Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bos, bomen, zien :-)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Bos, bomen, zien :-)

DSLR zijn vrij beperkt in gebruik door outbollige spiegel van in de jaren stillekes dat daar nog in zit, als je slim bent blijf je daar af.

meer geavanceerd zijn de SLT's, gebruiken geen klapperende spiegel meer maar nog wel en vaste spiegel, binnen jou budget vind je binnen SLT de sony a65 (24mp) en de sony a57 (16mp). Hebben niet meer die beperkingen die je hebt met klassieke DSLR.

stapje verder heb je de systeemcamera's, enige verschil met DSLR en SLT is dat ze geen spiegel meer bevatten, hierdoor zijn ze veel compacter en lichter maar gebruiken zelfde sensor als in DSLR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dioptrie Bekijk bericht
      Beste DominiqueB,

Verwacht u veel foto's te maken met behulp van het scherm achterop de camera (zoals bij de meeste compactcamera's gebruikelijk is) in plaats van de zoeker (nog steeds de meest stabiele manier van fotograferen zonder hulpmiddelen als bijvoorbeeld een statief) kan u ook nog een Sony slt overwegen.
      Ben blij dat je dit aanhaalt: ik keek altijd op het LCD scherm, omdat het op zo'n klein toestel gewoon onhandig was om door de zoeker te kijken. Das volgens mij ook de reden waarom ik veel mislukte foto's heb, want je staat nu eenmaal "vaster" als je door de zoeker kijkt. Er is bij zo'n klein toestel gewoon niks om vast te houden
      Ik besef wel degelijk dat ik de beperkende factor ben en niet de toestellen en stel geen al te hoge eisen. Ik vind het een lastige oefening en ga deze week ergens wel de knoop moeten gaan doorhakken. Ik kan moeilijk zonder omdat ik het ook vaak professioneel gebruik: als een soort van "visuele dictafoon" of om bvb als ik aan het inboeken ben neem ik bvb gewoon foto's van de investeringsfacturen ipv 1 per 1 in te scannen als ik ze tegenkomen (spaart me gewoon superveel tijd uit).
      Zoals iemand hier aanbrengt, neemt zo'n Compacttoestel ook wel al wat plaats in. Hmmm nog es een paar nachtjes goed over slapen dus

Comment

Offftopic...
        Last edited by eos550; 7 april 2012, 22:33.
        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
        flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
          Tja, informeer U dan tegoei zou ik zo zeggen... De praktijk wijst dit ook zo uit. Zo te zien hebt U ook geen canon...
          Hij heeft nochtans gelijk en ik heb ook een EOS 550D (niet dat dit er iets toe doet). De cropfactor is hier ook geldig. De EF-S kitlens (18-55mm) zal een beeldhoek geven die overeenkomt met een 28,8-88mm lens op een fullframe camera. Het klopt wel dat EF-S objectieven niet geschikt zijn voor fullframe camera's.
          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DominiqueB Bekijk bericht
            Ben blij dat je dit aanhaalt: ik keek altijd op het LCD scherm, omdat het op zo'n klein toestel gewoon onhandig was om door de zoeker te kijken. Das volgens mij ook de reden waarom ik veel mislukte foto's heb, want je staat nu eenmaal "vaster" als je door de zoeker kijkt. Er is bij zo'n klein toestel gewoon niks om vast te houden
            Ik besef wel degelijk dat ik de beperkende factor ben en niet de toestellen en stel geen al te hoge eisen. Ik vind het een lastige oefening en ga deze week ergens wel de knoop moeten gaan doorhakken. Ik kan moeilijk zonder omdat ik het ook vaak professioneel gebruik: als een soort van "visuele dictafoon" of om bvb als ik aan het inboeken ben neem ik bvb gewoon foto's van de investeringsfacturen ipv 1 per 1 in te scannen als ik ze tegenkomen (spaart me gewoon superveel tijd uit).
            Zoals iemand hier aanbrengt, neemt zo'n Compacttoestel ook wel al wat plaats in. Hmmm nog es een paar nachtjes goed over slapen dus
            Zelfde verhaal hier toen ik vroeger een Canon Powershot A40 had. Altijd met redelijk gestrekte armen en via het LCD schermpje foto's nemen. Met mijn huidige EOS 550D kijk ik altijd door de zoeker. Wat een verademing (veel natuurlijker en stabieler)... De enige keer wanneer handheld foto's nemen via het LCD schermpje mogelijk even stabiel is, is wanneer je beide armen van boven tot beneden in het gips liggen.
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

The EF-S lens mount is a derivative of the EF lens mount created for a subset of Canon digital single-lens reflex cameras with APS-C sized image sensors. It was released in 2003. Cameras supporting the EF-S mount are backward-compatible with the EF lens mount and, as such, have a flange focal distance of 44.0 mm. Cameras supporting EF-S, however, have more clearance, allowing lens elements to be closer to the sensor than in the EF mount. Only Canon cameras with the APS-C sized sensor released after 2003 support the EF-S mount.

The "S" in EF-S stands for "short back focus", which means that the rear element of the lens is closer to the image sensor than on regular 35 mm SLR cameras. The proximity of the rear element to the image sensor greatly enhances the possibilities for wide angle and very wide angle lenses, enabling them to be made smaller, lighter (containing less glass), faster (larger aperture) and less expensive. Most current Canon EF-S lenses are wide angle.
              EF lens (left) and EF-S lens (right). Note raised ring on EF-S lens.

