Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop nieuwe camera

Hallo,

Momenteel ben ik in het bezit van een gewone compact camera (Sony DSC - H55). Ik ben heel content van dit toestel maar ben nu op een moment gekomen met toch wat meer met fotografie bezig te houden (niet professioneel maar louter als hobby).

Wat wil ik eigenlijk?
    Wel, ik ben op zoek naar een toestel dat in vergelijking met mijn huidige compact camera
    1. diepere en beter kleuren weergeeft
    2. het mogelijk maakt 'het onderwerp' scherp en 'de achtergrond' waziger (background blur?) weer te geven (zoals bv hier: http://www.photoxels.com/add-backgro...your-pictures/)
    3. nachtopname's mogelijk zijn waarbij je de zweem van de lichten van bv voorbijrijdende auto's ziet (zoals bv hier: http://www.maarten-schmeitz.nl/2009/04/nachtfotografie/)
    4. Vastleggen van uitgebreide landschappen
    5. ...

Nu wat opzoekingswerk gedaan te hebben twijfel ik tussen een Bridge camera en een spiegelrefelx of DSLR camera. Wat zijn daar exact de verschillen tussen?
    Het is namelijk niet mijn bedoeling een spiegelreflex te kopen en dan nog eens 2-4 lenzen mee te sleuren tijdens onze reizen, uitstappen,...

Mijn eerste gedacht zou wegens de handigheid en het uitgebreide zoombereik van die ene lens uitgaan naar een bridge camera maar ik twijfel er aan of een bridge camera voldoet aan mijn bovenstaande vereisten? Want het is niet mijn bedoeling 500 euro of meer uit te geven aan een bridge als de kwaliteit van de foto's slechts miniem beter is dan mijn huidige, ik wil echt wel een verschil zien (eventueel in combinatie met nabewerking van de foto).
    Of is het dan toch beter een DSLR te kopen en, aangezien portret fotografie mij minder interesseert, naast de standaardlens die er op zit een breedbeeldlens aan te schaffen voor het vastleggen van landschappen?

Je ziet, veel vragen...

Alvast bedankt ons verder te helpen!!

Re: Aankoop nieuwe camera

belangrijk is denk ik ook dat je kijkt naar wel bereik je wil hebben. Bij een dslr kost een degelijke groothoek (<17mm) toch minimaal 400 euro. Een groot zoombereik is ook vrij kostelijk, maar gezien de interesse van foto's lijk je vooral met beperkte millimeters foto's te nemen.

Hier is dus het vaststellen van een bepaald budget dat je overhebt voor kwaliteit ook belangrijk in combinatie met het bereik dat je wil bereiken.

Comment

Ik vrees dat je er met 500€ niet gaat komen. Je wil betere beeldkwaliteit als je compact, spelen met scherptediepte dus grote APS-C sensor, geen lenzen meesleuren, groothoek en tele, nachtopnames dus ook een statief ... Dat gaat niet lukken.

Voor landschappen heb je voldoende aan een standaardlens vb. 18-55mm. Meer groothoek is niet echt nodig. Een 10-20mm kan je slechts in beperkte gevallen gebruiken.

Als je geen tele nodig hebt, kijk eens naar een Panasonic Gf3X met 14-42mm lens. Sensor zit tussen een compact en een dslr en is zeker een vooruitgang tov je compact. Die lens is heel compact en kan je kwijt in je jaszak bijvoorbeeld.
      Wil je er een tele bij dan verlies je die compactheid, want een stuk groter in lengte.

