Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Wanneer je een fraai bokeh wilt hebben en wilt spelen met scherptediepte dan zou ik eerder uitkijken naar een camera met een grote beeldsensor. Vervolgens wordt bokeh sterk bepaald door het gebruikte objectief.
Bokeh is enkel afhankelijk van de gebruikte lens en in de studio zal je dit idd nooit zien, tenzij je natuurlijk achtergrondrollen met drukke tekeningen erin zou willen gebruiken..
Wel zal een camera met grote sensor (eender welke) een kleinere dof geven (wat je wellicht bedoelde met bokeh) omdat je dan een langere (tele)lens kunt gebruiken voor dezelfde uitsnede.
Dat is wel waar, volgens mij is bokeh nog niet helemaal hetzelfde als de manier waarop een lens de overgang van scherp naar onscherp tekent, maar het heeft zeker veel met elkaar te maken.
In ieder geval zal voor TS een NEX met een lichtsterke prime het meest geschikt zijn denk ik, maar zijn er lichtsterke (tele) primes beschikbaar voor NEX, behalve Sony α lenzen via een adapter? Want dan verlies je weer het compacte formaat natuurlijk.
Je kunt er ook oude ragefinderlenzen opzetten, maar da's dan weer zonder AF.
Comment