Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussen ring voor 2x zoom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tussen ring voor 2x zoom

hallo,

ik maak al eens fotos op het cicuit van zolder, op de meeste plaatsen heb ik met mijn 28-300 genoeg zoom.
    juist op sommige plaatsen kom ik te kort.
    wie heeft ervaring met een tussen ring (tussen lens en toestel) die de zoom vergroten??
    geeft dit een behoorlijke foto?
    ik heb een sigma sd9, heb de keuzen tussen een 1,4 maal zoom en een 2 maal zoom.
    wat zou de beste keuze zijn??

groetjes robke

Met zo'n teleconvertor moet je oppassen. Je hebt er van verschillende merken: Canon, Sigma en Kenko (en waarschijnlijk nog wel andere...). De eerste 2 passen niet op alle lenzen, de Kenko past op meer lenzen omwille van zijn bouw zonder uitstekend glas naar de kant van de lens.

Qua prijs is Kenko de goedkoopste, dan Sigma en dan Canon.
    Kwalitatief zit er niet zoveel verschil, het prijsverschil is groter.

De 1.4 (onafhankelijk van het merk) geeft meestal niet al te veel kwaliteitsverlies, de 2.0 daarentegen wel. Zet je die echter voor een lens die op zich al niet overdreven scherp is, is het verlies natuurlijk nog grotern...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Aangezien je een SD9 hebt, is er wellicht maar één merk dat in aanmerking komt. Ik vrees dat je op de 28-300 geen Sigma teleconvertor kan plaatsen, wegens het vooruit uitstekende glaselement van de Sigma teleconverter. Op een dergelijke superzoom zou een teleconverter in elk geval behoorlijk wat kwaliteitsverlies veroorzaken.

Als je moet kiezen tussen 1.4x en 2x, zal je kwalitatief altijd beter af zijn met de 1.4x. Zelfs op de sublieme 70-200/2.8 geeft de 2x TC vrij matige resultaten.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

hartelijk bedank voor de info,

hebben jullie nog andere oplossingen voor mijn probleem.
        en wie maakt gebruik van lenzen met nog meer zoem ( meer dan mijn 28-300) een sd9 heeft 10,2 m pixels. ik heb altijd maar de foto bijgeknipt.
        dit geeft kwaliteitsverlies, maar aangezien ik pixels genoeg heb val dit nog mee.
        zou het kwaliteitsverlies groter of kleiner zijn met zo een Sigma teleconvertor?

groetjes robke

Comment

Originally posted by R0bke
          hebben jullie nog andere oplossingen voor mijn probleem.
          Wat dacht je van een Sigma 50-500 of 80-400OS? Kost natuurlijk een centje, maar vooral de 50-500 is in prijs/kwaliteit momenteel door geen enkel merk te evenaren. Die 50-500 is gewoon een unieke lens in vele opzichten.
          Pieter
          --

Comment

een sd9 heeft 10,2 m pixels.
            Daarover valt te discussiëren Meestal wordt dat gedeeld door 3 (3 lagen boven elkaar). Pas bij de SD10 zijn ze het zelf 10 MP gaan noemen...

ik heb altijd maar de foto bijgeknipt.
            dit geeft kwaliteitsverlies, maar aangezien ik pixels genoeg heb val dit nog mee.
            zou het kwaliteitsverlies groter of kleiner zijn met zo een Sigma teleconvertor?
            Een teleconvertor zal minder kwaliteitsverlies hebben, het is optische zoom natuurlijk, en geen geïnterpolleerde ("uitgevonden") resolutie.

Zowieso lijkt het me het interessantst om richting een andere lens te gaan kijken als je meer dan 300mm nodig hebt... En dan is inderdaad de 50-500 met overschot de beste optie...
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Originally posted by CooMa
              Een teleconvertor zal minder kwaliteitsverlies hebben, het is optische zoom natuurlijk, en geen geïnterpolleerde ("uitgevonden") resolutie.
              Daarover valt ook nog te discussiëren. Je maakt namelijk een uitvergroting van het centrale gedeelte van je lens. Dat wil zeggen dat je lens voldoende oplossend vermogen moet hebben om het extra detail aan je sensor door te geven. Met primes is dat meestal geen probleem, maar alleen de allerbeste zooms blijven kwalitatief goed genoeg met TC.
              Pieter
              --

Comment

dit wil dus zeggen dak in de koste ga vallen als ik op die paar plaatsen fotos wil nemen, nu doe ik da niet zo veel dus is mijn vraag, is een 50-500 ook interesant voor ander fotowerk?
                is dit een lens met een snelle af?
                wat kost zo een lens?
                en heeft een lens met zulke zoom niet over heel de lijn veel licht nodig?
                ja van de drie lagen ben ik me bewust, maar de kwaliteit is echt goed en vergelijkbaar met 10 mp.

groetjes robke

Comment

In kosten van je altijd

Een 50-500 heeft nog een redelijk snelle AF! Ik heb er hier nu eentje in bruikleen van iemand die tijdelijk zonder cam zit . Qua lichtsterkte is het een 4-6.3 lens... Ze zit wel heel snel op 6.3, maar dit is een lens die je toch meestal buiten gebruikt.
                  Omwille van die 50mm is ze ook redelijk universeel bruikbaar... Ze blijft trouwens ook aangenaam scherp van heel wide naar heel tele!
                  Kijk wel even naar het gewicht, dat kan een minpuntje zijn...

Wat die kost kun je hier wel vinden:
                  http://home.tiscali.nl/triplet/
                  http://www.top-foto.de/
                  http://www.ac-foto.com/ger/produkte.php
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

Comment

bedank allemaal voor de uitleg.

groetjes robke

Comment

Originally posted by CooMa
                      Ik heb er hier nu eentje in bruikleen van iemand die tijdelijk zonder cam zit .
                      Rub it in...
                      Pieter
                      --

Comment

Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Working...
                        X