Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D4 officieel aangekondgd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D4 officieel aangekondgd

Ja, maar met 1 bit kan je zwart en wit weergeven, met 2 bits heb je wit, lichtgrijs, donkergrijs, zwart... en zo verder (per bit het dubbele aantal). Posterisatie krijg je omdat je tussen dat wit en zwart (dat je altijd hebt, zij het dan dat er nog de gammawaarde is en de contrastratio ) te veel afstand hebt tussen de onderlinge gradaties van wit naar zwart.
    Ook zo met kleur, want ifv de bitdiepte kan je meer kleurgradaties weergeven; en daar wringt het schoentje hier. Wit en zwart zijn uitersten die qua contrastratio dichter of verder van elkaar kunnen liggen. Als je een groot EV bereik claimt, beweer je dat je van heel diep zwart tot zeer helder wit kan vastleggen met alles ertussenin. En dan heb je dus een groot bereik aan bitdiepte nodig om alles af te dekken en geen banding te krijgen... tenzij je met de curves gaat spelen om de boel in de middentonen op te smukken en de hooglichten en de schaduwen wat te rekken (iets wat elke fabrikant doet en wat je zelf kan instellen met je contrastregeling in je menuutjes). Ergens ga je dus schuiven met de waardes en met de afstanden tussen je verschillende waardes. En als je dat te ver drijft... bingo. Of je gaat effectief al die waardes registreren maar dan moet je weer aan tonemapping doen om alles binnen het werkbaar bereik te houden...

EDIT: ik geloof best dat ze uit die nieuwe D4 wat meer kunnen uitpersen door de evolutie alweer (de D3 is trouwens ook al een sterke camera op dat vlak), maar we moeten wel realistisch blijven en beseffen dat we op een foto of een monitor (zelfs een dure) niet altijd kunnen weergeven wat er in werkelijkheid te zien was. Vaak hoeft dat ook niet en is de aangepaste weergave mooier ook overigens. Dus of die D4 nu 9 of 13 EV weergeeft in cijferkes? bwaa... er zullen wel straffe foto's uitkomen bij moeilijke lichtomstandigheden, die mits de nodige bewerkingen tot bevredigende resultaten leidne voor verschillende groepen met elk een eigen stijl en smaak (HDR, retescherp, softlight, minimale DOF, maximale saturatie en kleurenpalet,...).
    Last edited by Yourt; 9 januari 2012, 19:48. Reden: on topic tracken
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      nee je begrijpt schijnbaar nog altijd niet het verschil tussen, DR en tonaliteit.
      DR wordt niet bepaalt door aantal bits, met 1 bit kun je het grootst dynamisch bereik beschrijven dat er bestaat.
      De tonaliteit beschrijft het aantal tonen binnen het DR.

14 bit wil daarbij niet zeggen dat al de bits gebruikt worden, men moet altijd in stappen van 2 bits verhogen.

Kan ik daaruit besluiten dat onderstaande is wat jij beschrijft op gebied van tonaliteit,en dat D.Preview dat verkeerdelijk DR noemt? http://www.dpreview.com/reviews/nikond3x/page21.asp
      ( zie ook 63 van deze thread )

Walter
      D850

Comment

Filmpje gemaakt met de D4 KLIK

Comment

volgende beschrijft zeer goed het verschil tussen tonaliteit en DR

als je het figuurtje begrijpt bovenaan dan ken je het verschil

hoe hoger het DR van de sensor hoe groter je maximale tonaliteit kan zijn.

als het verschil in licht dat een sensor kan registreren (DR) groot is spreekt men over groot dynamisch bereik. de sensor vertaal die hoeveelheid licht in een signaal.
          nu dat signaal moet onderverdeeld worden in tinten of tonen. Hoe groter signaal (DR) hoe meer tinten men kan bereiken.

