Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon d3100 of d5100?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon d3100 of d5100?

Ik had hetzelfde probleem. In de vorige eeuw (analoog) een spiegelrefleks (Canon) met bijhorende lenzen. Uiteindelijk het gesleur met alles beu en overgeschakeld op bridge (Olympus, Canon, Fuji). Uiteindelijke terug naar DSLR gegaan omdat de kwaliteit van een grotere sensor toch nog altijd meer voordelen biedt evenals de keuze uit eventueel verschillende lenzen.

De D3100 gekozen omdat, ik persoonlijk, niet meer nodig heb dan dat toestel kan.

Had ook de keuze tussen de D5100 en de D90, maar toch voor de goedkoopste gegaan. Het gespaarde geld kan beter uitgegeven worden aan extra (betere) lenzen dan bv. de kitlens, alhoewel de 18-105 zeker niet slecht is.
    Fuji x 100 f

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
      dan zul je je hier meer aan gaan storen dan de lagere resolutie van het schermpje van de D3100. De foto's hierop zullen nog steeds prima te bekijken zijn, zodat dat achteraf geen probleem zal zijn..
      Het grote verschil is dat je op een 230.000px schermpje bij inzoomen niet goed kan zien of je foto echt scherp is en bij een 930.000 px wel. Je zit dan te emmeren om ze wel scherp te krijgen, maar ze waren het al, maar soms ook niet, maar je ziet geen verschil. Dit scherm is nog groter dan dat van de D200, dus zal het wel erger zijn.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
        Bedankt voor de duidelijke uitleg!
        Ik zal waarschijnlijk in de eerst komende tien jaar toch geen 5000€ apparaat kopen, dus daar moet ik dan niet aan denken.

En ik zie het helemaal niet zitten om zo een systeemcamera aan te schaffen. Een reden waarom ik afstap van compact is opdat ik niet meer op dat schermpje moet kijken om mijn foto's te nemen.
        aantal systeemcamera's hebben een zoeker beter dan wat eender welke aps DSLR te bieden heeft inclusief nikon d7000 en canon 7d.

ben wel akkoord dat een zoeker in een aantal situaties heel handig is en enkel LCD scherm niet voldoende is.

is wel een heel groot verschil tussen systeemcamera en compacts

garandeer dat je binnen het jaar spijt hebt dat je nog met DSLR rondloopt !

als je goede raad wenst, blijf van een DSLR af
        Last edited by puerte; 9 februari 2012, 17:12.

Comment

Hmm zoveel uiteenlopende reacties.
          Dan maar een paar dagen wachten met aankoop en weer naar de denktafel.

Als systeemcamera's zo goed zijn, zouden ze toch meer lof verdienen? Dat lees ik allemaal niet.

Comment

Als systeemcamera's zo goed zijn, zouden ze toch meer lof verdienen? Dat lees ik allemaal niet.
            ik weet niet wat jij leest.
            wel veel mensen zijn nogal conservatief en vinden om de een of andere domme reden hun merkske of datgene wat zij hebben als zijnde het beste, en al de rest is slecht.
            Vinden al wat dat nieuw is en niet van canikon komt als zijnde slecht.

verkoop systeemcamera's zit in de lift en alle producenten weten dit en springen op de een of andere manier mee op de kar.

veelzeggend is dat dpreview, waar ze helemaal niet sony gezind zijn, integendeel, is een beetje water en vuur, de nex7 en NEX5n, waarschijnlijk heel tegen hun zin, een zeer hoge waardering geven, hoger dan van eender welke nikon of Canon APS DSLR geven. http://www.dpreview.com/reviews/sonynex7/

panasonic g3

laat je niet vangen die systeemcamera's zijn goed, heel goed.

de nex7 heeft een zeer goede zoeker bij de nex5 is deze zoeker (zelfde kwaliteit) optioneel

hier vindt je een vrij goede beschrijving met voor en nadelen van nex en ook een vergelijking met de Leica m9 wat beeld kwaliteit betreft.
            Last edited by puerte; 9 februari 2012, 18:02.

Comment

Ik zal morgen in de winkel eens het verschil testen tussen systeemcamera en dslr.
              Hoewel ik er inderdaad nogal sceptisch tegenover sta.

Het gaat niet om welk merk beter is, maar spiegelreflexen hebben hun charme.
              Een klein body met een kleine lens waar je kan aan draaien lijkt op speelgoed (naar mijn mening).

Maar zal zien hoe mijn mening morgen verandert.
              Last edited by burrid; 9 februari 2012, 19:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                wel veel mensen zijn nogal conservatief en vinden om de een of andere domme reden hun merkske of datgene wat zij hebben als zijnde het beste, en al de rest is slecht.
                Dat klopt, en geldt zeker voor Sonipanaleica adepten.

Comment

Hallo Burrid,

Ik zou het wel weten. Ik zou een D90 met een 18-105 kopen. Enorm veel gebruiksgemak want iedere belangrijke functie is onmiddellijk bereikbaar via een knopje in combinatie met één van de draaiwielen. Als je bv vaak manueel zou fotograferen dan kan je het diafragma vooraan en sluitertijd achteraan onmiddellijk veranderen met de draaiwielen. Ik zou ze voor geen geld te wereld nog willen missen.

Het is tevens een camera die reeds zijn kunde bewezen heeft en, wat ikzelf heel praktisch vind, die een lcd-schermpje heeft bovenaan de camera. Dit heeft de D3100 of 5100 niet en die gebruik ik elke dag.

Ben je van plan veel automatisch te fotograferen, neem dan gerust één van beide andere modellen.

