Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

alternatief voor DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: alternatief voor DSLR

Oorspronkelijk geplaatst door Sportsterpeke Bekijk bericht
    Dan vraag ik mij af waarom de nex je niet aanspreekt.
    zo mooi compact en een super toestel.
    Ik denk dat hij vrij is om te kiezen wat hij wil. verschillende mensen, verschillende meningen. Ieder zijn gedacht. T'zou maar triestig zijn als we allemaal met hetzelfde fototoestel moesten rondlopen.
    Niemand hoeft te zeggen wat een ander moet kopen.
    Je kan zowat met elk fototoestel uitstekende resultaten behalen.. het is eigenlijk meer een kwestie waarvoor (situatie) je het toestel gebruikt.

Ik heb het hier vooral over alle bovenvermelde toestellen die eigenlijk aan mekaar gewaagd zijn. De éné heeft een beetje meer dit..of dat...
    De keuze van een Camera is persoonlijk.
    Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      Ik denk dat hij vrij is om te kiezen wat hij wil. verschillende mensen, verschillende meningen. Ieder zijn gedacht. T'zou maar triestig zijn als we allemaal met hetzelfde fototoestel moesten rondlopen.
      Niemand hoeft te zeggen wat een ander moet kopen.
      Je kan zowat met elk fototoestel uitstekende resultaten behalen.. het is eigenlijk meer een kwestie waarvoor (situatie) je het toestel gebruikt.

Ik heb het hier vooral over alle bovenvermelde toestellen die eigenlijk aan mekaar gewaagd zijn. De éné heeft een beetje meer dit..of dat...
      De keuze van een Camera is persoonlijk.
      Ik zeg toch niet dat dat Doc niet vrij mag kiezen maar geeft aan dat de nex hem niet aanspreekt, dan vraag ik mij waarom niet?
      Maar Doc succes met kiezen mij hoor je er niet meer over.
      Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc86 Bekijk bericht
        Inderdaad in alle opzichten kleiner als een normale DSLR maar echt compact is de G3 toch niet.

Zijn er nog vergelijkbare toestellen op de markt die de Canon G1x evenaren?

@ Spanjaart: welke Olympus Pen kan voldoen denk je?
        Voor portret en landschap eigenlijk iedere

Mijn compacte setup is nu de E-PM1 met de panasonic 2.5 14mm; voor uitbreiding nog de 1.8 45mm van Olympus, een zeer goed portret lensje en voor allround gebruik een Olympus 14-150mm, die in het middenbereik beter blijkt te presteren dan de best geteste kit lenzen.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Ik appreciëer elke inbreng Sportsterpeke, maar nog meer een volledig antwoord op mijn vragen. En als eos550 een sony nex5-N aan wilt raden, bedankt voor de tip maar ik mis argumentering. Waarom dan geen nex c3? Of een nex 7, daar kan ik zonder twijfel even goede resultaten mee behalen. Echter naar mijn gevoel een gadget camera, ongetwijfeld succesvol binnen zijn doelgroep, maar de benadering van de functies van die camera's ligt mij niet en situationeel gezien zoals Funky al heeft aangehaald.. nee. Daarmee heb ik het wel gezegd. Dat is ook de reden waarom ik in m'n vraag reeds vermeld dat sony's nex serie mij eigenlijk niet aanspreekt.
          De canon GX1 komt naar verluidt bij ons pas uit rond april. Ik overweeg daarom de canon G12 (eerder compact) of alsnog de pen EP3 (een systeemcamera) wat me nog de vrijheid laat een pancake te gebruiken, wat het toestel ook vrij compact houdt.
          Last edited by Doc86; 11 februari 2012, 22:04.

Comment

Ik heb een paar weken geleden een Nikon Coolpix 7000 voor een goede prijs kiunnen kopen.
            Compact, zoombereik 28-200mm. Kwaliteit ziet er goed uit.
            Alle instellingen zijn ook manueel mogelijk.
            Is vervangen door Coolpix 7100.
            Misschien het bekijken waard.