Een Nex C3 heeft een nog grotere sensor en dus nog beter op hoge ISO en je kan meer spelen met scherptediepte. Bij camera.nl staat die voor 439€.
      Ook hier weer, wil je tele dan krijg je weer een fors grotere lens.
      Wil je echt controle over scherptediepte dan kan je kiezen voor de 50/1.8, een heel goede lens voor portretten bv.
      Last edited by alex606; 2 mei 2012, 13:01.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Als ik jouw eisen eens overloopt, kom ik tot volgende conclusie:
        1. diepere kleuren: zijn voor een groot deel afhankelijk van je lens, meer dan van de sensor.
        2. achtergrond wazig weergeven: is afhankelijk van een groot diafragma van de lens. Hou rekening dat lenzen met een groot diafragma, weinig of geen zoombereik hebben.
        3. nachtopnames met lange sluitertijd: toestel op statief plaatsen, keuze van toestel van ondergeschikt belang.
        4. landschapsfotografie: hiervoor wordt meestal groothoek gebruikt, maar is afhankelijk van je stijl.

Conclusie: Met een goede bridgecamera kom je een heel eind, maar ga je moeten compromissen maken, zowel qua scherptediepte als qua groothoek. Met een DSLR ben je flexibeler op voorwaarde dat je meerdere lenzen gebruikt. Dit betekent niet dat je voor op reis alles moet meesleuren, je kan bv een all-round reislens kopen, maar je budget zal sowieso hoger liggen dan bij een bridge.
        Aan jou de keuze.
        Nikon Df

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          een Panasonic Gf3X met 14-42mm lens.

Een Nex C3 heeft een nog grotere sensor en dus nog beter op hoge ISO en je kan meer spelen met scherptediepte.
          denk dat je met jou budget best naar dit type cameras gaat kijken. statiefje voor dergelijk is ook een pak lichter en compacter dan eentje voor een dslr
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Naast de mogelijkheden van je camera en je optiek, is er nog een voornaam punt en dat is je eigen kennis, als je aan je technische bagage gaat werken, gaat er plotseling veel duidelijk worden. Als je zover bent kan je ook veel beter inschatten wat je nodig hebt, om je gewenste resultaten te bereiken. Het resultaat zal ook veel spectaculairder zijn als je doelgericht en met de nodige kennis je experimenten aanvat .

MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

TS,
              Indien je wilt spelen met scherptediepte dan is het niet handig een (lichtzwakke) kitmens te kpen. OOk is het niet handig een brdidgecmaera, vanwege kleine sensor, te gaan kopen.

Als ik jou was zou ik van familie/kennissen een weekendje een dslr met wat lenzen gaan lenen. Dan kom je er van zelf achter of al dat gezeull met lenzen en al die knopjes op de camera wat voor jou is.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

zogenaamde systeemcamera's is wat volgens mij voldoet aan je eisen, zijn compact , beeldkwaliteit gelijk of beter dan van DSLR's. Daar is momenteel een groot aanbod van verschillende fabrikanten in verschillende prijsklassen zoals bvb
                samsung nx11 , nx200
                sony nex c3 , 5n en nex7
                panasonic/olympus micro 4/3 systemen
                pentax k-01

hier vindt je een overzicht van de meeste toestellen binnen deze category op de markt

Comment

Alvast bedankt voor de vele reactie!

Na wat rond te neuzen op dit en andere fora ben ik er ondertussen van mening mij toch een spiegelreflex aan te schaffen.

Ik twijfel momenteel nog tussen 3 modellen:
                  - Nikon 3100D
                  - Nikon 5100D
                  - Canon EOS 550D

Welke van de 3 zouden jullie een beginnende amateurfotograaf aanraden? Hierbij rekening houdend dat de Nikon 3100D ongeveer 100-150 euro goedkoper is dan de andere 2. Waar zit dan hem exact het prijsverschil?

Daarnaast had ik nog een vraag ivm lenzen.
                  Ik zou er toch voor opteren om een aantal kitlezen bij de DSLR te kopen en dan eventueel later over te stappen op beter en duurder lenzen.
                  Nu zit standaard meestal een 18-55mm lens en een 55-200mm lens bij zo een DSLR.

