Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpe foto's - D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: onscherpe foto's - D300

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    jongen rechts is idd beter in focus en de achtergrond is beter in focus. Volgens geen enkele theorie kan een lens twee focusvlakken hebben.
    Let op, de achtergrond is de gevel en die loopt niet parallel met het focusvlak...
    Bij nadere beschouwing bewoog de meest linkse jongen waarschijnlijk toch net iets teveel voor de 1/40 sec.

    Meeste invloed op de algemene softheid heeft IMO toch de F3,2 (nergens staat welke lens is gebruikt) met de ruispoetser op ISO3200

    Comment


    • #17
      Re: onscherpe foto's - D300

      Misschien kun je een serie op internet zetten en een linke plaatsen. Je hebt het over "quasi altijd"...
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #18
        Re: onscherpe foto's - D300

        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
        Flauwekul.
        Dat kan, ook zonder statief heel best gestoken scherp zijn.
        Ik zie geen bewegingsonscherpte, maar wel F3,2 en ISO 3200.....en mogelijk een focusprobleem, want de jongen rechts is veel beter in focus dan de jongen links.

        Tevens een aardig voorbeeld van wat flink ruisonderdrukken doet.
        "beter" maar eigenlijk zou die foto bij mij direct slachtoffer geworden zijn van de delete knop.
        (ik vind er eigenlijk niets scherp op)

        Ik ken niets van nikon lenzen dus geen idee wat de kwaliteit is van een AF-S Zoom-Nikkor 24-70mm f/2.8G ED maar
        f 3.2
        ISO 3200
        1/40
        42 mm

        Dat is toch een beetje om problemen vragen. Eigenlijk zonder een image stabilisatie op je lens had je beter (minstens) bove de 42*1.5 = 1/63s sluitertijd gebleven. En dan nog moet je zeer stabiel je toestel houden. Dan een groepsfoto met amper F3.2, dan moeten ze ook al bijna op een lijn staan om ze allemaal haarscherp te krijgen. Dan de ISO3200 met ruisonderdrukking, ook al niet ideaal voor de scherpte (maar dat zal wel niet de boosdoener hier geweest zijn).

        Als je toch denkt dat het de lens zou zijn, gemakkelijke test, zet het toestel op een statief, stel op iets scherp, neem de foto met een timer met een voldoende hooge sluitertijd en check of het punt waarop je hebt scherpgesteld inderdaad scherp is.

        Wel raar dat je pas na 1,5 jaar problemen zou ondervinden en nooit eerder hebt vastgesteld

        Comment


        • #19
          Re: onscherpe foto's - D300

          Oorspronkelijk geplaatst door Henk47 Bekijk bericht
          Jos wijst dit niet op een fout in de camera?
          Bij nader inzien zou een slechte geheugenkaart weleens de boosdoener kunnen zijn. Dat kan zowel met een Ixus als met een D300.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #20
            Re: onscherpe foto's - D300

            Dit zit inderdaad tegen de limiet van de camera en de lens, er is zo weinig licht dat de iso heel hoog moest, en het diafragma staat waarschijnlijk ook helemaal open (ik zie nergens welke lens er gebruikt is?).

            Op f3,2 heb je weinig scherptediepte, en als je geen echte toplens hebt gebruikt, dan zal die op f3,2 ook wel een stuk softer zijn dan met het diafragma wat verder dicht.

            Op iso 3200 zal elke camera ruisonderdrukking toepassen, en daardoor verlies je ook nog een deel van de scherpte.

            Met een sluitertijd van 1/40 sec moet iedereen goed stil blijven staan, en moet de fotograaf ook een heel vaste hand hebben als er geen statief wordt gebruikt.

            Gezien de omstandigheden (heel weinig licht) ziet de foto er eigenlijk niet slecht uit...

            Maak eens foto's als er meer licht is, je zal dan wel zien dat de foto's scherper worden. Dan kan de iso omlaag, kan je voor dit soort foto's het diafragma wat meer dicht zetten om meer scherptediepte te krijgen, en wordt de sluitertijd korter zodat er minder kans is op bewegingsonscherpte door beweging van de fotograaf of het onderwerp.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: onscherpe foto's - D300

              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Bij nader inzien zou een slechte geheugenkaart weleens de boosdoener kunnen zijn. Dat kan zowel met een Ixus als met een D300.
              Mag je me eens uitleggen.
              Een kaart registreert data, dat doet ie of hij doet het niet, een foto verpesten daardoor is IMO onmogelijk.

              Comment


              • #22
                Re: onscherpe foto's - D300

                Ik heb het gevoel dat wij hier niet over alle elementen beschikken om tot een juiste inschatting te komen van het probleem.....

                Comment

                Working...
                X