Groeten,

Riho (reeds 2,5 jaar de gelukkige eigenaar van een D90 en bij deze bevooroordeeld!)
                  Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                  Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Ik ga zeker niet meer automatisch fotograferen. Zo veel mogelijk controle is wat ik zoek.
                    Vroeger toch meer dan gewenst slechte foto's door de automatische stand.

Comment

Het gaat niet om welk merk beter is, maar spiegelreflexen hebben hun charme.
                      Een klein body met een kleine lens waar je kan aan draaien lijkt op speelgoed (naar mijn mening).
                      Heb je wel eens geprobeerd om een systeemcamera goed vast te kunnen pakken? Gaat je niet lukken...geen goede grip en een verschoven zwaartepunt. Zegt natuurlijk verder niks over de kwaliteit ervan want die camera's worden steeds beter, maar inderdaad...de DSLR blijft zijn charme en voordelen houden boven andere camera's (hoewel hier de meningen flink over verdeeld zullen zijn)
                      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
                        Het is tevens een camera die reeds zijn kunde bewezen heeft en, wat ikzelf heel praktisch vind, die een lcd-schermpje heeft bovenaan de camera. Dit heeft de D3100 of 5100 niet en die gebruik ik elke dag.
                        Kan je mij eens uitleggen in welke gevallen dit heel nuttig is? Ik heb dat nooit begrepen. Een fotograaf houdt z'n linkeroog (of rechteroog) toch tegen de zoeker als hij een foto wil nemen. Dus dan zie je het bovenste LCD schermpje niet. Zaken zoals sluitertijd en diafragma zijn ook zichtbaar in de zoeker.
                        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                          Kan je mij eens uitleggen in welke gevallen dit heel nuttig is? Ik heb dat nooit begrepen. Een fotograaf houdt z'n linkeroog (of rechteroog) toch tegen de zoeker als hij een foto wil nemen. Dus dan zie je het bovenste LCD schermpje niet. Zaken zoals sluitertijd en diafragma zijn ook zichtbaar in de zoeker.
                          Op het LCD-schermpje staat veel meer informatie dan in de zoeker. Als je de zoeker tegen je oog houdt, dan kan je tevens niet aan een aantal knopjes.

Groetjes,

Riho
                          Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                          Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Uiteindelijk nikon d90 aangeschaft.

Ik sta echt versteld van de kwaliteit!
                            Ik viel bijna achterover als ik de scherpe, heldere, kleurvolle, grote foto's op pc zag!

Wat een geweldig apparaat!

Comment

systeemcamera´s hebben hun eigen doel, net zoals dslr´s dat hebben of bv ook een middenformaatcamera.. er zijn lui die iedere keer weer appelen met peren lopen te vergelijken, zonder dat ze nadenken welk systeem nu voor de individuele fotograaf het beste is en voor welk doel eea gebruikt wordt..

de koning van de negeerlijsten is er zo eentje van..zijn naam begint met P..rte.

hopeloze sony-spammer, die het niet alleen voor alle bd-leden hier verpest, maar tegelijkertijd ook de naam sony in een negatief daglicht zet..BD-forum is voor mij veel leuker geworden nadat ik dit figuur op mijn negeerlijst heb gezet..

dit heerschap is een typisch geval van arm.chair photographer, of wellicht betaald om ieder forum te verzieken met sony-reclame-praatjes en blijft maar consequent volhouden dat er maar 1 weg is, en dat is sony.. ik heb niets tegen sony, sony heeft goede toestellen gemaakt en nog steeds, maar deze trieste figuur is helemaal de weg kwijt, en wordt ook steeds agressiever in zijn bewoordingen.. als je geen sony hebt, of met tegenargumenten komt, dan ben je dom, lees je de flair of je hebt geen verstand van fotografie.. links laten liggen dus en je eigen keus bepalen.. het is jouw ding, en jij kiest wat voor jou het beste uitkomt..

dat sony momenteel zwaar in de rode cijfers zit en tot op heden nog steeds niet fatsoenlijk de a77 en nex-7 kan uitleveren en inmiddels alweer met een of andere gehypte camera afkomt, waar menigeen weer meer dan 1 jaar op kan zitten gaan wachten doet er voor de heer puerte niet toe.. die 500mm g f/4 is tot op heden nog niet besteld, en gaat sony echt niet uit de brand helpen..

het wordt tijd dat sony es de daad bij het woord gaat voegen, en laat alle sony-adepten maar es dit beseffen.. de sony sensor divisie staat volledig los van de camera-diviesie.. een sensor is nog geen fototoestel, en met een fototoestel alleen ben je er ook nog niet.. voor mijn part zitten er sony sensoren in alle merken, als het goed is, dan is het goed, maar een goede camera eromheen bouwen is andere business.. en laat je niets wijs maken door dit soort lieden..je kiest voor een systeem dat bij jou past en waar je je lekker bij voelt.. tis jouw geld, en jouw keus, en als je er blij mee bent, dan is dat meer dan genoeg..wat sommige triestelingen ook beweren..

ik zie dat je een d90 gekocht hebt, fijn toestel! heb er ook enkele keren mee mogen werken, en je hebt er een zeer goede koop mee gedaan!

ik wens je heel veel geluk en plezier met je nieuwe aanschaf, en laat de platen maar komen he?
                              EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

@leontine1978

Ik had inderdaad al een vermoeden dat er iets niet klopte met die member.
                                Ben blij dat ik zijn raad niet heb opgevolgd, want ik zou direct al spijt gehad hebben!

Elke keer ik een pagina lees in de handleiding (en het zijn er 300 haha) sta ik versteld van wat er allemaal mogelijk is. Het beste is nog, hoe verder ik geraak, hoe beter de foto's worden. Ik kijk al uit naar alle toepassingen hiervan!

Comment

Working...
                                X