Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - D70] eerste custom curve

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [DSLR - D70] eerste custom curve

De D70 gedraagt zich zoals de D100, en door het gebruik van een custom curve kan je de tonaliteit beïnvloeden. Mijn eerste proefnemingen hebben geleid tot het gebruik van deze C.CURVE om het middengebied met 1/2 stop op te trekken en de hooglichten te behouden (het histogram vertoont nu een ideale balans)

D70 in de 'normal' stand (default settings)

D70 in de 'custom' stand (Phille settings)

Deze curve kan je in de D70 (of D100) laden mits het aansluiten van je USB kabel en het programma Nikon Capture Controle dat een onderdeel van Nikon Capture editor 4.1 is.

Wanneer zijn deze curves interessant : zeker voor de gebruikers die in jpg wensen te werken en minder postprocessing wensen te doen. In NEF heeft dit ook zin, maar deze curve kan je altijd toepassen tijdens het editeren van je RAW bestand.

Kan dit ook in photoshop, jawel, maar door een curve in de camera te gebruiken, belicht je correcter en wordt dit gedaan alvorens je de foto in jpg wegschrijft, met andere woorden je curve wordt op je negatief toegepast en niet op een gecompresseerd 8 bit beeld dat reeds detail verloren heeft ...

Phille, alvast bedankt voor de massa's info die je hier post. Heb d'r al veel van opgestoken...

Enkele vraagjes: die custom curves, kan je die ook vanuit andere programma's in je camera laden of enkel met NC1?

Kan je zo'n curve, eens ge-upload, continu gebruiken, of moet je met verschillende curves werken al naargelang de omstandigheden? (Of: heeft de D70 zoiets als een constante 'tonality-profile', zoals het bijvoorbeeld een constante 'noise-profile' heeft)

“Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
    Scott Adams

Comment

is dit dezelfde curve die je ook in de D100 hebt gezet?

Comment

Huh? Ik ken dat huis precies ..
        Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

Comment

- alleen met Nikon software
          - je stelt de camera in dat je een eigen tone gebruikt (zolang ingesteld worden alle foto's zo belicht)
          - 1 curve kan je inladen, en in de settings activeren

Originally posted by markali
          Phille, alvast bedankt voor de massa's info die je hier post. Heb d'r al veel van opgestoken...

Enkele vraagjes: die custom curves, kan je die ook vanuit andere programma's in je camera laden of enkel met NC1?

Kan je zo'n curve, eens ge-upload, continu gebruiken, of moet je met verschillende curves werken al naargelang de omstandigheden? (Of: heeft de D70 zoiets als een constante 'tonality-profile', zoals het bijvoorbeeld een constante 'noise-profile' heeft)

Comment

neen ... iets minder contrast ...

Originally posted by NataliaNL
            is dit dezelfde curve die je ook in de D100 hebt gezet?

Comment

Eh, stomme vraag....: is Nikon Capture ergens online te koop? Ik meen te begrijpen dat Nikon View gratis is (zat alvast in D70 kit bij), maar zelfs iPhoto slaat Nikon View op 't vlak van mogelijkheden en snelheid... wat niet eenvoudig is. ;-)

Dus ik denk toch eens op zoek te gaan naar wat NC me zou kunnen bieden.

(oh ja - ik ben een Mac OSX-er dus)
              Steven Noels
              Nikon D700 en nog vanalles
              http://www.pictrix.be/

Comment

zoek eens via de Nikon websites ...

Comment

@stevenn

Comment

Yup, thanks. Ik heb een mailtje naar De Beukelaer gestuurd om te vragen waar ik een definitieve versie kan kopen.
                    Steven Noels
                    Nikon D700 en nog vanalles
                    http://www.pictrix.be/

Comment

Working...
                    X