Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D is onscherp en soft

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 7D is onscherp en soft

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Kunt U een foto posten die zo onscherp en soft is ?
    Eventueel achter een link naar volledige grootte en met ingesloten exif

grts
    Sieg
    Ik zou liever een testfoto zien die op deze manier is gemaakt, maar dan met de standaard-fabrieksinstelling, en eentje waarbij de AF gecorrigeerd is.:
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oke, ik kan je mijn laatste snapshots (familiefoto's) laten zien, maar dan weet je het verschil niet tussen de oude en nieuwe opnamen. Omdat de opnameomstandigheden verschillend zijn en ik deze niet meer kan corrigeren.

Misschien kan ik nu enkele RAW-opnamen buiten maken, met een niet gecorrigeerde AF en een met wel gecorrigeerde AF.
      Ik zal de opnamen maken met een enkele en middelste AF-punt op One-shot en met een vast diafragma.
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

Comment

Via deze link kan je de onbewerkte foto's zien in RAW.

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Dus als ik het goed begrijp maak je een 100% vergelijk op je computerscherm tussen een 10.1 mp en een 18 mp toestel ?
        Je wil dus zeggen dat ik de foto's van de Canon 40D op 100% en de Canon 7D op 50% moet vergelijken
        Last edited by Moris; 9 april 2012, 14:15.
        Sony A7 mkIII

Comment

Ik denk dat ik met hetzelfde "probleem" zit.

daar waar ik op mijn vroegere 5dmkII met geen enkele lens ook maar 1 stapje micro adjustment nodig had, zit ik met de 7D bij elke lens een aanpassing nodig liggende ergens tussen +15 en -15.

Ik heb dit al vanaf ik de 7D aankocht. Hij is dan 2x binnen geweest bij Canon (via art&craft) met voorbeeldfoto's en een uitgebreide uitleg en elke keer bleef het probleem zich voordoen. Na de 2e maal heb ik een nieuw toestel gekregen.

Bij dat 2e toestel was het exact hetzelfde geval. Elke lens had nog steeds zeer veel micro adjustment nodig. Ik heb mij er dan maar bij neergelegd
          5DmkIII en wat glas

Comment

Dan lijkt het enige alternatief voor de Canon 7D de Canon EOS 5D Mark II
            De Canon EOS 5D Mark II past misschien wel beter bij mijn huidige set lenzen
            Sony A7 mkIII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
              Dan lijkt het enige alternatief voor de Canon 7D de Canon EOS 5D Mark II
              dat zou ik nu niet meteen zeggen, de 7D blijft een toptoestel, ook al heeft ie wat micro adjustment nodig...
              De Canon EOS 5D Mark II past misschien wel beter bij mijn huidige set lenzen
              zonder twijfel
              5DmkIII en wat glas

Comment

Zonder u iets te willen aan-of afraden, zonder u uw mening te willen doen herzien of bijstellen kan ik het volgende meegeven:
                Sedert november vorig jaar ben ik in het bezit van een nieuwe 7D.
                Meestal is het zo dat ik bij onscherpe foto's in de eerste plaats de oorzaak bij mezelf ga zoeken. Sluitertijd niet goed,diafragma niet optimaal of afge-"snokt" in plaats van afgedrukt, enz...
                Als ik echt scherpe foto's wil lukt me dat zowel met de 40D, de 50D of de 7D door te proberen iets zorgvuldiger te zijn bij het maken van de foto.
                Heb me een week of twee geleden daar een tweedehandse 500mm bijgekocht en vond inderdaad de foto's ook een beetje "soft."
                Heb me daarom verdiept in wat er op het internet te vinden is qua micro adjustment van de AF-punten. (Er zijn daar goed uitgelegde tutorials over te vinden).

Dus...iso op 100, afstand tot onderwerp niet groter dan 500 x de brandpuntafstand, diafragma volledig open, spiegel opgeklapt, draadontspanner en maar serietjes maken. Tussen iedere foto van de serie de lens op "oneindig" gesteld.
                En tja...zonder criminele gedachten...wat is er nu fijner qua structuur en druk dan een bankbiljet ? (Bij het tiff-formaat gaat de/mijn software zelfs dienst weigeren bij de herkenning van bankbiljetten).
                De resultaten...??? Heb nog niet de kans gehad om deze klus te beëindigen (reden komt onderaan...)
                Hieronder volgt de eerste foto van elke serie: (allemaal 100 % crop en niets van bewerking) Let oa op het hologram (zie)...de duidelijkheid van de 50 in de rechterhoek.

Micro adjustment -5

Micro adjustment 0

Micro adjustment +5

Micro adjustment +10

Micro adjustment +15

Haal ze binnen, leg ze eens naast elkaar en oordeel zelf of het de moeite loont je bezig te houden met fijnafstelling.

Na deze testen kon ik volgende foto maken op "+12":

100 % crop (ISO 400)

Bewerkte versie (ISO 400)

Zoals eenieder zelf zijn prioriteiten moet stellen ben ik tamelijk tevreden met deze resultaten. Als ik nog meer wil...tja, zal ik waarschijnlijk wat dieper in de geldbeugel moeten graaien...denk ik....(Als je weet dat mensen zoals Mark De Roo soms werken met camera's à € 15.000 - P40 Phase one....Zal hoogstwaarschijnlijk geen hobby meer zijn...)