Vraag 1: Zou het niet beter zijn, aangezien ik niet om de 5 foto's van lens wil wisselen, 1 lens aan te schaffen maar dan bv een 18-105mm lens (bv. Nikkor AF-S 18-105mm F3.5-5.6 G ED DX VR)? Wat zijn hier dan de voordelen en nadelen van tov die 2 aparte lenzen? (bv: nikon-d5100-af-s-18-105mm-dx-vrl vs nikon-d5100-af-s-18-55mm-55-200mm-vr)
                  Vraag 2: Wat is het verschil tussen een 18-55mm lens en een 18-70mm lens?

Ik zou het fototoestel in 90% van de gevallen op reis om natuur, steden,... te fotograferen.

Alvast bedankt!
                  Last edited by Tim&Elisa; 3 mei 2012, 13:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tim&Elisa Bekijk bericht
                    Alvast bedankt voor de vele reactie!

Na wat rond te neuzen op dit en andere fora ben ik er ondertussen van mening mij toch een spiegelreflex aan te schaffen.

Ik twijfel momenteel nog tussen 3 modellen:
                    - Nikon 3100D
                    - Nikon 5100D
                    - Canon EOS 550D

Welke van de 3 zouden jullie een beginnende amateurfotograaf aanraden? Hierbij rekening houdend dat de Nikon 3100D ongeveer 100-150 euro goedkoper is dan de andere 2. Waar zit dan hem exact het prijsverschil?

Daarnaast had ik nog een vraag ivm lenzen.
                    Ik zou er toch voor opteren om een aantal kitlezen bij de DSLR te kopen en dan eventueel later over te stappen op beter en duurder lenzen.
                    Nu zit standaard meestal een 18-55mm lens en een 55-200mm lens bij zo een DSLR.

Vraag 1: Zou het niet beter zijn, aangezien ik niet om de 5 foto's van lens wil wisselen, 1 lens aan te schaffen maar dan bv een 18-105mm lens (bv. Nikkor AF-S 18-105mm F3.5-5.6 G ED DX VR)? Wat zijn hier dan de voordelen en nadelen van tov die 2 aparte lenzen? (bv: nikon-d5100-af-s-18-105mm-dx-vrl vs nikon-d5100-af-s-18-55mm-55-200mm-vr)
                    Vraag 2: Wat is het verschil tussen een 18-55mm lens en een 18-70mm lens?

Ik zou het fototoestel in 90% van de gevallen op reis om natuur, steden,... te fotograferen.

Alvast bedankt!
                    hier vind je een vergelijking tussen de 3 bodies. Je moet ze zelf ook eens in de hand nemen en zien wat je gevoel zegt er zijn er die vinden de Canon goed in de hand ligt anderen houden meer van de Nikon. Als je voor canon kiest moet je ook de 600D eens vergelijken met de 550D
                    Op volgende website kan je het verschil van zoem tussen een 18-55, een 18-70 en een 18-105 http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

Ik heb als beginner een 2dhands D3000 met 18-55mm gekocht, die body kan volgens mij meer dan voldoende om de basis van fotografie onder de knie te krijgen. Voor vakantie foto's voldoet het zeker. De lens geeft een goede scherpte maar is niet lichtsterk (diafragma 3.5 naar 5.6) en ik zit regelmatig tegen de 55mm grens. Ik zou nu opteren voor een 18-105 lens met dat bereik zou ik de kindjes makkelijker beeldvullend in hun spel zou kunnen fotograferen. Voor de landschappen heb ik nog niet ondervonden dat ik breder moet kunnen gaan dan 18mm, ik heb meestal het gevoel dat er dan wel ergens iets storend in beeld komt. Als ik, met wat ik nu weet, een toestel zou kopen zou ik niet twijfelen en voor die 18-105mm lens gaan. En uit de bodies die jij voorstelt zou ik de D5100 nemen wegens betere sensor (betere iso prestaties en meer pixxels).
                    hopelijk helpt dit bij jouw keuze

Comment

Working...
                    X