Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Olympus OM-D E-M5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

    Vooroordelen, niks dan vooroordelen.
    Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
    1. kleine scherptediepte is moeilijk omdat de sensor te klein is (en als je hun 2.0 lenzen moet kopen ben je een fortuin kwijt)
    Pure theorie. Als je echte kleine scherptediepte wil, ga dan voor middenformaat (of haal terug je analoge camera boven), maar dan ben je een fortuin kwijt. Het verschil echter tussen APS-c en 4/3's is zo goed als nihil en zelfs met ff niet zo groot als men wel zou denken. Heb in elk geval sinds ik met de E-30 fotografeer nog nooit problemen gehad met te grote scherptediepte.

    De 45 f/1,8 bvb. kost 279,- als je goed uitkijkt, vind je dat dan zo duur?


    Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
    2. de prestaties bij hoge iso waarden is onvoldoende
    Ook hier weer kort door de bocht. Met de E-30 al perfecte vergrotingen afgeleverd op ISO 3200 en de mensen waarvoor het werd gemaakt waren dik tevreden. Deze E-M5 doet het behoorlijk wat beter en zit (voor zover ik kan afgaan op de foto's die ik her en der al kon zien op het net) zeker niet ver meer af van de betere APS-c.
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #32
      Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

      Oorspronkelijk geplaatst door Pythagoras Bekijk bericht
      Ondertussen zijn de eerste test foto's bij weinig licht en op lage/hoge ISO waarden op dpreview verschenen, geen onverdienstelijke poging van Olympus zou ik zo zeggen.....

      http://www.dpreview.com/galleries/re...ht-iso-samples

      http://www.dpreview.com/galleries/re...ht-iso-samples
      Ziet er zeker niet slecht uit en zit in de range van wat een K-5 of D7000 brengt. 4/3's heeft APS-c bijgebeend. Zeker geen slechte prestatie...
      http://www.digifotofreak.nl

      Comment


      • #33
        Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

        Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
        Vooroordelen, niks dan vooroordelen.

        Pure theorie. Als je echte kleine scherptediepte wil, ga dan voor middenformaat (of haal terug je analoge camera boven), maar dan ben je een fortuin kwijt. Het verschil echter tussen APS-c en 4/3's is zo goed als nihil en zelfs met ff niet zo groot als men wel zou denken. Heb in elk geval sinds ik met de E-30 fotografeer nog nooit problemen gehad met te grote scherptediepte.
        Wel, tussen 1,6 en2,0 X is niet zo'n groot verschil misschien. Maar een FF is toch nog een andere categorie hoor.

        Met je 2.0 X m43 op 42mm en 2.8 heb je op een afstand van 1 m een scherptediepte van pakweg 5 cm. Hetzelfde portret met een FF geeft je voor een 85mm op 2.8 vanop 1 m een DOF van 2 cm. Los van het feit dat je niet zo snel een 1.4 gaat vinden voor die m43, wat het verschil nog wat vergroot.

        EDIT: op 42mm heb je zelfs F 5.6... dus een 85mm 1.8 van 350 # versus een 250 € 14-42 geeft vanop 2 meter volopen een verschil in scherptediepte van 6cm versus 38cm (da's bij mijn weten ongeveer neus tot ogen versus het hele hoofd. Denk dat dat wel redelijk opvalt als je hetzelfde portret schiet.
        Last edited by Yourt; 10 maart 2012, 14:33.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

        Comment


        • #34
          Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

          Oorspronkelijk geplaatst door Pythagoras Bekijk bericht
          Ondertussen zijn de eerste test foto's bij weinig licht en op lage/hoge ISO waarden op dpreview verschenen, geen onverdienstelijke poging van Olympus zou ik zo zeggen.....

          http://www.dpreview.com/galleries/re...ht-iso-samples

          http://www.dpreview.com/galleries/re...ht-iso-samples
          Bij deze testen verlagen ze niet het lichtniveau, maar stellen de belichting steed lager in, volgens mij niet echt de juiste manier om de hoge iso te testen, dat doe je bij licht waar bij je het nodig hebt. Op 1600 iso in de volle zon was mijn D70 ook "ruis vrij".
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #35
            Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Bij deze testen verlagen ze niet het lichtniveau, maar stellen de belichting steed lager in, volgens mij niet echt de juiste manier om de hoge iso te testen, dat doe je bij licht waar bij je het nodig hebt. Op 1600 iso in de volle zon was mijn D70 ook "ruis vrij".
            1000% akkoord....

