Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 : Kleurzweem en moiree fix

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D70 : Kleurzweem en moiree fix

In afwachting tot een officiëel bericht en een eventuele firmware-update van Nikon, heb ik alvast een tweetal Photoshop actions gemaakt die het moiree en het 'stoplicht' probleem min of meer zouden moeten fixen.

'zouden moeten' zeg ik wel, want ik heb het nog niet op veel foto's getest . Aan jullie de eer!!

D70 Correction Kit

Enkele voorbeelden vind je hieronder: (foto's effe geleend van Phille, onze lokale reviewer , en van dzphoto, actief op dpreview. I Hope you guys don't mind! )

Stoplight Fix:

Moirée Fix :

Belangrijk: bij de moirée fix moet je wel eerst een selectie maken van het probleemgebied, en lichtjes 'featheren'..., dan de action laten lopen.

Veel plezier ermee!!

Marco

“Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
    Scott Adams

Je kon in Alden Biezen al dergelijke moiree-effecten zien in de dakpannen... Dat was dan wel maar 'een testcamera'...

Comment

Ja, het is intussen wel duidelijk geworden dat deze problemen echt zijn en niet ontsproten uit een of andere Canonian-mind.

En ja: een nieuwe camera zou deze problemen niet mogen hebben... aan de andere kant: deze onvolkomendheden zijn direct opgelost met een paar Photoshop bewerkingen, zoals je kunt zien hierboven. Peroonlijk neem ik hier vrede mee; er is genoeg 'goeds' aan deze camera om mij blij te maken. Ik heb er ook vertrouwen in dat Nikon vroeg of laat met een oplossing voor deze problemen komt.

Zijn er al mensen die de actions geprobeerd hebben? Ik ben wel eens curieus of ze ook goed werken op andere foto's. (Ben zelf nog aan het wachten op mijn D70 )
      “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
      Scott Adams

Comment

Een andere fix om moiré in te perken is als volgt (in photoshop):

1. maak nieuwe layer van de background layer
        2. doe een gaussian blur (met radius +/- 5 pixels)
        3. blend deze nieuwe layer met de background met de optie 'color'

je kan de radius van de blurring regelen om zo het resultaat te optimaliseren. Normaal verlies je geen detail, maar gaat de kleurzweem van het moiré patroon er perfect uit weg.
        D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

Comment

Working...
        X