Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 prestaties verminderen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D90 prestaties verminderen?

Thx voor de feedback iedereen!

Comment

Foto 1 daar loopt de hond dwars door het beeld en bij de andere foto's rent de hond naar de camera af. Dat maakt ook verschil, zeker als je de af niet goed hebt staan.

Heb je aleens gekeken waar je focuspunt werkelijk lag?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Foto 1 daar loopt de hond dwars door het beeld en bij de andere foto's rent de hond naar de camera af. Dat maakt ook verschil, zeker als je de af niet goed hebt staan.

Heb je aleens gekeken waar je focuspunt werkelijk lag?
        Neen, ik doe een aantal kleine dingetjes met lightroom, maar voor de rest ben ik een leek als het aankomt op nabewerking... Hoe kan ik dat doen?

Comment

ViewNX downloaden bij Nikon en installeren. In de geplaatste foto's heb ik het scherpstelpunt niet gezien, dus waarschijnlijk alleen aanwezig in NEFs.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ViewNX downloaden bij Nikon en installeren. In de geplaatste foto's heb ik het scherpstelpunt niet gezien, dus waarschijnlijk alleen aanwezig in NEFs.
            Ik heb in een van de fotos (5643) het AF punt wel gezien met CaptureNX. Het zit op de juiste plaats. De rest van de instellingen lijken ok. Je werkte met dynamic AF dit vergt wel wat oefening en een goed begrip van de AF. Controleer in ieder geval of de camera het AF punt pakt wat je wilt maar het lijkt me goed.
            Wat ik nog zou kunnen bedenken is de af instelling op het objectief zelf (het A/M M knopje). Wellicht een gek advies maar soms zit het in een klein hoekje.

Als dat niet werk en dat zou je de camera naar Nikon kunnen doen voor een AF controle en calibratie. Dit doen ze in het nikon service center Beverwijk op afspraak en terwijl je wacht. In belgie weet ik niet hoe dit is geregeld.
            Groetjes, KC
            www.sportbeelden.com

Comment

Bij deze gedaan en de uitkomst:

Point zit er praktisch knal op, maar toch is de achtergrond (omheining foto 1 - wegwijzer foto 2) scherp?

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
              Ik heb in een van de fotos (5643) het AF punt wel gezien met CaptureNX. Het zit op de juiste plaats. De rest van de instellingen lijken ok. Je werkte met dynamic AF dit vergt wel wat oefening en een goed begrip van de AF. Controleer in ieder geval of de camera het AF punt pakt wat je wilt maar het lijkt me goed.
              Wat ik nog zou kunnen bedenken is de af instelling op het objectief zelf (het A/M M knopje). Wellicht een gek advies maar soms zit het in een klein hoekje.

Als dat niet werk en dat zou je de camera naar Nikon kunnen doen voor een AF controle en calibratie. Dit doen ze in het nikon service center Beverwijk op afspraak en terwijl je wacht. In belgie weet ik niet hoe dit is geregeld.
              Heb ik ook eens geprobeerd, ik dacht misschien zorgt de AF van de body en de AF van de lens samen voor een probleem, maar als ik op 1 van de 2 de manuele focus selecteer, stelt hij niet meer scherp, dus zowel op de body als de lens stond het schakelaartje zeker op AF en niet op M... Of ga ik hier ergens helemaal de mist in?

Comment

Mij lijkt het hier vooral een veel te trage sluitertijd voor dit soort plaatjes.
                1/125 en 1/250 bij een hond die naar je toe komt gelopen ... dan moet je al een verdomd razend snelle AF hebben of net het geluk dat je afrukt op het moment dat 'm in de dof komt gelopen.

Ik zou zeggen probeer je AF eens op een stilstaand onderwerp, dan zie je tenminste direct resultaat.

