Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Olympus OM-D E-M5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

    Er is altijd iets om over te vitten.
    Mijn ervaring na tien jaar Digitale fotografie met reflexcamera's ( voorheen met film natuurlijk geen last van) voornamelijk Canon en Nikon kan ik zeggen dat ik met de OMD er het minste last van heb.
    Er is altijd microstof aanwezig in het huis.. gelijk welke camera.. vraag is hoeveel last je er van hebt.
    Als het niet zichtbaar is in mijn foto's is dat ok voor mij.
    Ik maak de vergelijking met andere systemen..
    Hieronder twee voorbeelden met 2 spots die ik zaterdag genomen heb met een 2 jaar oude EPM1.. de eerste op F8 waar je de 2 spots bijna niet ziet en de 2e op f16 waar de spot duidelijk te zien is (onderaan midden)

    Voorbeelden zijn iets groter dan toegelaten (is nodig om te oordelen).. dus hopelijk kijken de moderators dit éénmalig door de vingers.



    F8



    F16
    Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

    Comment


    • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

      Oorspronkelijk geplaatst door MantaRay Bekijk bericht
      spijtig dat ik de OM-D niet vroeger gekocht heb.
      Ideaal om mee te nemen als je met de Ducati op stap bent

      BTW wat is je ervaring met de 14-42 op de OMD ?
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

      Comment


      • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

        Wat fotograferen en Ducati's aangaat, nadeel is natuurlijk ... je ziet wat .... handschoenen uit, helm af, toestel uit de tanktas, fotooke trekken, toestelleke terug in de tanktas, helmke op, handschoenen aan ... op naar de volgende picture.

        Niet erg handig natuurlijk, 't is en blijft een slechte combinatie vind ik.



        Eigenlijk moet ik bekennen dat nadat ik de panasonic 25mm en de 75mm gekocht heb, de 14-42 op de PL1 zit en in de kast ligt.
        En ik heb de Om-D ook nog niet mee naar buiten genomen, behalve naar het werk dan.
        Ik hoop op wat warmer weer ;-)
        Voorlopig ben ik nog veel aan het lezen over instellingen van de fn buttons, etc.
        Al lees je ook wel veel onzin oa: con van de 60mm macro ---> niet zo'n snelle AF ????? Wie gebruikt AF bij macro's ? ..... Ikke niet in ieder geval.

        Maar toch blijft dat toestel me dag na dag verbazen.
        Last edited by MantaRay; 11 maart 2013, 14:46.

        Comment


        • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

          De OMD heeft wat lenzen betreft, toch wel een heel uitgebreid gamma excellente lenzen. Hier nogmaals een uitstekende review van de 75 1.8 (voor de zoveelste keer met deze lens) http://www.photozone.de/m43/830-oly75f18
          M43 is toch wel heel compleet en er valt maar weinig over te klagen. Misschien nog een lichtsterke tele lens .. 150-200 2.8 of zo
          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

          Comment


          • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

            Er zijn voor M43 inderdaad veel top-lenzen beschikbaar, inderdaad zou een pro grade 2.8 150 of 200 het aanbod compleet maken. De 1.8 75mm is geweldig en ook met een extreem gemakkelijke af bij portretten.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

              Hoe zijn de ervaringen met de AF bij slecht licht eigenlijk? Ik overweeg in de toekomst een OM-D (met 14mm 2.5, 20mm en 45mm).

              Comment


              • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                erg goed, leuke van de OM-D is ook nog eens de EVF, die versterkt bij donkere omgevingen ook nog eens het licht, dus je ziet veel meer dan bij een optische zoeker. Hij blijft bij slecht licht nog steeds vrij vlot scherpstellen, gelijk aan een SLR, maar wel een beetje afhankelijk zoals altijd van de lens.
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

