Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax K5 versus Nikon D7000 / D700

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
    Is dit hier verborgen camera? Uiteraard heeft de ISO instelling een invloed op uw foto anders was het ook niet zinvol van een ISO instelling te hebben . ISO bepaalt uw belichting en natuurlijk heeft dat zijn invloed op uw RAW. 't Zou pas goed gek zijn mocht dat niet het geval zijn. Ruisonderdrukking gebeurt door software nadat uw foto is genomen. Als je uw camera een jpg laat bakken dan is het de ruisonderdrukking van uw camerasoftware die de ruis zal "vermindereen". Je kan dan hooguit kiezen vanaf welke ISO waarde hij dat moet doen en hoe sterk die moet zijn. Als je dat via een RAW in postprocessing doet heb je daar veel betere software voor en heb je het volledig onder controle (bv delen va het beeld waar die ruisonderdrukking sterker moet zijn dan voor andere delen, enz...)
    Er is meer dan de sensor en de software, zelfs al gebruik je RAW. Vergeet niet dat de huidige sensoren allen CMOS sensoren zijn. Op een CMOS sensor zit op pixel level nog wat electronica die zijn ding doet (oa wat ruisonderdrukking!) vóór het beeld uitgelezen wordt door de camera, en zelfs tijdens het uitlezen moet er nog wat werk gebeuren voor een RAW file klaar is om weggeschreven te worden.

De sensor is ook maar één component. Cameramakers kunnen er nog wat hardware omheenbouwen en de zaak wat afstellen, waardoor er toch wel subtiele verschillen onstaan tussen toestellen ondanks 't feit dat er eenzelfde basissensor in zit. Vandaar de verschillen in bvb het gemeten dynamisch bereik.

Maar 't blijft natuurlijk bij details...

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
      Hmm ... en dat lag niet aan een gebrek aan kennis van je medestudenten?
      Allicht voor een belangrijk stuk wel, we waren immers allemaal beginners toen (ikzelf ook overigens ). Het was inderdaad de tijd van de 300D en de D70 (de toenmalige equivalenten van mijn *istDS).

Maar de ironie wil dat de lesgevers allen sinds jaar en dag Canon- en Nikon-gebruikers waren, en werden verondersteld hun toestellen wel goed te kennen. Ook zij vielen uit de lucht toen ik zowel mirror lock-up als manuele lichtmeting met mijn kleine Pentax *istDS demonstreerde. Autofocus op een aparte knop was overigens nog zo'n feature van die camera...

Mss duidt het niet op een functioneel gebrek, maar eerder op een gebrek aan toegankelijkheid en duidelijkheid van de beschikbare fuctionaliteit? Gebruiksgemak dus...

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Autofocus op aparte knop had de D70 ook al, mirror lock-up is iets dat ze bij Nikon een stuk later (en in beperkte functie) zijn gaan implementeren in goedkopere bodies. Je kunt overal wel iets vinden hé. Zo heeft (had?) Canon lange tijd géén spotmeting in de zelfs iets duurdere modellen.

Uiteindelijk nivelleren die kleine voordelen zich uit over het hele spectrum aan merken (niet kunnen achterblijven), en daar is de consument gelukkig wel mee gebaat
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Autofocus op een aparte knop was overigens nog zo'n feature van die camera...
          Dat had de genoemde D70 ook, maar dan kom je in de categorie van je camera goed kennen terecht.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Datake Bekijk bericht
            gekke opmerking want:

nipte winnaar D7000:

http://snapsort.com/compare/Nikon_D7000-vs-Pentax_K-5
            LOL....
            te belachelijk om te blijven staan zoiets....
            www.aeri-photography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jean Henri Peulinckx Bekijk bericht
              De "gaten" bij Pentax lijken mij geen probleem aangezien Tokina , Tamron en Sigma deze opvullen . Let wel dat (ik noteer) ELKE lens van het merk Pentax al vanaf de goedkoopste weather resistance is ! Dat lijkt mij niet niks , me dunkt voor outdoor pics .
              Wat ik eigenlijk denk is dat Pentax met de K5 nu een serieuse underdog body is met een hoop mogelijkheden & prestaties voor een belachlijke (lage prijs) .
              Vandaar mijn vraag of er ook BD'ers zijn die reeds ervaring hebben met Pentax .
              Ik zou de K-5 toch maar leuk overslagen. Wat die test betreft K5 vs D7000 vs 7D vs 60D denk ik dat er iets serieus mis is met de testwaarden. Als de beeldkwaliteit vd K-5 beter is dan de Canon 7D, dan ben ik sinterklaas, geloof me vrij.

Ik heb 3 jaar met de K200d gewerkt, en heb nu sinds twee maanden de K5. en geloof me vrij, ik verlang terug naar mijn oude K200. Buiten de extreem hoge iso (51.200, waarvan boven de 3200 het naar de kl* is) vind ik het maar niets. Ik durft menen dat de beeldkwaliteit er FERM is op achteruit gegaan tov de Pentax legendes K10, K20 ea...
              als er morgen een andere petnax uitkomt ben ik de eerste die mijn K5 buitenzwier.

Ik heb ook al overwogen om over te stappen op de Canon 60D of 7D. Al was het maar alleen omdat Pentax het vertikt om leuke betaalbare prime objectieven te maken
              Pentax K-5 | SMC 18-55 AL WR f3.5-5.6 | SMC FA 80-200 DAL f4.7-5.6 | Tamron SP AF 28-75 f2.8 XR/DI LD | SMC-M 50mm f/2 | Hama Gamma72

Comment

Ik ben de K5 gaan vastnemen en had eigenlijk een teleurstelling , namelijk de "grote" van de body .
                Spijtig , maar ik heb redelijk grote handen en de K5 is te klein voor mij , ook met batterijpack .
                Erg eigenlijk , want algemeen zag het er mij wel interresant uit .

Jean .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jean Henri Peulinckx Bekijk bericht
                  Ik ben de K5 gaan vastnemen en had eigenlijk een teleurstelling , namelijk de "grote" van de body .
                  Spijtig , maar ik heb redelijk grote handen en de K5 is te klein voor mij , ook met batterijpack .
                  Erg eigenlijk , want algemeen zag het er mij wel interresant uit .

Jean .
                  Tja, de grootte van de body is wat de K-5 net onderscheidt van de rest. Ik kan begrijpen dat hij te klein kan zijn voor sommigen. Voor mij (als wereldreiziger met relatief smalle handen) is dat net een voordeel in vele gevallen.

Pentax maakt ook relatief kleine objectieven (denk aan de limited reeks) die op een dergelijke body erg goed passen. Voor mij maakt dat een mooie discrete combinatie voor straatfotografie.

Voor grotere en zwaardere objectieven gebruik ik wel de batterijgrip voor betere balans, dat moet ik toegeven. Is dat een nadeel? Neen, voor mij maakt dat het systeem net flexibeler.

Lang leve de verscheidenheid!

Wim

Comment

Working...
                  X