De reden waarom ik nog niet verder kunnen "testen" heb is een ander probleem. Bij opnames bij een temperatuur van -10 heeft de 7D voor de eerste keer gemeld "Err 40..." Of de temperatuur er voor iets tussen zit betwijfel ik. Er wordt gebruik gemaakt van originele canon-batterijen. Pas na het uithalen van de batterij en terug inpluggen kan ik verder werken. Ondertussen is deze foutmelding, meestal ten onpas, meer en meer beginnen optreden. Bijgevolg toestel teruggestuurd voor nazicht binnen garantieperiode. En...ik wacht af.

Betreffende de foto's hierboven wil ik nog meegeven dat geld namaken een misdrijf is (wat iedereen natuurlijk al lang weet...) en dat er voor een misdrijf te plegen aan verschillende bestandsdelen moet voldaan zijn. Dus de proefneming hierboven is niet bepaald om iemand op slechte gedachten te brengen.
                Ik verwijs ook graag naar dit item hier.
                In een vorig leven was ik beroepshalve bezig met het opsporen van vervalsingen...doch ben daar jaren geleden mee gestopt wegens andere interesses en ben totaal niet meer mee met de laatste ontwikkelingen. Laat het volstaan om mee te geven dat het "papier" waarop geld gedrukt wordt (als ik het zo mag noemen) op die wijze samengesteld is dat het niet in een papierwarenzaak te vinden is.
                Mij ga je alvast geen "luizig" kopietje aansmeren...

Groetjes
                Marc
                Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Stel dat ik de Canon 7D helemaal probeer af te stellen aan de hand van micro adjustment van de AF-punten, wat op zich al niet zo eenvoudig is.
                  Want wat men probeert fijn af te stellen op de testlocatie en met verschillende onderwerpen aan de hand van micro adjustment van de AF-punten, is dan weer teniet gedaan op verplaatsing.

Vreemd is dat er op verplaatsing soms wel scherpe foto's bij zitten en anderen dan weer helemaal niet, alsof de autofocus niet trefzeker is
                  Toch is de sluitertijd voldoende hoog, wordt er zacht afgedrukt, gebruik van "IS" en is het diafragma voldoende open, net als vroeger bij de Canon 40D.
                  Sony A7 mkIII

Comment

Stel dat ik de Canon 7D helemaal probeer af te stellen aan de hand van micro adjustment van de AF-punten, wat op zich al niet zo eenvoudig is.
                    Want wat men probeert fijn af te stellen op de testlocatie en met verschillende onderwerpen aan de hand van micro adjustment van de AF-punten, is dan weer teniet gedaan op verplaatsing.

Vreemd is dat er op verplaatsing soms wel scherpe foto's bij zitten en anderen dan weer helemaal niet, alsof de autofocus niet trefzeker is
                    Toch is de sluitertijd voldoende hoog, wordt er zacht afgedrukt, gebruik van "IS" en is het diafragma voldoende open, net als vroeger bij de Canon 40D.
                    Ik denk dat je veronderstelling fout is. De 7D kan van/tot 20 lenzen de fijnafregeling opslaan in zijn geheugen. Bovendien zoals je ziet in mijn testopstelling gaat het hier niet om verschillende onderwerpen op verschillende afstanden. De hele testtijd is het toestel niet verplaatst noch gedraaid. Hetzelfde geldt voor het onderwerp. Eén maal de lens afgeregeld is op de body blijven deze instellingen zo. Dit wil niet per sé zeggen dat je geen onderwerp verder of dichterbij zou kunnen fotograferen. Maar...heb buiten deze 500 mm lens nog niet de behoefte of nood gehad de andere lenzen onder handen te pakken wegens tevreden van in het begin. Je moet enkel opletten bij welke optie je kiest in het menu. Je kunt deze fijnafstelling toepassen standaard op alle lenzen of zoals ik deed enkel voor deze ene lens. Telkenmale je van lens wisselt herkent je toestel de lens en gaat hij de instellingen gebruiken die jij opgeeft in de fijnafstelling. Het is ook niet zo dat je AF-punt per punt onder handen moet nemen. De fijnafstelling gebeurt enkel op het middenste punt. Ben je helemaal niet tevreden van je fijnafstelling....geen been gebroken...zet deze gewoon terug naar waar het stond voor je begon te regelen.
                    Enfin, ik wens je nog veel succes met je zoektocht...al dan niet met de 7D.

Groetjes
                    Marc

Comment

Dat de Canon 7D verschillende lenzen bij de AF fijnafregeling in zijn geheugen kon opslaan, daar was ik al van op de hoogte.
                      Zelf heb ik de AF fijnafregeling toegepast voor alle lenzen en dus niet voor iedere lens afzonderlijk, de reden is omdat ik bij de Canon 40D voorheen met deze set lenzen geen enkel probleem had....

