Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vernieuwingen, hoe snel moeten ze komen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vernieuwingen, hoe snel moeten ze komen?

We kunnen stellen dat de markt voor lenzen, tripods, filters ook wel aan een zekere evolutie onderhevig is maar zeker niet zoals de markt voor de camera's zelf.

Laat ik nu echter heel duidelijk zijn dat ik hier niet wil bashen op merk A, B of C!

Zelf heb ik vandaag gereageerd in 2 Sony draadjes en wel in dit van de NEX'en en de aankondiging van een A57. Als ik een opmerking maak dat naar mijn persoonlijke mening het wel heel hard gaat bij Sony met het uitbrengen van nieuwe camera's krijg je dan reacties als
    - de klant heeft er alle baat bij het nieuwste te hebben
    - de technologie verandert zo snel dat ook cameramakers snel moeten evalueren

Is dat wel zo? Ik zou bij het bekijken van het Sony gamma nu eens niet precies weten welk toestel ik zou moeten kopen. Leidt het heel frequent vernieuwen van toestellen nu niet contraproductief te werken? Ik zou bang zijn een merk te kopen die continue vernieuwd naar compatibiliteit in de toekomst, naar service, naar houvast.

Kijk naar de markt van de vroeger videorecorders, de DAT, Videodisc, Laserdisc of heden met de 3D TV, ... allemaal vergane glorie, technologiën die met veel bombarie zijn aangekondigd maar allemaal zijn verdwenen inclusief het nieuwste 3D.

Is dat dan niet de reden waarom een Canon, Nikon of Pentax wat conservatiever zijn, hun toestellen minder snel een facelift geven maar wanneer een update komt van pakweg een D700 naar D800 dit echt een fundamentele upgrade is?

Het is een gevaarlijk topic omdat al snel merken dreigen afgebroken te worden maar hoop toch op een draadje zonder dat een mod moet ingrijpen.

Re: Vernieuwingen, hoe snel moeten ze komen?

Liever 2 jaar wachten op een (degelijke) update of nieuw toestel dan elk half jaar geconfronteerd te worden met het feit dat uw 'nieuw' toestel al direct achterhaald is binnen het eigen merk. Dit vaak met alle gevolgen vandien naar onderdelen en accessoires toe die al snel niet meer te krijgen zijn.
    De wereld gaat al snel genoeg. We trappen nu al constant op onze eigen hielen.
    Aan de andere kant: de technologie die aan de grote massa beschikbaar gesteld wordt loopt hopeloos achter op de technologie die al voorhanden is voor enkelen.

Volgens mij hebben enkel echt substantiële veranderingen kans op grote navolging (tape naar CD, videoband naar DVD, enz...) Alternatieven en kleine upgrades binnen een bestaand segment moeten het van een zeer degelijke PR-machine hebben of ze sterven een stille dood.

Grtz,
    Kurt
    Last edited by Kurrrt; 13 maart 2012, 17:07. Reden: typo

Comment

Niet om er een sony topic van te maken maar ik vind het bij sony ook wel erg hard gaan. De ene na de andere camera komt terwijl de verschillen naar mijn mening redelijk klein zijn. Alleen de zoeker is wel een behoorlijke (d)/evolutie (naar ieder zijn mening!). Ik vind ongeveer 3 jaar tussen uitkomen en een nieuw model wel goed. Liever in 1 keer een grote update dan heel de tijd kleine verschillen.
      Groeten Remco.

Comment

Als de modellen elkaar heel snel opvolgen, dan is het normaal dat de vernieuwingen meestal niet echt spectaculair zijn.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

sony brengt heel snel en vaak nieuwe camera´s uit.. de lenzen blijven zwaar achter.. er zijn wat issues met nex-7 btw...

maar dat hebben canikon ook wel gedaan hoor...vergis je niet he? omlooptijd van instap-dslr´s is bij canikon ook wel es knettergek geweest..

ik vind goede lenzen nog altijd een betere investering dan alweer de zoveelste nieuwere body..tis daarom dat ik nog steeds geen interesse heb in de nieuwe canon 5dmkIII...
          EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

Och er wordt veel gericht naar het deel van de bevolking dat altijd het laatste wil, en dat is niet alleen Sony, om het half jaar (zo lijkt het toch ) een nieuwe pad op de straat enz, mijn zoon een gamer weet het ook al niet meer na Tomb raider en andere War games. Wat camera's betreft zijn er mensen die meer interesse hebben voor de specs en de sofware en resolutie en het aantal mb enz, dan voor het fotograferen zelf.
            laatst een mooi gezegde gehoord, een klant die om de laatste nieuwe camera komt , en na presentatie vraagd of hij er ook mee kan telefoneren en of er bleutooth in zit. En soms merk ik dat hier op het forum ook wel een beetje, bv als het gaat over het geheugen van camera en de schrijfsnelheid, gelijk het vroeger ging over het PC gebeuren en hoe de marketing dit met de aantal Herz de sterren inschreef.
            https://ggpics.be/

