Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Smerige spiegel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Smerige spiegel

Beste formuleden,

Ik heb iets smerigs op mijn spiegel gekregen bij het verwisselen van mijn objectief.
    Het lijkt iets van een boom te zijn geweest, bij het proberen te verwijderen zijn het vegen en plakken geworden. Tevens zit er een stofje op onderkant van spiegel waar je niet aan kan. Je ziet het heel duidelijk in de zoeker.

Heb geprobeerd het er af te krijgen, maar tevevergeefts.

Met wat kan je best je spiegel schoonmaken?

Groetjes,

MAxim
    Pentax K-5 | SMC 18-55 AL WR f3.5-5.6 | SMC FA 80-200 DAL f4.7-5.6 | Tamron SP AF 28-75 f2.8 XR/DI LD | SMC-M 50mm f/2 | Hama Gamma72

Re: Smerige spiegel

Oorspronkelijk geplaatst door PentaxPhotography Bekijk bericht
    isopropyl alcohol, ook gekend als isopropanol.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Beste formuleden,

Ik heb iets smerigs op mijn spiegel gekregen bij het verwisselen van mijn objectief.
      Het lijkt iets van een boom te zijn geweest, bij het proberen te verwijderen zijn het vegen en plakken geworden. Tevens zit er een stofje op onderkant van spiegel waar je niet aan kan. Je ziet het heel duidelijk in de zoeker.

Heb geprobeerd het er af te krijgen, maar tevevergeefts.

Groetjes,

MAxim
      Het reinigen van een spiegel zou ik bijna delicater durven noemen dan het reinigen
      van een sensor, met dat verschil, dat je een eventuele kras niet op je foto zal zien.

Isopropanol zou ik hiervoor niet gebruiken, dat verdampt te snel, bovendien zijn die spiegels langs de buitenkant opgedampt, en nogal gevoelig voor schade aan die opdamplaag.
      Beter is gewoon een stukje de grootte van je spiegel uit een vochtig doekje snijden, en dat gewoon op je spiegel leggen, dan gewoon slepend verwijderen, dat telkens met een vers doekje herhalen. Zo reinigden wij ook de goudopgedampte spiegels van onze lasers.
      Als het iets is voortkomend als gewoon vuil, geen probleem, hopelijk is het geen vogelpoep, want dan zou het wel eens kunnen dat je spiegel ongeroepelijk mat wordt, boomhars is ook een van die dingen die moeilijk verwijderen, maar is het gewoon vuil uit de natuur, dan ben je nog steeds best af met een gewoon reinigingsmiddel met PH waarde 7 neutraal dus zoals die vochtige doekjes bevatten, let er wel op, dat er geen vocht aan de machanische componenten zoals de spiegelscharnieren komt.

Comment

Ja, ik vrees dat het boomhars is. Het lijkt wel op een neuskeutel, maar hoe kan die erin komen. Het was iets geel achtig, en het is een veeg geworde. Heb het probere afkuisen, maar lukt gwn niet. En als ik in de goede hoek door de zoeker kijk zie ik al klein krasje onderaan de spiegel

Heeft dit vuil enige invloeg op AF of foto's of filmen? Mss maar beter lekker laten zitten, alleen niet zo leuk zicht in de zoeker

Isopropyl lijkt me niet ideaal, ik heb een spiegel die half doorlatend is, er zit zo een laag op. Mag ik van geluk spreken dat ik niet met de translucent mirror van Sony zit, dan was het gedaan met fotograferen

Kost een nieuwe spiegel veel dan?
        Pentax K-5 | SMC 18-55 AL WR f3.5-5.6 | SMC FA 80-200 DAL f4.7-5.6 | Tamron SP AF 28-75 f2.8 XR/DI LD | SMC-M 50mm f/2 | Hama Gamma72

Comment

. Mag ik van geluk spreken dat ik niet met de translucent mirror van Sony zit, dan was het gedaan met fotograferen
          wees blij dat je een spiegel hebt.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Heeft dit vuil enige invloeg op AF of foto's of filmen? Mss maar beter lekker laten zitten, alleen niet zo leuk zicht in de zoeker
            Als het in het midden van de spiegel zit, waar het halfdoorlatende stuk voor de AF zit, kan het de af voor foto's beïnvloeden.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Kost een nieuwe spiegel veel dan?
              Als verkoper van fotografiemateriaal zou jij beter moeten geplaatst zijn om dat te weten dan wij denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Het reinigen van een spiegel zou ik bijna delicater durven noemen dan het reinigen
                van een sensor, met dat verschil, dat je een eventuele kras niet op je foto zal zien.

Beter is gewoon een stukje de grootte van je spiegel uit een vochtig doekje snijden, en dat gewoon op je spiegel leggen, dan gewoon slepend verwijderen, dat telkens met een vers doekje herhalen. Zo reinigden wij ook de goudopgedampte spiegels van onze lasers.
                Is dat gewoon zo'n brillen doekje wat je bedoeld?
                Want ik heb het geprobeerd met van die sensor swabs maar met een slecht resultaat als gevolg...

Bedankt!

Comment

Working...
                X