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Mij lijkt het hier vooral een veel te trage sluitertijd voor dit soort plaatjes.
                  1/125 en 1/250 bij een hond die naar je toe komt gelopen ... dan moet je al een verdomd razend snelle AF hebben of net het geluk dat je afrukt op het moment dat 'm in de dof komt gelopen.

Ik zou zeggen probeer je AF eens op een stilstaand onderwerp, dan zie je tenminste direct resultaat.

grts
                  Sieg
                  Ja dat is waar, maar ik heb niet veel "originele" items meer over, en eens ze uit lightroom komen vindt ViewNX geen focuspunten meer...
                  Ik probeer zo snel mogelijke nieuwe foto's te maken met degelijke instellingen, maar das nogal moeilijk als je overdag werkt en het nu nog zo snel donker is

Stilstaand object:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elien.C Bekijk bericht
                    Ja dat is waar, maar ik heb niet veel "originele" items meer over, en eens ze uit lightroom komen vindt ViewNX geen focuspunten meer...
                    Ik probeer zo snel mogelijke nieuwe foto's te maken met degelijke instellingen, maar das nogal moeilijk als je overdag werkt en het nu nog zo snel donker is

Stilstaand object:
                    http://dl.dropbox.com/u/6721235/Pics/ViewNX3.png
                    En niet vergeten, dat als je herkadert, dat dan die focuspunten binnen NX ook niet meer kloppen hè
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Heb hier niet geherkadreert, was bewust zo getrokken om te kijken of er backfocus was...
                      Ik print straks eens zo'n pagina af die in het begin van de topic vermeld is!
                      Last edited by Elien.C; 7 maart 2012, 17:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elien.C Bekijk bericht
                        moeilijk te beoordelen op deze foto of je backfocus hebt of niet.
                        Anders even de batterijtest doen hé.

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ok, tests gedaan vanop statief op 45° op 1/125 met diafragma f/4 met de nikon 17-55 f/2.8 en de tamron 17-50 f/2.8

Focuschart
                          Nikon 17-55 op 17mm: http://dl.dropbox.com/u/6721235/Pics/ViewNXN17.png
                          Nikon 17-55 op 55mm: http://dl.dropbox.com/u/6721235/Pics/ViewNXN55.png
                          Tamron 17-50 op 17mm: http://dl.dropbox.com/u/6721235/Pics/ViewNXT17.png
                          Tamron 17-50 op 50mm: http://dl.dropbox.com/u/6721235/Pics/ViewNXT50.png

Test eveneens vanop statief, maar op zelfde hoogte
                          Batterijen
                          Nikon 17-55 op 17mm: http://dl.dropbox.com/u/6721235/Pics/ViewNXN17B.png (de naad van de stoel is precies het scherpst op de foto?)
                          Nikon 17-55 op 55mm: http://dl.dropbox.com/u/6721235/Pics/ViewNXN55B.png (ook lichte backfocus op de voorlaatste witte batterij imo...)
                          Nikon 70-300 op 70mm f/5.6: http://dl.dropbox.com/u/6721235/Pics/ViewNXN70.png
                          Nikon 70-300 op 300mm f/5.6: http://dl.dropbox.com/u/6721235/Pics/ViewNXN300.png
                          Ingezoomd zit de focus vrij goed, maar uitgezoomd trekt het op niks?
                          Last edited by Elien.C; 7 maart 2012, 20:42. Reden: Aanvulling batterijtest

Comment

Mijn advies: bij Nikon je AF opnieuw laten calibreren. Heb ik voor een D300 en D3 ook al laten doen en was een merkbaar verschil. Blijkbaar kan de AF calibratie naar verloop van tijd een beetje van zijn plaats gaan.

Succes!
                            Groetjes, KC
                            www.sportbeelden.com

Comment

Ok, ik zal daar eens voor bekijken, bedankt voor het advies! Nu juist nog een aantal vraagjes...
                              Is dit iets wat onder garantie valt? Indien nee, hoeveel kost dit ongeveer? Waar kan ik dit laten doen in België?

Comment

Working...
                              X