Comment

Ik appreciëer elke inbreng Sportsterpeke, maar nog meer een volledig antwoord op mijn vragen. En als eos550 een sony nex5-N aan wilt raden, bedankt voor de tip maar ik mis argumentering. Waarom dan geen nex c3? Of een nex 7, daar kan ik zonder twijfel even goede resultaten mee behalen. Echter naar mijn gevoel een gadget camera, ongetwijfeld succesvol binnen zijn doelgroep, maar de benadering van de functies van die camera's ligt mij niet en situationeel gezien zoals Funky al heeft aangehaald.. nee. Daarmee heb ik het wel gezegd. Dat is ook de reden waarom ik in m'n vraag reeds vermeld dat sony's nex serie mij eigenlijk niet aanspreekt.
              De canon GX1 komt naar verluidt bij ons pas uit rond april. Ik overweeg daarom de canon G12 (eerder compact) of alsnog de pen EP3 (een systeemcamera) wat me nog de vrijheid laat een pancake te gebruiken, wat het toestel ook vrij compact houdt.
              Bedankt voor jullie inbreng
              Volgens Canon Belgie zou de G1x vanaf febr. leverbaar zijn, ik weet niet in hoeverre dit correct is.

Comment

De opvolger van de G12, de G1X lijkt inderdaad ook veelbelovend, maar wat een bulky toestellen eigenlijk. De canon heeft een heel erg kleine viewfinder waarvan ik nu al zijn nut durf betwijfelen, de olympus heeft er helemaal geen, maar dat is nu eenmaal een gewoonte (niet noodzakelijk aangezien olympus externe viewfinders heeft voorzien voor wie er moeilijk afstand van kan nemen, en zo hun doelgroep niet tekort wilt doen). De AF van de G1x zou ook trager zijn als dat van de olympus. Van wezenlijk belang? Voor een camera van dat formaat, voor mij alvast niet, maar het is toch leuk meegenomen. Anyway, als ik een G12 en de olympus pen EP3 naast elkaar zet, evenwel het bij die laatste om een systeemcamera gaat, lijkt de olympus toch iets eleganter, fijner. Het is daarom een Olympus pen EP3 geworden. Voor zover ik ze al heb kunnen testen, een briljant toestel. Ik denk er nu al over na om er in de toekomst een Voigtlander of leica lens op te schroeven. (Ja, daar gaat mijn budget) Bedankt voor de inbreng.
                Last edited by Doc86; 12 februari 2012, 12:35.

Comment

De opvolger van de G12, de G11 lijkt inderdaad ook veelbelovend, maar wat een bulky toestellen eigenlijk. De canon heeft een heel erg kleine viewfinder waarvan ik nu al zijn nut durf betwijfelen, de olympus heeft er helemaal geen, maar dat is nu eenmaal een gewoonte (niet noodzakelijk aangezien olympus externe viewfinders heeft voorzien voor wie er moeilijk afstand van kan nemen, en zo hun doelgroep niet tekort wilt doen). De AF van de G1x zou ook trager zijn als dat van de olympus. Van wezenlijk belang? Voor een camera van dat formaat, voor mij alvast niet, maar het is toch leuk meegenomen. Anyway, als ik een G12 en de olympus pen EP3 naast elkaar zet, evenwel het bij die laatste om een systeemcamera gaat, lijkt de olympus toch iets eleganter, fijner. Het is daarom een Olympus pen EP3 geworden. Voor zover ik ze al heb kunnen testen, een briljant toestel. Ik denk er nu al over na om er in de toekomst een Voigtlander of leica lens op te schroeven. (Ja, daar gaat mijn budget) Bedankt voor de inbreng.
                  Volledig mee eens met je redenering over de Canon G1x, gelukkig ben je er uit geraakt. Uitstekende keuze die EP3, fantastisch toestel volgens mij.

Comment

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe camera, maar tegenwoordig is het verschil tussen compact en DSLR zo klein, dat ik bij voorkeur ga voor een kleinere camera.
                    Op die manier kan ik die overal mee naar toe nemen ipv zo'n logge DSLR waar je net iets betere kwaliteit hebt.
                    Voor mij weegt het kwaliteitsverschil niet af tegen het gemak van een kleine camera.