Wat ik dus wel bij de AF fijnafstelling verkeerd had begrepen en ook deels fout heb toegepast is dat ik niet steeds het middelste AF-punt heb gebruikt. Dus moet ik nu de AF fijnafstelling steeds enkel op het middelste AF-punt toepassen.

Stel dat ik bv de Canon 7D zou behouden, dan vraag ik me toch af, welke kopers er later mijn 7D zouden willen kopen met een afwijking van -15
                      Zelf zou ik er niet Happy mee zijn vandaar dat ik er ook graag mee terug naar de winkel wens te gaan voor een nette omruiling

Klopt het dat ik de foto's van de Canon 40D op 100% en de Canon 7D op 50% moet vergelijken
                      Sony A7 mkIII

Comment

HI,

nee, klopt niet: 18/10 = 1,8 ; vierkantswortel van 1,8 = 1,342 => 1/1,342 = 0,745 -> 75% van de 7D = 100% van de 40D.

Ik ben met mijn 7D in NL-Weert bij de Digital-Service-Point gewest, en da hebben se mijn 7D (met loopende Garantie) en mijn drie Canon-Objektiven (out of Garantie) zonder kosten aangepast. Ik kon wachten, het duurde dree uur.
                        Last edited by Canomax; 10 april 2012, 14:27.
                        Groetjes
                        Geert
                        (met EOS xD en enkele objektiven onderweg ..., x=7)

Comment

Dat de Canon 7D verschillende lenzen bij de AF fijnafregeling in zijn geheugen kon opslaan, daar was ik al van op de hoogte.
                          Zelf heb ik de AF fijnafregeling toegepast voor alle lenzen en dus niet voor iedere lens afzonderlijk, de reden is omdat ik bij de Canon 40D voorheen met deze set lenzen geen enkel probleem had....

Wat ik dus wel bij de AF fijnafstelling verkeerd had begrepen en ook deels fout heb toegepast is dat ik niet steeds het middelste AF-punt heb gebruikt. Dus moet ik nu de AF fijnafstelling steeds enkel op het middelste AF-punt toepassen.

Stel dat ik bv de Canon 7D zou behouden, dan vraag ik me toch af, welke kopers er later mijn 7D zouden willen kopen met een afwijking van -15
                          Zelf zou ik er niet Happy mee zijn vandaar dat ik er ook graag mee terug naar de winkel wens te gaan voor een nette omruiling

Klopt het dat ik de foto's van de Canon 40D op 100% en de Canon 7D op 50% moet vergelijken
                          Als ik het zo lees weet je niet goed hoe de AF microadjust moet gedaan worden, dus steeds center AF punt nemen.
                          Er is hier ooit ergens een topic van gemaakt hoe je dit het best kunt doen, maar ben het even kwijt.
                          Ikzelf gebruik een Lensalign Pro om mijn toestellen af te regelen op de verschillende lenzen.

Maar als je de AF test gedaan hebt met verschillende AF punten, heb je dan ook die foto's van de hond proberen maken met verschillende AF punten ?

Ik lees ook dat je grote twijfel hebt bij het toestel, wel de beste oplossing is dan terug naar de winkel gaan zonder twijfel.
                          Als je geen vertrouwen in het toestel hebt zal je elk foutje daar op steken, dus niet te lang meer wachten.

Een vergelijk maken tussen de 40D en de 7D doe je niet op je scherm, maak met beide toestellen ongeveer dezelfde foto en maak daar een grote afdruk van en leg ze dan naast elkaar (op zelfde grootte, bvb A2 of A3 formaat). Pas dan zie je het voordeel van de hogere resolutie

grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Hi,
                            ik gebruik deze Software, darmee gaat het prima:

Werkt ook met ieder eigen doel.
                            Groetjes
                            Geert
                            (met EOS xD en enkele objektiven onderweg ..., x=7)

Comment

Intussen ben ik vandaag met mijn Canon 7D naar de winkel geweest.

Daar ter plaatsen heeft men enkele testfoto's genomen met mijn Canon 7D en op dezelfde manier en instellingen enkele met een Canon 550D. Het verschil was dus overduidelijk te zien en dit zelfs op de display van beide camera's. Dat de Canon 7D niet scherp was en zeer softe foto's vertoonde.

Mijn Canon 7D wordt dus gelukkig omgeruild voor een nieuwe 7D, helaas is deze niet meer voorradig en de vermoedelijke levertermijn wordt in de maand mei voorzien.

Even was ik nog aan het twijfelen om voor de canon 5D mark II te gaan, maar deze is helaas niet meer leverbaar. Dat wordt dus ongeduldig wachten naar de maand mei op de nieuwe Canon 7D, want een alternatief is er niet

Kortom ben ik blij om de service van de winkel
                              Sony A7 mkIII

Comment

Ben blij voor jou en hoop eenmaal je aan het toestel gewend bent dat we hier nog mooie werkjes van jou mogen zien. Ik ben alvast ook aan het oefenen...zij het momenteel zonder 7D...

Groetjes
                                Marc

Comment

Working...
                                X