                Comment


                • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                  Ik heb er deze 14-150 bijgekocht.
                  Past perfect met de OMD, goed in balans. Deze allesdoener is beter dan ik verwachtte.
                  Alle brandpuntsafstanden hebben meer dan behoorlijk resultaat. Uiteraard geen snelle prime, maar voor dagelijks tuin-keuken-fotografie pretparken, dierentuin, candid, dag uitstappen, familie.. zeer geschikt.
                  De lens heeft een mooie Bokeh op 300 5.6 met een behoorlijk en zeer aanvaardbare scherpte (open diafragma). Vervorming (14mm) en lichtafval in de hoeken zijn natuurlijk weggewerkt in de camera.
                  Bouw van de lens is goed met zeer kleine tolerantie's wat speling betreft. Soepele manuele focus-ring. Zoom-ring vrij stug maar geen zoomcreep .. althans voorlopig niet want de lens is nog nieuw.
                  Autofocus is zeer snel en stil ( stil= goed voor het filmen)

                  Voor wat het moet zijn is dit een heel goede zoomlens voor Olympus gebruikers ( I.S. )
                  In het bereik van 18-50 lijkt deze 14-150 net iets beter te zijn dan de 12-50.. die laatste heeft wel 12 mm in groothoek, heeft een zoom-switch en is spatwaterdicht.. maar heeft minder bereik.
                  De 14-150 moet niet onderdoen voor mijn destijds Nikon 18-200 ..integendeel... en deze Oly is nog eens een heel stuk kleiner en lichter dan de Nikon.

                  Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                  Comment


                  • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Ik heb er deze 14-150 bijgekocht.
                    28-300 en dan nog goeie kwaliteit is wel dik in orde!!
                    Veel plezier ermee...

                    Comment


                    • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                      @ Dpix... bedankt..

                      Enkele snelle Jpegs van de 14-150 recht uit de camera zonder verdere processing.

                      Eerste twee een idee over het bereik van 14 en 150 (28/300)


                      14mm



                      150mm




                      Hier nog drie om een idee te krijgen van de relatief mooie blur (voor een zoomlens)
                      Ok... bv geen 70-200 2.8 van Canon maar dit lensje past in je handpalm, weegt 280 gr en is multifunctioneel inzetbaar.





                      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                      Comment


                      • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

                        Die combinatie heb ik zelf ook (maar dan in het zilver ) Kan er inderdaad maar de positieve indrukken van bevestigen; hiervoor had ik de Leica 14-150 icm E-30 en kan zeggen dat, behalve het telebereik rond 100mm en meer, waar de Leica beter was, deze olympus zijn mannetje staat. Behoorlijk beter dan de 12-50, klein en licht en snelle autofocus...
                        http://www.digifotofreak.nl

                        Comment


                        • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                          Dat wil wat zeggen, want die Leica is één van de beste all-in-one zoomlens op de markt.
                          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                          Comment


                          • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Dat wil wat zeggen, want die Leica is één van de beste all-in-one zoomlens op de markt.
                            I know... 't Was mijn meest gebruikte lens op de E-30. Ideaal voor op reis.
                            http://www.digifotofreak.nl

                            Comment


                            • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                              Hoi,

                              zojuist van dit topic de laatste bladzijden gelezen.
                              Leuk, dat er fans blijven van dit prachtige toestel.
                              Ik heb 'm nu pakweg 1 jaar en ben er nog dolblij mee.
                              ... ik kom van Full Frame af, 5D MKII...
                              Maar afgelopen weekend ben ik toch tegen een "beperking" aangelopen.
                              Ik dacht met de combo OM-D + Panasonic 100-300 tijdens de open luchtmachtdagen te Volkel veel plaatjes te schieten.
                              Maar de AF schoot tekort.
                              Dikwijls niet snel genoeg, soms niets...
                              Het probleem was vooral een enkel vliegtuigje met een witte wolk op de achtergrond, op heldere lucht ging het iets beter.
                              Een groepje met kleuren rook spuwend had geen schijn van kans, die kwamen vlijmscherp op het plaatje.



                              Ik heb dus tóch wel aardige plaatjes geschoten, maar ik dacht dat het nóg beter zou gaan.
                              Maar ik vind de OM-D nog steeds een prachtige camera en wil 'm niet meer kwijt.
                              Ik hoop dus van harte dat er ooit een (bijna) professionele telelens aankomt... 'n keer...

                              Adrie

                              Comment


                              • Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                                Toffe plaat Adrie,

                                idd ... de OMD is een geweldige camera en ik wacht ook wel op zo'n snelle telelens.. een 200 2.8 zou me wel bekoren
                                Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

                                Comment

                                Working...
                                X