Oorspronkelijk sprak de Nikon J1 mij wel aan, maar die heeft geen manuele focus, dus niet interessant.
                    De Sony NEX5 spreekt mij wel meer aan, maar heb toch wat slechte ervaring met de levensduur van een Sony (momenteel heb ik een DSLR van Sony)
                    De Olympus PEN EP3 lijkt me ook wel super, die zal ik zeker eens testen.

Voor mij is het niet belangrijk dat de camera goed kan filmen, want ik heb een aparte filmcamera.

Ben ik nu op zoek naar een compacte DSLR camera, of een compacte camera met DSLR kwaliteit?
                    Wanneer komt de tijd dat je DSLR kan kopen in miniformaat? Want met zo'n grote camera rondlopen is toch niet handig.

Comment

wat beeldkwaliteit zijn de systeemcamera's evengoed tot beter dan de beste APS DSLR momenteel op de markt.

wat gebruiksmogelijkheden betreft zijn de systeemcamera's toch ook al een beetje vooruit op DSLR.

op AF (autofocus) gebied moeten systeemcamera's momenteel nog onderdoen voor DSLR, alhoewel voor normaal gebruik bij meeste toestellen AF ruim voldoende is.
                      daarbij hebben panasonic en olympus toestellen in hun aanbod met vrij snelle AF die deze van instap DSLR evenaart.

sony heeft een adapter met ingebouwde AF-systeem voor NEX toestellen geschikt voor a-mount objectieven, maakt AF-heel snel

dan is er dit toestel dat volgens olympus snelste AF heeft sneller dan van eender welke DSLR http://www.dpreview.com/news/2012/02...E-M5_announced
                      toestel is nog niet op demarkt maar lijkt op papier uitzonderlijk goed te zijn.

heb je ook nog rico GXR systeem

en samsung met mooie vormgeving

daar is voldoende keus, waar moet je opletten
                      -je hebt toestellen met en zonder zoeker en toestellen met afneembare zoekers.
                      -met en zonder flitsconnectie, met kleine bijgeleverde mini flitsers, met ingebouwde flitser met mogelijkheid van externe flitsers te gebruiken etc..

DSLR is niet meer aan te raden kan nog nuttig zijn voor specifiek gebruik
                      (D)SLR is te groot door het reflex systeem, dit systeem is +/- 60 jaar geleden ontwikkeld om het mogelijk te maken het beeld door de lens te zien, dit kon niet anders met film. In het digitale tijdperk is het mogelijk geworden dit te verwezenlijken zonder reflex en maakt dat toestellen veel compacter kunnen gebouwd worden, dat zijn dan de zogenaamde systeemcamera's geworden. Systeemcamera's gebruiken zelfde beeldsensor als gebruikt in DSLR dit in tegenstelling tot compact camera's die kleinere sensors gebruiken.

Comment

Puerte, GEWELDIGE recap!
                        Alle vragen en onderzekerheden zijn hierbij getackeled. Jij bevestigt mijn mening omtrent DSLR.
                        Die Samsung ziet er ook nog eens neat uit! Die Olympus is idd op papier de perfecte camera voor mij (oa splashproof), maar helaas nog niet beschikbaar.
                        Opvallend dat je 3 voorstellen doet, zonder te spreken van de Sony NEX. Enige specifieke reden daarvoor?

Superbedankt en kudos!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          DSLR is niet meer aan te raden kan nog nuttig zijn voor specifiek gebruik
                          Ik moet zeggen dat ik net een dslr(t) kies omdat die een zeker formaat hebben. Dat ziet er gewoon beter uit dan zo een klein toestelletje. Dus mij zie je zeker niet overstappen naar systeemcamera's. Ik doe vaak vogels fotograferen met een lange en zware telelens, en dat voelt veel beter aan met een grote body. Ik zie me al op mijn Minolta 400/4.5 met swinghead, lenscoat en megazonnekap, en daar zo een klein Nexje op ...