Dus DR bepaalt de maximale hoeveelheid tinten welke je kunt verkrijgen, niet omgekeerd.

en ik zie op de link naar dpreview niets wat dit tegenspreekt, misschien kun je dit meer verduidelijken

Comment

volgende beschrijft zeer goed het verschil tussen tonaliteit en DR

als je het figuurtje begrijpt bovenaan dan ken je het verschil

hoe hoger het DR van de sensor hoe groter je maximale tonaliteit kan zijn.

als het verschil in licht dat een sensor kan registreren (DR) groot is spreekt men over groot dynamisch bereik. de sensor vertaal die hoeveelheid licht in een signaal.
            nu dat signaal moet onderverdeeld worden in tinten of tonen. Hoe groter signaal (DR) hoe meer tinten men kan bereiken.

Dus DR bepaalt de maximale hoeveelheid tinten welke je kunt verkrijgen, niet omgekeerd.

en ik zie op de link naar dpreview niets wat dit tegenspreekt, misschien kun je dit meer verduidelijken
            het probleem is dat D.Preview een andere waarde opgeeft voor het DR van,bv. , de D3X dan Dx0.Welke is nu de juiste?

Walter
            D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              het probleem is dat D.Preview een andere waarde opgeeft voor het DR van,bv. , de D3X dan Dx0.Welke is nu de juiste?

Walter
              DR meet de waardes op volgens mij een meer betrouwbare wijze.
              Is heel eenvoudig neem een opname van een geijkte grijskaart en zie welke tinten je toestel kan registreren. Simpel en goed. Zou nog beter zijn als ze hun RAW-file beschikbaar zouden stellen.

DXO curves tonen een verloop waaraan ik weinig geloof aan hecht.
              Elke sensor heeft een native ISO instelling , dit is een punt waar de sensor optimaal presteert zowel wat ruis en DR betreft. Onder of boven dit punt neem kwaliteit af of blijft minstens gelijk. Volgens DXO grafieken is dit meestal niet zo en is DR zelfs in boost modes beter dan bij standaard ISO instelling ?

Comment

DR meet de waardes op volgens mij een meer betrouwbare wijze.
                Is heel eenvoudig neem een opname van een geijkte grijskaart en zie welke tinten je toestel kan registreren. Simpel en goed. Zou nog beter zijn als ze hun RAW-file beschikbaar zouden stellen.

DXO curves tonen een verloop waaraan ik weinig geloof aan hecht.
                Elke sensor heeft een native ISO instelling , dit is een punt waar de sensor optimaal presteert zowel wat ruis en DR betreft. Onder of boven dit punt neem kwaliteit af of blijft minstens gelijk. Volgens DXO grafieken is dit meestal niet zo en is DR zelfs in boost modes beter dan bij standaard ISO instelling ?

Duidelijk!

Walter
                D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Filmpje gemaakt met de D4 KLIK
                  Zeer knap filmpje! Ik wou dat ik het zelf kon maken!
                  ::: Flickr :::

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                    Zeer knap filmpje! Ik wou dat ik het zelf kon maken!

Prachtig hé!Ik heb dat hier opgeslagen en ga dat straks eens bekijken op mijn 52 inch tv

Walter
                    D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Prachtig hé!Ik heb dat hier opgeslagen en ga dat straks eens bekijken op mijn 52 inch tv

Walter
                      Ik kom langs!
                      ::: Flickr :::

Comment

Ik kom langs!
                        Haha... helemaal wat je met de eerste 5DII filmpjes ook had. Ferme beelden, ook inhoudelijk. Wel weinig avondopnames (behalve startrails en effe kampvuur bij zakkend zonnetje) en de dagopnames vertonen allemaal vrij lange schaduwen... ;-P
                        Ik kijk uit naar de eerste concertfoto's van de 1DX en van de D4.
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

Comment

Ik kom langs!

Iedereen welkom

Walter
                          D850

Comment

Sinds gisteren de trotse eigenaar van een Nikon D4
                            http://www.brechtdecancq.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Corvetteboy Bekijk bericht
                              Sinds gisteren de trotse eigenaar van een Nikon D4
                              Welcome to the club

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
                                Welcome to the club
                                indeed, i'm IN too
                                Photography helps people to see
                                -Berenice Abbott-
                                BD1050BE

Comment

Working...
                                X