendelijke groeten,
          Ronald
          www.konings.biz

Comment

Laptop lijkt wel OK, maar als ie draait op XP, dan zou ik er toch wat extra geheugen bijstoppen. Is niet zo duur, en je zal er veel deugd aan beleven...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Capture 4.1 verlangt toch iets meer ram geheugen Sonyke, MINIMUM 512 liefst 1024, een eenmalige investering die u veel ergernis gaat besparen IMHO

Comment

@Markali : Natuurlijk is dit allemaal relatief, he. Als je tijd hebt, of enkel met jpegs gaat werken valt dit probleem wel te overbruggen, maar toch: als je serieus met fotografie bezig wil zijn kan je volgens mij beter enkele euro's meer besteden om wat meer (be)werkplezier te hebben.

Even voor alle duidelijkheid , je bedoelt toch hopelijk niet dat mensen die hun foto's in jpeg bewerken , niet serieus met fotografie bezig zijn ????
                Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II

Comment

Originally posted by Hanske
                  Even voor alle duidelijkheid , je bedoelt toch hopelijk niet dat mensen die hun foto's in jpeg bewerken , niet serieus met fotografie bezig zijn ????
                  Nee hoor hanske, nef of jpg, dat is wat mij betreft een kwestie van vrije keuze. Sorry als dit verkeerd overkwam. Sonyke schreef dat hij af en toe in Nikon Capture wou werken, dus ik veronderstel met NEF bestanden. Mijn reactie was daarop gebaseerd.

Wat ik wel bedoel is dat als je je pc voor een groot deel gaat gebruiken voor fotografie en fotobewerking, dat je dan imho best opteert voor een pc die zo optimaal mogelijk voor deze toepassing gebouwd is. Dus: ééntje met meer RAM dan een doorsnee office pc.

“Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                  Scott Adams

Comment

Originally posted by markali
                    Originally posted by Hanske
                    Nee hoor hanske, nef of jpg, dat is wat mij betreft een kwestie van vrije keuze. Sorry als dit verkeerd overkwam. Sonyke schreef dat hij af en toe in Nikon Capture wou werken, dus ik veronderstel met NEF bestanden. Mijn reactie was daarop gebaseerd.

Wat ik wel bedoel is dat als je je pc voor een groot deel gaat gebruiken voor fotografie en fotobewerking, dat je dan imho best opteert voor een pc die zo optimaal mogelijk voor deze toepassing gebouwd is. Dus: ééntje met meer RAM dan een doorsnee office pc.

Nee oke , dan is het goed Een desktop zal voor dat soort werk vaak beter werken. Alhoewel ik trouwens ook veel doe op een HP met een AMD 1600+ met "maar" 256 MB intern geheugen....en daar loopt alles goed op

Comment

Ok mannen bedankt.
                      Even verduidelijken. Een laptop zou mij mogelijkheden geven om de getrokken foto's eventueel ter plaatse te bekijken of te laten bekijken.
                      Bv bij studiowerk. Inderdaad Nef-bestanden. Dus de foto's zouden moeten kunnen (tijdelijk) bewerkt worden bv exposure time wat optrekken bv. Vervolgens in een soort diashow (XP heeft dit in zich) bekeken worden.
                      Heb inmiddels mijn X-drive hersteld. Toch wil ik voor de zekerheid iets bij om de kaartjes over te zetten. Als ik de prijs van Nikon coolwalker bv zie, vraag ik mij af of het niet beter is om een laptop aan te schaffen, die mij toch wel wat hogervermelde mogelijkheden als extra geeft : onder andere het bekijken van de foto's op een wat groter en kwalitatief beter schermpje.
                      Ergernis wachten bv op iedere foto in een diashow is natuurlijk niet wat ik wens. En eventueel die nieuwe laptop gaan openvijzen om daar een latje bij in te steken zie ik ook niet direct zitten....
                      Nog iemand ??

Comment

ik zou eerder in de aard van een acer aspire gaan kijken. tot 40 gig harddrive en 512M ram, en deze komen ook in de buurt van 1000 euro.
                        ze hebben ook een ATI 9200 die voor video wel erg handig kan uitkomen.

werk zelf met een acer travelmate 800 met 1 gig en da beestje heeft me nog niet in de steek gelaten.

let er wel op de memory voor een laptop toch heel wat meer kost dan memory voor een desktop...

Comment

Originally posted by Sonyke
                          En eventueel die nieuwe laptop gaan openvijzen om daar een latje bij in te steken zie ik ook niet direct zitten....
                          Nog iemand ??

Sorry maar dat openvijzen is er tegenwoordig bij de meeste laptops niet meer bij zulle. Bij de meeste recente laptops, zit het geheugen slechts met 1 vijsje, en 1 plastiekje van de buitenwereld afgeschermd, dus nog minder werk om er geheugen bij te steken, dan bij een vaste pc.
                          To make your dreams come true, wake up

Comment

Originally posted by jdm
                            Originally posted by Sonyke
                            En eventueel die nieuwe laptop gaan openvijzen om daar een latje bij in te steken zie ik ook niet direct zitten....
                            Nog iemand ??

Sorry maar dat openvijzen is er tegenwoordig bij de meeste laptops niet meer bij zulle. Bij de meeste recente laptops, zit het geheugen slechts met 1 vijsje, en 1 plastiekje van de buitenwereld afgeschermd, dus nog minder werk om er geheugen bij te steken, dan bij een vaste pc.
                            Weeral wat wijzer geworden dus

Comment

was vorige week op m'n PC met 512 Mb ram met Photoshop CS aan't werken, tot Photoshop mij tijdens een bepaalde bewerking botweg kwam zeggen "Insufficient memory to complete operation"

M'n volgende latje van 512 b is onderweg.... hopelijk lukt het met 1 Gb wel

Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

Comment

Working...
                              X