Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera EN onbjectief ANALOOG zoek info

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Camera EN onbjectief ANALOOG zoek info

Mijn dochter begint in september de richting AVIVO in Brugge, voor deze richting heeft ze een analoog toestel nodig zoals in de meerderheid van de visuele kunst richtingen.

De camera zelf is een "doos", dat weet ik, de kwaliteit komt uit diegene achter de camera, de lens en de film. Ik zoek echter info welk toestel een "slimme" keuze zou zijn.

Ze heeft nu een Canon 40D - idee is dat het toch enigsinds "bekend voelt". School verkiest (helaas) een zoomlens die gaat van wide naar portret als bassis (omdat de leerlingen dan minder moeten wisselen - eigenlijk beetje onzin want nu wisselt ze ook voortdurend van glaswerk). Ik denk dan meteen dat deze wel goed van kwaliteit moet zijn gezien deze sterk meebepalend is van wat op die film komt te staan. Welke mount is niet belangerijk, wel belangerijk is dat ofwel de prijs behoorlijk laag blijft ofwel de lenzen bruikbaar zijn op de huidige toestellen ook zodat het geen "verloren geld" is.

In de tijd heb ik nog een canon AE1 gehad, aardig toestel waarmee superbeelden gemaakt werden (zelfs nog een paar fd-lenzen ergens liggen en een flits), werkte fijn met het matglas om te focussen. Kwa gebruiksverschil ligt het wel flink terug in de tijd.

Lenzen die hier nog ergens liggen zijn een Japan KALIMAR MC AUTO ZOOM MACRO 1:4.5~5.6 f=80~200mm O (met streepje door)49, een Canon lens FD 50mm 1:1.8 s.c. , en een speedlite 244T. Niet dat het een fd-toestel moet zijn, het is gewoon één van de mogelijkheden welke ik tracht te downsizen om te zoeken. Wat ook meespeelt is dat het toestel nog in orde moet zijn natuurlijk en battrijen nog te verkrijgen, t'is om aktief te gebruiken
    Last edited by Sonjabelgium; 23 april 2012, 14:42.
    Webstek in opbouw

Re: Camera EN onbjectief ANALOOG zoek info

Ik zou een anologe Canon Eos kopen. Als je daar een zoomlensje bij koopt dan kun je dit (nadien) nog op je digitale toestellen gebruiken.

Comment

Omdat portret fotografie blijkbaar belangrijk is zorg ervoor dat je in het zoombereik in ieder geval een brandpuntsafstand van 100 mm, liefst nog iets meer, zit.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Bedankt voor de tips! Gelukkig hebben we nog even tijd om alles uit te zoeken over de analoge dagen en beschikbare lenzen en wat op wat past en aardig presteerd én overdraagbaar is (eventueel manueel) digitaal of oude mount en goed-koopje is.

Iemand een idee welke eos gekend is om welke problemen of juist welke eigenlijk "kanon" waren eerder dan canon, ik las ergens een opmerking over blablabla het gekende EEEEEE-fenomeen-iets? Ik wil natuurlijk vermijden een oude kat in een zak te kopen

Eventueel ander merk sluit ik ook niet uit als het maar kwa handligging en logica in de richting zit van de huidige canon 40D. Nikon F50 lag me bv helemaal niet terwijl de olympus van m'n neef geheel "logisch" was meteen.
        Last edited by Sonjabelgium; 24 april 2012, 00:46.
        Webstek in opbouw

Comment

Bij aangeboden staat een analoge canon AE-1.

Comment

Heeft er nog iemand een idee ? Ik ben de gene voor wie het zou zijn

Comment

Heeft er nog iemand een idee ? Ik ben de gene voor wie het zou zijn

Mijn voorkeur gaat uit naar een eos toestel omdat ik mijn lenzen van mijn
              40d dan kan gebruiken daar op en omgekeerd. Een andere kan natuurlijk ook
              als de prijs gunstig is.

Comment

de analoge eos toestellen vind je regelmatig op de fotografiebeurzen Dipro voor een prikje. Spijtig genoeg heb ik er geen meer. 2én is er bij een inbraak gestolen en de andere heb ik jaren geleden weg gegeven.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L&M Bekijk bericht
                  Mijn voorkeur gaat uit naar een eos toestel omdat ik mijn lenzen van mijn
                  40d dan kan gebruiken daar op en omgekeerd.
                  Niet je EF-S (zoals je 18-55mm) lenzen natuurlijk, die passen niet op een analoge body.

Belangrijk bij opleidingen is dat je goed manueel kan focussen en dat je alles manueel kan instellen qua belichting, dus diafragma en sluitertijd...

De meeste gebruiken daardoor een relatief oude camera met een 50mm 1.8. Omdat je met een groot diafragma (fijne scherptediepte) veel gemakkelijker kan werken met scherptediepte en het concept ervan begrijpen.

Comment

zaten er op de eos 300 reeks geen ef-s lenzen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                      zaten er op de eos 300 reeks geen ef-s lenzen?
                      Onmogelijk. EF-S lenzen zijn gemaakt voor digitale camera's met cropsensor (1.6x). Dus vanaf 20D/300D.

Zelf al zouden ze fysiek erop passen (wat dus niet het geval is), dan zou je gigantische vignettering hebben op je negatief.

Comment

We hebben het over EF lenzen

Ja je verliest de autofocus maar dat maakt niet uit ik focus nu ook gewoon manueel . We zijn geinformeerd hoe het zit de vraag was "welke camera?"
                        in de hoop dat ergens een goede zou opduiken.

Lazy Charles, dat is handig om te weten dankje voor de tip.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                          Onmogelijk. EF-S lenzen zijn gemaakt voor digitale camera's met cropsensor (1.6x). Dus vanaf 20D/300D.

Zelf al zouden ze fysiek erop passen (wat dus niet het geval is), dan zou je gigantische vignettering hebben op je negatief.
                          Effe gecontroleerd en het waren EF lenzen op de analoge camera en ze hebben dienst gedaan op de 350D.

Comment

Working...
                          X