            Comment


            • #36
              Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

              En ik vind het een heel lelijk toestel;.. maar toch trekt het mijn aandacht op één of andere manier... knappe stabilisatie..goeie AF... veel lenzen en olympus jpeg...

              Comment


              • #37
                Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Bij deze testen verlagen ze niet het lichtniveau, maar stellen de belichting steed lager in, volgens mij niet echt de juiste manier om de hoge iso te testen, dat doe je bij licht waar bij je het nodig hebt. Op 1600 iso in de volle zon was mijn D70 ook "ruis vrij".
                sensor krijgt bij veel licht met klein diafragma maar evenveel licht als bij weinig licht met groot diafragma

                kleurtemperatuur heeft invloed op ruis gedrag dat is verschil tussen dag en kunstlicht

                d70 ruist al bij 400ISO daglicht

                Comment


                • #38
                  Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                  Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                  Wel, tussen 1,6 en2,0 X is niet zo'n groot verschil misschien. Maar een FF is toch nog een andere categorie hoor.

                  Met je 2.0 X m43 op 42mm en 2.8 heb je op een afstand van 1 m een scherptediepte van pakweg 5 cm. Hetzelfde portret met een FF geeft je voor een 85mm op 2.8 vanop 1 m een DOF van 2 cm. Los van het feit dat je niet zo snel een 1.4 gaat vinden voor die m43, wat het verschil nog wat vergroot.

                  EDIT: op 42mm heb je zelfs F 5.6... dus een 85mm 1.8 van 350 # versus een 250 € 14-42 geeft vanop 2 meter volopen een verschil in scherptediepte van 6cm versus 38cm (da's bij mijn weten ongeveer neus tot ogen versus het hele hoofd. Denk dat dat wel redelijk opvalt als je hetzelfde portret schiet.
                  Zoals ik al schreef, er is een 45mm f/1,8 vanaf 269,-...

                  Nu graag tweemaal lezen, en daarna mag je terugkomen: f/1,8...
                  http://www.digifotofreak.nl

                  Comment


                  • #39
                    Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                    De 45 f/1,8 bvb. kost 279,- als je goed uitkijkt, vind je dat dan zo duur?
                    Vergeleken met de Canon en Nikon(50mm) uitvoering wel.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #40
                      Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Vergeleken met de Canon en Nikon(50mm) uitvoering wel.
                      Inderdaad. en wat mijn vergelijking betreft: de meest courante lens bij M43 is de 14-42, zoals een 50mm 1.8 of een 85mm 1.8 ook courant zijn bij de DSLR's. Maar goed, er is een 45mm 1.8 (net verkrijgbaar) en dan is het verschil in DOF inderdaad pakweg 2 X.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                        Een systeel camera vergelijken met een FF heeft toch geen zin?
                        De 2 zijn voor andere doeleinden gemaakt...

                        Comment


                        • #42
                          Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          Een systeel camera vergelijken met een FF heeft toch geen zin?
                          De 2 zijn voor andere doeleinden gemaakt...
                          Natuurlijk niet, en ik heb ook niks tegen Oly (gebruik af en toe mijn OM10 nog en dat moet je ook niet gaan vergelijken met een DSLR). Maar als iemand dan gaat zeggen dat zo'n systeemcameraatje net hetzelfde kan en geen (merkbaar) verschil geeft in DOF, dan wel natuurlijk...

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                          Pure theorie. Als je echte kleine scherptediepte wil, ga dan voor middenformaat (of haal terug je analoge camera boven), maar dan ben je een fortuin kwijt. Het verschil echter tussen APS-c en 4/3's is zo goed als nihil en zelfs met ff niet zo groot als men wel zou denken. Heb in elk geval sinds ik met de E-30 fotografeer nog nooit problemen gehad met te grote scherptediepte.
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Vergeleken met de Canon en Nikon(50mm) uitvoering wel.
                            Ten eerste: optisch zijn de Canon en Nikon 50mm niet vergelijkbaar met de Olympus 45. Ga er gewoon de reviews op na. Ten tweede als we uitgaan bij de Canon en Nikon van full frame (wat de hele discussie was), dan zit ten eerste je budget al in de camera en ten tweede dan moet je die gaan vergelijken met 85/90mm f/1,8. Prijs Nikon: 489,-; Prijs Canon: 343,- (heb Konijnenberg aangehouden...)

                            W87: je geeft minstens ongeveer 1000,- meer uit voor 3cm verschil in scherptediepte??