Comment

het argument dat de gebruiker er baat bij zou hebben telkens het nieuwste te hebben is dikke onzin.

de gebruiker zou er baat bij hebben een beperkte keuze te hebben van een aantal geoptimaliseerde toestellen in elke klasse met een wel doordacht ontwerp en functionaliteit.

de enige die hier baat bij heeft zijn alle toplui van elke merk omdat de consument het waanidee heeft te moeten upgraden telkens er iets nieuws is en zo bijdraagt aan het vullen van die toplui hun zakken.
              500px

Comment

Ben het niet echt eens met de stelling, in het prosumer en pro-gamma van Sony gaat het zeker niet sneller dan bij andere fabrikanten. In tegendeel. Het heeft heel lang geduurd tot de opvolger van de populaire a700, de a77, er eindelijk was. En bij de FF's is het op de opvolger van de a850 en a900 al minstens tot na de zomer wachten. Tot frustratie van velen omdat Nikon en Canon net nu met nieuwe modellen komen, waarvan de Nikon zelfs een Sony-sensor heeft.

OK, bij de Nex-en en consumer modellen gaat het sneller, maar dat lijkt me ook normaal.
                En wat jij daar kleine verschillen noemt, dat is voor velen soms net de reden om een toestel wel of niet te kopen. Ik heb bv. een NEX5n gekocht en zou nooit de NEX5 gekocht hebben. Die 5n presteert toch opmerkelijk beter dan zijn jongere broertje. En in een nieuwe markt, wat mirrorless toch is, verwacht je gewoon het beste wat er op dat moment is. En dat is ook zo met die SLT camera's die eigenlijk ook nog in hun kinderschoenen staan.
                www.janvandenbulck.com

Comment

Het grote nadeel van snel opeenvolgende modellen die weinig verschil hebben is dat je als consument voor het laatste type altijd de hoofdprijs betaalt en dat je tweedehands voor het eerdere model in verhouding weinig terug krijgt.
                  Kampioen is denk ik Olympus. Het model is qua techniek al jaren iets achter de feiten aan, om het goed te maken brengen ze dan iedere 4 maanden iets nieuws uit, met alle gevolgen van dien. Ik ga niet al te gauw geld steken in het nieuwste model omdat ik weet dat ik 3 maanden later alles weer voor de helft kan vinden.
                  Pentax en Nikon hebben wat dat betreft een strategie die vrij consequent is, Canon fladdert daar iets omheen. Koop je het nieuwste dan is de afschrijving het eerste halfjaar iets hoger, maar daarna gaat het vrij geleidelijk.
                  Helaas is de strategie van Sony dat het in vergelijking met de concurrentie vaak vrij pastiekerig is en qua ergonomie nogal onder de maat. Liever dus een Sony sensor in een Nikon body
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                    Kijk naar de markt van de vroeger videorecorders, de DAT, Videodisc, Laserdisc of heden met de 3D TV, ... allemaal vergane glorie, technologiën die met veel bombarie zijn aangekondigd maar allemaal zijn verdwenen inclusief het nieuwste 3D.
                    Er is zo'n gouden regel die zegt "stilstaan is achteruit gaan...".

Technologie die uiteindelijk niet de meest succesvolle gebleken is gebruiken als reden om niet aan vernieuwing/verbetering van huidige producten te werken, is niet de manier om op lange termijn een succesvol te zijn.

En ja, er zijn nu eenmaal bedrijven die meer dan andere "out of the box" denken wanneer het om technologie gaat.
                    Minolta was al zo eentje, bv. met als eerste een geslaagde introductie van het AF-concept. Gelukkig dat ze ermee gekomen zijn ipv het vol schrik voor mislukking in de kast te houden. Anders zaten we hier misschien nog altijd onophoudelijk aan een MF-ring te draaien.