Als tweede toestel zou ik dat wel willen, maar ik wacht tot Sony kleinere lenzen uitbrengt ( werken ze momenteel aan).
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                            Ik moet zeggen dat ik net een dslr(t) kies omdat die een zeker formaat hebben. Dat ziet er gewoon beter uit dan zo een klein toestelletje. Dus mij zie je zeker niet overstappen naar systeemcamera's. Ik doe vaak vogels fotograferen met een lange en zware telelens, en dat voelt veel beter aan met een grote body. Ik zie me al op mijn Minolta 400/4.5 met swinghead, lenscoat en megazonnekap, en daar zo een klein Nexje op ...

Als tweede toestel zou ik dat wel willen, maar ik wacht tot Sony kleinere lenzen uitbrengt ( werken ze momenteel aan).
                            Volledig mee eens
                            Als echt werkinstument is Dslr beter in jouw geval als voorbeeld.
                            Indien je niet veel zin hebt om op stap te gaan met een Grote camera is zo'n kleinere Sony een perfecte aanvulling terwijl je niet moet inboeten op beeldkwaliteit.
                            Dslr en systeem vullen mekaar goed aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skandalamophana Bekijk bericht
                              Puerte, GEWELDIGE recap!
                              Alle vragen en onderzekerheden zijn hierbij getackeled. Jij bevestigt mijn mening omtrent DSLR.
                              Die Samsung ziet er ook nog eens neat uit! Die Olympus is idd op papier de perfecte camera voor mij (oa splashproof), maar helaas nog niet beschikbaar.
                              Opvallend dat je 3 voorstellen doet, zonder te spreken van de Sony NEX. Enige specifieke reden daarvoor?

Superbedankt en kudos!
                              Je hebt de NEX5n en NEX7, kiezen tussen die 2 is niet eenvoudig, de NEX7 heeft ingebouwde EVF (zoeker) bij de NEX5 is er een externe zoeker optioneel beschikbaar welke kwalitatief gelijk is aan de deze vd NEX7.
                              Toestel zonder zoeker raad ik niet aan vind ik persoonlijk een nadeel aan de NEX5 (voorganger van de NEX5n)
                              Je hebt ook nog NEXc3 heeft zelfde sensor als nex5n iets lichter gebouwd, beperkte video functionaliteit en geen mogelijkheid EVF te gebruiken.
                              Nadeel van de NEXen is trager AF (autofuc) dan panasonic/olympus en ook dan samsung, alhoewel AF zeer goed bruikbaar is.
                              Je hebt wel de mogelijkheid een adapter op deze toestellen te plaatsen zodanig dat je zeer snelle AF hebt met sony DSLR/SLT lenzen.
                              Beeldkwaliteit van de nexen zijn momenteel de referentie alsook de EVF.

Samsung vind ik persoonlijk meest geslaagd wat vormgeving betreft, heeft ook voordeel van gemakkelijke bediening, een aantal functies kun je bedienen van op de lens, vind ik prachtig, en zo zou het eigenlijk moeten zijn.

panasonic / olympus is ook zeer goed, hebben snelle AF, ruim lens aanbod, (lenzen tussen beide zijn uitwisselbaar) deze toestellen gebruiken het 4/3 beeldformaat de Nexen en Samsung en ook ricoh 3/2 formaat.

Comment

Toestel zonder zoeker raad ik niet aan
                                dit toch even vermelden:

Een elektronische zoeker kan helpen op een zeer heldere dag of in omstandigheden waar je het LCD-scherm van de camera niet duidelijk kan zien. De zoeker zorgt dan voor voldoende schaduw. Dé voornaamste reden waarom ze alsnog EVF's inbouwen bij de kleinere toestellen. Een EVF is (in vgln met een OVF of pentaprism) een TV of monitor en kan echter niet weergeven wat je kunt zien met het blote oog. Laat je dat niet tegenhouden een camera met EVF te kiezen. Maar je zult gauw merken dat je vaker wel dan niet, foto's zult maken met behulp van het LCD-scherm.

Comment

Working...
                                X