Lenses designed specifically for APS-C sized sensors are often optically designed to provide a narrower light cone to match the sensor. However, not all such lenses require the shorter back focus, and may feature the standard EF mount. Such lenses will give noticeable vignetting if used on a 35mm film or sensor camera.
              + cropfactor hangt af van je sensor en niet van je lens uiteraard
              Mijn site...
              vandaelefotografie.be
              * BD0916BE *

Comment

Bij deze ef-s objectieven telt deze cropfactor niet omdat het achterste lens element dichter bij de sensor staat.
                Ken maar weinig van Canon maar ik vermoed dat hjanssen hierop doelt..

Comment

koop het toestel wat je best in de hand ligt.... wat best aanvoelt.... waar je in het menu kan rondkijken zonder de weg kwijt te raken direct...

die criteria zullen in de eerste tijd een pak meer plezier opleveren dan 2MPix meer of iets meer dynamic range...

koop een 35mm 1.8 lens erbij... scherp, goed voor binnen, makkelijke lengte (zelfde als je oog ongeveer)

koop een superzoom voor buiten en rondlooplens... (binnen niet echt bruikbaar zonder flits)
                  de tamron die je voorstelt is ok, de nikonversie iets scherper maar duurder ook...

gebruik youtube, dit forum en online cursussen voor informatie te vinden en oefeningen te vinden.... en je hebt jaren plezier voor de boeg :-)
                  www.aeri-photography.be

Comment

Offtopic...
                    Last edited by eos550; 7 april 2012, 22:35.
                    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                    flickr

Comment

Cropfactor geldt voor al die lenzen want hangt van sensorformaat af. Of het nu al dan niet EF-S is maakt dus niets uit.
                      't Zou nogal straf zijn als je plots met die 17mm effectief 17mm in FF-termen zou hebben...
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Bij canon moet je weten dat er 2 types objectiefvatting op de markt zijn:

ef: deze kunnen bijna op alle camera's van canon gebruikt worden, bij cropcamera's zoals de eos 550D, 600D, 60D, .... speelt een cropfactor van 1.6 mee omdat dit geen fullframe camera's zijn. Dus komt het er neer dat je de brandpuntafstanden X 1.6 moet vermenigvuldigen bij crop camera's.

ef-s: deze zijn speciaal op de markt gebracht voor crop camera's met een ef-s vatting zoals de eos 550D, 600D, 60D,... Deze objectieven kunnen niet op fullframe camera's gebruikt worden. Bij deze ef-s objectieven telt deze cropfactor niet omdat het achterste lens element dichter bij de sensor staat.
                        Mag ik er terloops op wijzen dat een 50mm lens zowel op crop als op FF een 50mm lens blijft, alleen zal de crop camera een uitsnede van het beeld dat de 50mm vangt maken dat overeenkomt met 1,6 of 1,3 of 1,5 volgens de body.
                        Nieuwe samenvatting:
                        EF-S lenzen alleen op crop camera's, de crop factor telt WEL.
                        EF lenzen op alle Canon DSLR's. (en we gaan even de 10D en 20D vergeten voor de eenvoud.)
                        Er gaat ongetwijfeld een wijsneus nog een foutje vinden, maar dit gaat imo al aardig in de juiste richting.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                          EF-S lenzen alleen op crop camera's, de crop factor telt WEL.
                          Er gaat ongetwijfeld een wijsneus nog een foutje vinden, maar dit gaat imo al aardig in de juiste richting.
                          Hoewel ik denk dat er niet meteen iets mis is met mijn neus:

"Crop"-/EF-S-lenzen kunnen soms perfect gecombineerd worden met FF.
                          Op een a900 heb je een instelling die aps-c simuleert.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Beperkingen ? In de loop der jaren hebben de fabrikanten kosten noch moeite gespaard om bv de sensoren te verbeteren (bv cmos vs ccd) de gevoeligheid op te drijven, de ruis te verminderen.
                            In meer recente toestellen (ik gan niet beweren dat die niet tweedehands te vinden zijn) krijg je die verbeteringen er toch bij. Ik heb altijd met veel plezier met een D200 gefotografeerd, maar op vandaag zijn er betere camera's op de markt, waarmee je in de toekomst toch langer 'up to date' blijft (voor wat dat in de digitale wereld nog waard is).
                            Ik wil hiet ook niemand mijn mening opdringen, het is gewoon mijn mening.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              Hoewel ik denk dat er niet meteen iets mis is met mijn neus:

"Crop"-/EF-S-lenzen kunnen soms perfect gecombineerd worden met FF.
                              Op een a900 heb je een instelling die aps-c simuleert.
                              Wel met je ogen, EF en EF-S slaan op Canon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                                Cropfactor geldt voor al die lenzen want hangt van sensorformaat af. Of het nu al dan niet EF-S is maakt dus niets uit.
                                't Zou nogal straf zijn als je plots met die 17mm effectief 17mm in FF-termen zou hebben...
                                Zei ik toch al
                                Ksnap niet dat TS niet even leest . . .

Cropfactor is afhankelijk van sensorsize ! ! !
                                onnodig om dit zelfs maar te betwisten.

Anders kocht ik me een 'specialleke' en had ik een middenformaatcamera
                                Mijn site...
                                vandaelefotografie.be
                                * BD0916BE *

Comment

Working...
                                X