In het geval van Sony:
                    - Was het een goeie zet om als eerste echt op SLT in te zetten ? Geen idee op lange termijn, maar als je vandaag een a77 koopt dan kan ik me moeilijk voorstellen dat je zware problemen hebt met de mogelijkheden of prestaties die dat toestel biedt, ook niet in vergelijking met alternatieven. Op lange termijn zijn we allemaal dood, en fotomateriaal kopen in de hoop dat ze binnen 20 jaar nog steeds actueel zijn, is echt wel in kleuren dromen hoor. Er is niets van evolutie in de wereld dat mettertijd vertraagd. Dingen gaan nu eenmaal steeds sneller, of we dat nu leuk vinden of niet. Aangezien een Dslr nu eenmaal voor een steeds groter deel rond de electronica draait, geldt dit zeker ook voor onze camera's.
                    - Was het de juiste beslissing om met aps-c-systeemcamera's te komen ? Duidelijk wel. Het is een veel groter succes gebleken dan verwacht.
                    - Wat kleinere "upgrades" van bestaande toestellen betreft: het lijkt me hoe dan ook geen enkel nadeel voor de koper van camera. Of je koopt het meest recente, en je hebt dan ook een echt recent toestel, niet dat met bv. de sensor van een jaar geleden. Of je bent tevreden met wat vorig jaar beschikbaar was en je koopt dat tegen heel wat lagere prijs.
                    Deze "upgrades" zijn trouwens beperkt tot 3- en 5-reeks, en in deze klasse zie je hetzelfde bij andere merken.

En als je niet weet wat je vandaag zou moeten kiezen bij Sony, dan is dat waarschijnlijk omdat je je er ook niet echt in verdiept hebt wat Sony aanbiedt. Ik zou ook niet weten wat ik vandaag bij Canon of Nikon of welk ander merk dan ook zou moeten kiezen.
                    Last edited by K-2; 14 maart 2012, 12:32.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Er is zo'n gouden regel die zegt "stilstaan is achteruit gaan...".

Technologie die uiteindelijk niet de meest succesvolle gebleken is gebruiken als reden om niet aan vernieuwing/verbetering van huidige producten te werken, is niet de manier om op lange termijn een succesvol te zijn.

En ja, er zijn nu eenmaal bedrijven die meer dan andere "out of the box" denken wanneer het om technologie gaat.
                      Minolta was al zo eentje, bv. met als eerste een geslaagde introductie van het AF-concept. Gelukkig dat ze ermee gekomen zijn ipv het vol schrik voor mislukking in de kast te houden. Anders zaten we hier misschien nog altijd onophoudelijk aan een MF-ring te draaien.

In het geval van Sony:
                      - Was het een goeie zet om als eerste echt op SLT in te zetten ? Geen idee op lange termijn, maar als je vandaag een a77 koopt dan kan ik me moeilijk voorstellen dat je zware problemen hebt met de mogelijkheden of prestaties die dat toestel biedt, ook niet in vergelijking met alternatieven. Op lange termijn zijn we allemaal dood, en fotomateriaal kopen in de hoop dat ze binnen 20 jaar nog steeds actueel zijn, is echt wel in kleuren dromen hoor. Er is niets van evolutie in de wereld dat mettertijd vertraagd. Dingen gaan nu eenmaal steeds sneller, of we dat nu leuk vinden of niet. Aangezien een Dslr nu eenmaal voor een steeds groter deel rond de electronica draait, geldt dit zeker ook voor onze camera's.
                      - Was het de juiste beslissing om met aps-c-systeemcamera's te komen ? Duidelijk wel. Het is een veel groter succes gebleken dan verwacht.
                      - Wat kleinere "upgrades" van bestaande toestellen betreft: het lijkt me hoe dan ook geen enkel nadeel voor de koper van camera. Of je koopt het meest recente, en je hebt dan ook een echt recent toestel, niet dat met bv. de sensor van een jaar geleden. Of je bent tevreden met wat vorig jaar beschikbaar was en je koopt dat tegen heel wat lagere prijs.
                      Deze "upgrades" zijn trouwens beperkt tot 3- en 5-reeks, en in deze klasse zie je hetzelfde bij andere merken.

En als je niet weet wat je vandaag zou moeten kiezen bij Sony, dan is dat waarschijnlijk omdat je je er ook niet echt in verdiept hebt wat Sony aanbiedt. Ik zou ook niet weten wat ik vandaag bij Canon of Nikon of welk ander merk dan ook zou moeten kiezen.
                      Stilstaan is achteruit gaan. Klopt helemaal, dat is ook wat ik graag zeg maar zeg het te vaak en het wordt niet meer geloofd. Ik doe zeker niks af aan wat een Sony/Minolta/Canon ... hebben uitgevonden in de wereld van de fotografie. Het is dankzij durf dat we de toestellen hebben die we vandaag in onze handen hebben.
                      Mijn punt hier is echter dat ik geen vertrouwen heb in een firma die om de haverklap nieuwe zaken brengt maar wanneer men dan nader kijkt het er zijn met kinderziekten of na het ophemelen het toch niet helemaal "je dat" blijkt te zijn.
                      Zoals gezegd ben ik lichtjes geel gekleurd maar als ik zie wat een D700 naar een D800 heeft gebracht dan is dat het wachten meer als waard. Zoiets geeft veel meer "wauw" en "hooo" en "machtig" als kreten omdat er iets substantieels is gebeurt.
                      Maar nog eens, geen kwaad woord over innovaties en "thinking out of the box" bij de verschillende fabrikanten.

