Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

niet goed zien in zoeker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: niet goed zien in zoeker

    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
    Dat ligt wsl niet aan de dioptrieregeling, maar aan het feit dat het matglas zelf niet exact is afgesteld op de sensor.
    In sommige toestellen kun je zelf het matglas vervangen en dan kun je het ook afstellen met speciale shims of washers, maar voor je Nikon weet ik dat niet, daarvoor kun je wsl best eens in de winkel gaan horen waar je hem hebt gekocht, wellicht kunnen ze dit onder garantie wel gratis afstellen.
    Heb ook al verschillende matglazen vervangen maar nog nooit moeten bijregelen, zou begot niet weten waarom trouwens.
    En matglas afstellen op de sensor ???

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #17
      Re: niet goed zien in zoeker

      Mss geluk gehad, ofwel zijn de toleranties kleiner bij Nikon dan bij Canon, maar ik heb het matglas mijn 40D toch wel moeten bijstellen, anders had ik consequent een backfocusprobleem bij manueel focussen.
      De meeste mensen zullen dit wsl nooit merken, zeker niet bij een standaardmatglas dat altijd de dof geeft van minstens f/2.8, zelfs bij lichtsterke lenzen, maar voor mij was het onbruikbaar met een niet afgesteld precisiematglas. Het is ook wel zo dat ik vrijwel alleen manuele lenzen gebruik en regelmatig op f/1.2, dan merk je dit natuurlijk het snelste.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #18
        Re: niet goed zien in zoeker

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Simpel op te lossen toch !

        Neen een onderwerp, zet je toestel op statief, stel automatisch scherp op dat onderwerp (dus laat het toestel het werk doen) , draai nu het dioptriewieltje bij tot je een scherp beeld hebt door de zoeker .... en voila ....
        ....en voila.....de foute methode, gewoon de symbolen onderin de zoeker, hulplijnen of scherpstelpunten gebruiken om het occulair mee scherp te stellen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #19
          Re: niet goed zien in zoeker

          dag allemaal,

          het is gelukt dank zij de laatste tip van Sieg

          de rest zal nu oefenen zijn tot dat mijn ogen kijken zoals het moet!
          bedankt voor jullie inspanningen om mij uit het slop te halen

          groeten

          Johan
          kijk door de zoeker en je ziet het terug.
          Nikon D5100 AF-S nikkor 18-55 mm, 55-300 mm, 40mm 1:2,8G

          Comment


          • #20
            Re: niet goed zien in zoeker

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            ....en voila.....de foute methode, gewoon de symbolen onderin de zoeker, hulplijnen of scherpstelpunten gebruiken om het occulair mee scherp te stellen.
            Komt op hetzelfde neer, toch ??

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #21
              Re: niet goed zien in zoeker

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Komt op hetzelfde neer, toch ??
              Je weet nooit af de foto exact goed is scherpgesteld en dan ga je dat met het occulair aanpassen.

              Met de symbolen weet je dat je occulair scherpstaat op het matglas vlak en kun je gaan kijken of je met MF het nog scherper kan krijgen.

              Ik heb het eens getest door focus er naast te zetten en dan kun je dat met diopter nog scherper krijgen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: niet goed zien in zoeker

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Je weet nooit af de foto exact goed is scherpgesteld en dan ga je dat met het occulair aanpassen.

                Met de symbolen weet je dat je occulair scherpstaat op het matglas vlak en kun je gaan kijken of je met MF het nog scherper kan krijgen.

                Ik heb het eens getest door focus er naast te zetten en dan kun je dat met diopter nog scherper krijgen.
                Klopt wat je zegt hjanssen, maar ik heb het op deze manier gedaan.

                Toestel + lens op statief
                Laptop aangesloten op toestel
                Foto nemen van een bepaald onderwerp
                verifiëren of deze scherp is op de laptop
                Indien perfect scherp (min. 100% bekeken op laptop) daarop dioptrie aangepast zodat deze ook scherp toont in de zoeker.

                Op deze manier kijk ik niet naar de symbooltjes, lijntjes of wat dan ook on de zoeker.

                En ik denk wel dat dit correct is toch ?

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #23
                  Re: niet goed zien in zoeker

                  Misschien toch bij zulke testfoto's ZELF het autofocus punt bepalen. Weet zo'n camera veel welke lijntjes jij nou toevallig scherp wilt hebben?
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #24
                    Re: niet goed zien in zoeker

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Klopt wat je zegt hjanssen, maar ik heb het op deze manier gedaan.

                    Toestel + lens op statief
                    Laptop aangesloten op toestel
                    Foto nemen van een bepaald onderwerp
                    verifiëren of deze scherp is op de laptop
                    Indien perfect scherp (min. 100% bekeken op laptop) daarop dioptrie aangepast zodat deze ook scherp toont in de zoeker.

                    Op deze manier kijk ik niet naar de symbooltjes, lijntjes of wat dan ook on de zoeker.
                    Ik zie hier niets, waarom de zoeker scherp zou worden, alleen een scherpe foto.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #25
                      Re: niet goed zien in zoeker

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Ik zie hier niets, waarom de zoeker scherp zou worden, alleen een scherpe foto.
                      OK, maakt niets uit dan ...

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: niet goed zien in zoeker

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        Misschien toch bij zulke testfoto's ZELF het autofocus punt bepalen. Weet zo'n camera veel welke lijntjes jij nou toevallig scherp wilt hebben?
                        Uiteraard !
                        Ik laat mijn toestel nooit bepalen waar m'n scherptepunt moet liggen, dat beslis ik zelf.

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: niet goed zien in zoeker

                          bedankt voor de interesse en de reacties


                          Johan
                          kijk door de zoeker en je ziet het terug.
                          Nikon D5100 AF-S nikkor 18-55 mm, 55-300 mm, 40mm 1:2,8G

                          Comment


                          • #28
                            Re: niet goed zien in zoeker

                            [Mod-LesC]Verplaatst van Objectieven naar Camera's waar dit m.i. beter op z'n plaats staat.[/Mod]
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment

                            Working...
                            X