                            En kom niet af met dat je met full frame zoveel meer kan, want dan heb je van de hele discussie niks gesnapt. Even aanstippen dat deze topic gaat over de nieuwe Olympus en dat het voor de zoveelste keer weer geprobeerd wordt gekaapt te worden door één of andere Canon of Nikon liefhebber die een ander merk moet afkraken. 't Moment dat één van die twee merken afkomt met hun eigen systeemcamera, zijn diezelfde nadelen van mindere scherptediepte en hoge ruiswaardes ineens zonder belang. Ach ja, want dat is tenslotte een Nikon; hoe zou dat ook slecht kunnen zijn...?
                            http://www.digifotofreak.nl

                            Comment


                            • #44
                              Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                              Ik huiver toch nog steeds om de sensor zo open en bloot te zien liggen als je lenzen moet verwisselen.
                              Voor de rest: vooral de look van het toestel staat me zeer aan.
                              Maar ben dan ook van de oudere garde die nog met de typische reflexen van de jaren 70-80 heeft gewerkt, die trouwens veel compacter waren dan de gemiddelde DSLRs van nu.
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

                              Comment


                              • #45
                                Re: De nieuwe Olympus OM-D E-M5

                                Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                                En kom niet af met dat je met full frame zoveel meer kan, want dan heb je van de hele discussie niks gesnapt. Even aanstippen dat deze topic gaat over de nieuwe Olympus en dat het voor de zoveelste keer weer geprobeerd wordt gekaapt te worden door één of andere Canon of Nikon liefhebber die een ander merk moet afkraken. 't Moment dat één van die twee merken afkomt met hun eigen systeemcamera, zijn diezelfde nadelen van mindere scherptediepte en hoge ruiswaardes ineens zonder belang. Ach ja, want dat is tenslotte een Nikon; hoe zou dat ook slecht kunnen zijn...?
                                Nu ben je zelf niet mee... in de hele discussie waar Puerte steeds weer opduikt met de pro's van de Nex 7 loopt dezelfde lijn. Deze nieuwe Oly zit qua kwaliteit ook op dat niveau denk ik (al gaat Puerte dat zeker met de nodige termen ontkrachten en de Oly als een ruismonster afdoen). Als je de instap-DSLR vergelijkt met deze systeemcamera's en je gebruikt die dan ook nog eens voor 'gewone' snapshots, portretfotografie en verder niet veel speciaals... dan kan je momenteel voor een systeemcamera gaan (daaronder verstaan de compacte dingen als deze Oly of als de Nex). Maar da's nu net het punt, en dat heb ik aan Puerte ook voorgesteld: zorg ervoor da'k zo'n toestel kan meenemen in de frontstage van een concert (en ja... MET fotopas en toelating) en dan gaan we zien waarom ik mijn FF DSLR heb inzake respons (liefst een rockconcert dan met veel wisselend licht en geen jazzpianist onder een witte spot), AF, hoge ISO ruis,... En wat dat kapen en Canikon ophemelen betreft: geen punt. Als CAnon een systeemcameraatje uitbrengt, zal dat als enige voordeel hebben dat ik daar naast het compact zijn ook mijn L-glas aan kan hangen (wat gelijk een streep over compact trekt), net zoals dat nu reeds gaat met mijn via eBay gekochte Eos 33v (analoge SLR). Maar kleinere sensor, EVF huidige generaties,... voldoet niet voor een groot deel van mijn fotografie. En dat ik dat hier kom bepleiten ten voordele van de FF Canon (en anderen van de Nikon) komt louter en alleen omdat er fanboys zitten te verkondigen dat DSLR fin de carrière is, en dat de systeemcamera het allemaal ook kan, zoniet nog beter zelfs.
                                Als je hetzelfde kan doen met beide toestellen (een foto nemen van je kinderen op de schommel in de speeltuin bvb.)... dan ben je beter af met de systeemcamera's. maar als je kinderen op de kermis in de rups voorbij komen gezoefd, of als je 's avonds voor een podium staat met weinig licht, of.... dan maakt die 1.000 € het verschil tussen een foto of (net) geen foto.
                                Mijn aanbod staat nog steeds open: maandagavond en dinsdagavond ga ik in C-Mine John Cale en The Waterboys fotograferen. NEX 7 of Oly OM-D welkom. En als het weer zo blijft, trek ik nog eens naar het natuurgebied om wat watervogels in de vlucht te fotograferen ook
                                Last edited by Yourt; 11 maart 2012, 10:58.
                                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                                www.musicinframe.be

                                Comment

                                Working...
                                X