Comment

Misschien helpt het om een context te schetsen:

-Sony brengt niet sneller nieuwe camera's uit dan andere merken in het wat hogere segment (A700-A900)... integendeel, wat te traag naar ieders goesting.

-Er heerst een soort perceptie dat Sony zeer snel camera's uitbrengt terwijl het "varianten" van elkaar zijn binnen eenzelfde generatie. (Dit kun je nog bekijken als "voor elk wat wils")
                        Zo heb je bv de A33 en A55 uit midden 2010, de A35 (langer kunnen filmen en vast schermpje en vooral nog goedkoper) dat geenszins de A55 of A33 eigenlijk vervangt in 2011...

Idem met de A550/A500 die gelijktijdig uitkwamen, half jaar later de A450...dat is daarom geen nieuw model dat het vorige vervangt.

Dus nu met de A65/A57 (begin 2012) heb je de nieuwe generatie die verschijnt.

Bij canon zie ik in de semi-pro klasse volgende tijdslijn:
                        -20Da midden 2005
                        -30D februari 2006
                        -40D midden 2007
                        -50D midden 2008
                        -buitenbeentje 7D midden 2009
                        -60D midden 2010
                        edit: ik merk op dat 2011 het eerste jaar is dat Canon eens niet in de semi-pro klasse iets heeft uitgebracht (wel 2 instapmodellen...)

En geef toe, ook niet zo gek veel "verandering" in de XXD reeks é?

Zoek de tijdslijn van de D3, D3x en D3s eens op...idem (en in mijn ogen niet meer of minder variant dan wat je tussen de A57 (low res) en A65 (high res) ziet bijvoorbeeld...)

Maak de oefening bij andere merken en dat lijkt allemaal wel op elkaar. Alleen lijkt het bij Sony meer omdat ze "meer keuze" binnen een generatie geven en ze spreiden.

In mijn ogen: De A57 vervangt (eindelijk) de A55...
                        Last edited by Portmixus; 14 maart 2012, 13:24.

Comment

Snelle vooruitgang en vele (kleinere) verbeteringen kan toch helemaal niet slecht zijn?

Dat zou alleen slecht zijn indien de producenten die voor dit "releasemodel" kiezen, erdoor zouden overkop gaan. En ik denk niet dat dit het geval zal zijn voor Sony (of andere makers). Zeker niet voor Sony omdat dit een bedrijf is dat uit meerdere vaatjes tapt.

Snelle vooruitgang en snelle updates is alleen een nadeel voor je portefeuille indien je altijd het beste van de moment wilt hebben. Als je van mening bent dat de specs een serieuze sprong moeten maken voordat je body een update krijgt, kan je dat nog altijd perfect zelf bepalen als consument door een paar tussenstappen over te slaan.

Verder vind ik de opmerking "geen vooruitgang is achteruitgang" hier helemaal niet van toepassing. Het is niet omdat een cameraproducent langer wacht met het updaten van één van hun modellen, dat ze intussen maar op hun lamme r€€t zitten en stoppen met R&D. Die hanteren gewoon een ander marketing model.

Het is zelden de producent, maar veelal de consument die "zichzelf verplicht" iets nieuws te kopen, ongeacht het marketing model. Ongeacht over welke hobby je het hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elmir Bekijk bericht
                            Verder vind ik de opmerking "geen vooruitgang is achteruitgang" hier helemaal niet van toepassing.
                            en citaat (2) "Kijk naar de markt van de vroeger videorecorders, de DAT, Videodisc, Laserdisc of heden met de 3D TV, ... allemaal vergane glorie, technologiën die met veel bombarie zijn aangekondigd maar allemaal zijn verdwenen inclusief het nieuwste 3D."

In het kader van deze tweede quote, was die opmerking helemaal gepast.
                            Wie niet in vooruitgang investeert, creatief is en vernieuwt, die is op termijn de sigaar.
                            Ook al lukt niet altijd alles commercieel gezien (waar gepaste marketing-strategie dan wel een rol bij speelt), niet aan technologische vooruitgang werken is geen optie.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                              Zoals gezegd ben ik lichtjes geel gekleurd maar als ik zie wat een D700 naar een D800 heeft gebracht dan is dat het wachten meer als waard.
                              Als je a700 en a77 vergelijkt, ga je normaal gezien hetzelfde zeggen, en da's niet eens in het FF-segment.
                              Straks ook a900 en a99 maar eens vergelijken .

Comment

Working...
                              X