Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Originally posted by Rudy
Jazeker, ik ben er al van het dromen, als ik ondertussen niet de primeweg opgegaan ben.
De 300 mm 4.0 IS is ook wel mooi hé.
Ik zou persoonlijk nooit een tele prime overwegen. Je moet er een specifieke toepassing voor hebben, vind ik, anders wordt het al snel onpraktisch of heel duur (meerdere primes ter compensatie van gebrek aan flexibiliteit). Dat is dan nog los van het prijsaspect, want zeker de snelle primes kosten handenvol geld. Mocht ik ooit prime willen gaan, dan zou ik het houden op 15, 24, 50 en 85, aangevuld met een 70-200 IS met TC. De flexibiliteit van een telezoom is voor mij gewoon onmisbaar, maar bij kortere brandpunten is het haalbaar. Hoe langer de lens, hoe vermoeiender het wordt om te zoomen met je voeten.
Ik zou een 300 wel heel graag af en toe eens gebruiken, maar kopen... Het neemt niet weg dat het een fantastische lens is, inderdaad.
Pieter bedankt voor je info...........ben nog sterk aan het twijfelen tussen prime en zoom (met mooi bereikt =<300mm) voor sport-fotografie. Waar ik zeker waarde aan de 2.8 hecht. (met het oog op mooi bokeh)
(met in gedachte nemend: 1.4x TC en Sigma 50-500 in bezit, gewicht doet er niet toe).
Zoom lijkt mij ook niet weg te denken in veel omstandigheden.
Canon EF 70-200/2.8 L USM
Canon EF 70-200/4.0 L USM
Canon EF 75-300/4.0-5.6 USM IS
Canon EF 28-300/3.5-5.6 L IS USM
--------------------------------
Canon EF 200/2.8 L USM II
Canon EF 300/4.0 L IS
Sigma AF 100-300/4.0 APO EX (HSM)
Sigma AF 120-300/2.8 APO EX IF HSM
mvg,
Z900 Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC
Originally posted by Z900
Pieter bedankt voor je info...........ben nog sterk aan het twijfelen tussen prime en zoom (met mooi bereikt =<300mm) voor sport-fotografie. Waar ik zeker waarde aan de 2.8 hecht. (met het oog op mooi bokeh)
(met in gedachte nemend: 1.4x TC en Sigma 50-500 in bezit, gewicht doet er niet toe).
Zoom lijkt mij ook niet weg te denken in veel omstandigheden.
Z, dit gaat een beetje off topic, maar ik geloof dat je zeker de Canon 70-200/2.8 met teleconverter moet overwegen voor sport - al dan niet met IS. Alles is afhankelijk van de specifieke toepassing die jij voor ogen hebt, maar als dit de range is die je moet hebben, gaat er niets (maar dan ook echt niets) boven.
Als je meer dan 300mm moet hebben, dan is Sigma de enige mogelijkheid voor zooms: zowel de 100-300 als de 120-300 zijn ontzettend knappe stukjes optiek. Met de 120-300 + 1.4x TC heb je maar liefst 420mm bij f4 , en dat geeft je toch wel een uitstekend instrument om sportfotografie te doen in een groot stadion. Zonder TC kan je dan indoor werken op f2.8, en dat maakt een heel verschil in het eindresultaat. Kwalitatief ga je de 50-500 hiermee niet overklassen, maar het grotere diafragma maakt een wereld van verschil voor de AF-performantie en de sluitertijden die nodig zijn om de actie te bevriezen.
Uiteraard zijn primes kwalitatief en qua prestaties meer dan geschikt voor sportfotografie, maar ik vind dat je er al bijna je boterham mee moet verdienen om zo een aankoop te kunnen verantwoorden. Mocht je een van die nieuwe, snelle Sigma telezooms kopen, test ze voor de zekerheid eerst uit, want er worden meer problemen van gemeld (op EOS) dan van de andere Sigma telezooms.
Comment