Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D II en 1D IV

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 5D II en 1D IV

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Indien scherpte diepte en veel vergroting hoog op uw verlanglijstje staan bij macrowerk ben je beter af met de crop camera. Om met de fullframe en met een gelijke brandpuntsafstand gelijke vergroting te halen zal je met een fullframe veel dichter moeten gaan staan.
    Is dat zo? Bij mij weten is 1:1, 1:1 op welke sensor ook, alleen de ruimte om het dingetje zal varieëren
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      Mijn 5D MII en 1D MIII zijn mijn 'paradepaardjes' waar ik heel zuinig op ben en enkel op concerten gebruik.

Mijn 500D mag vuil worden of kapot gaan, die is niet zo duur. (is trouwens mijn 2e 500D, eerste heb ik ook kapotgekregen).

Ik heb niet veel zin om een toestel van 2000 euro tussen de honden******, koeiemest ed te placeren. Of een zwiepende tak tegen te krijgen ...

Ik vind trouwens dat de 500D een enorm goeie prijs/kwaliteitsverhouding heeft.

Een 5D MII kost 3 x zoveel maar is geen 3 x zo goed. Idem met de 1D MIV (faktor 8).
      Dat kan ik nu wel aannemen, een 5D of 1D ga je niet elke week vervangen denk ik. Afschrijftijd mss 5J... Een 500d op mss 3J... het moet rendabel blijven.
      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
      flickr

Comment

Kurt,
        als dit als "tekortkoming" van een 7D beschouwd wordt, en de motivatie is voor een andere cam, denk ik dat je ontgoocheld gaat zijn...

Naverscherping is bij elke RAW-file een noodzaak, om het even door welke camera de file geproduceerd werd.

Bij de ene is misschien wat meer nodig dan bij de andere, maar dit heeft dan eerder met de resolutie te maken.

Min of meer moeten naverscherpen is geen maatstaf voor betere beeldkwaliteit, en ook het resultaat heeft er niet onder te lijden... IMHO.

Ik denk ook dat een crop meer voordeel geeft bij macro dan FF, vooral omdat je dan meer vergroting hebt.
        Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
        ... maar naar beeldkwaliteit toe moet ik toch altijd redelijk spelen met naverscherping om het resultaat naar mijn wens te krijgen. (Vanaf RAW bestand moet ik de verscherping al wat optrekken)...
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

Comment

Een body schrijf je af op 3 jaar, lenzen op 5 jaar.

On topic ... ik gebruik een 350D voor mijn schaalmodellen ... ik heb de 5d Mark II ook al eens gebruikt hiervoor, maar zelfs op f22 kom ik er dan nog niet, terwijl dezelfde 50mm lens op de 350D dan wel bijna heel de 1/18 scherp krijgt ... maar de foto's van de 5dII zijn natuurlijk een stuk gedetaileerder ... maar ik gebruik ze toch maar op 900x600 op het web.

Stacking is een oplossing, maar duurt dikwijls te lang en daarom doe ik dit alleen voor betalende opdrachten.

Een 1dIV voor macro lijkt me wat overkill eerlijk gezegd ... als je hem al hebt is ie natuurlijk prima geschikt hiervoor, maar om die nu speciaal daarvoor aan te kopen lijkt me niet de beste oplossing.
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Is dat zo? Bij mij weten is 1:1, 1:1 op welke sensor ook, alleen de ruimte om het dingetje zal varieëren
            Ga ervan uit dat beide camera's hetzelfde objectief gebruiken...dezelfde resolutie...met dezelfde diafragmaopening. Maak met beide camera's een foto van hetzelfde onderwerp van op gelijke afstand....dan zal de weergave van het onderwerp op een cropcamera op de foto groter zijn dan de weergave van datzelfde voorwerp op een fullframe. Draai en keer het zoals je wil hjanssen.
            Om het voorwerp gelijk beeldvullend weer te geven met een fullframe body tov een crop body zal je dichter moeten gaan staan. Dichter gaan staan = minder scherpte diepte.

@Hjanssen je weet ook best wat ik bedoel....maar er moet kunnen gezeverd worden nietwaar.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 19 december 2011, 13:35.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

hjanssen verbetert graag
              Om alle verwarring te vermijden kun je best de term "beeldvulling" gebruiken ipv "vergroting".
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Ik zou zeggen : hou die 7D bij en steek je geld in goeie lenzen en andere accessoires.

Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ik vrees dat Kurt zich moeilijk nog kan verbeteren in lenzen voor macrofotografie
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    hjanssen verbetert graag
                    Om alle verwarring te vermijden kun je best de term "beeldvulling" gebruiken ipv "vergroting".
                    Neen verbeteren is het niet.....het is zelf eerst niet reageren...rustig afwachten totdat er iemand iets verteld wat hij verkeerd kan laten lijken en dan pas reageren. Ik zal de volgende keer voor het woord vergroting het woordje "schijnbaar " bijzetten....dat is hetgene wat je met een crop body kunt halen. Hjanssen weet goed genoeg wat er bedoeld wordt....maar slecht karakter als hij is kan hij het maar niet laten om bij sommigen te gaan mierenneuken. Ga de topics er maar eens op na ook.....hoe dikwijls hij op die manier reageerd en bij wie dat hij dat ook telkens doet. Zielig zenne.

Bij reactie 18 wordt bv ook het woordje vergroting gebruikt....ben benieuwd of hij ook daar zijn verbeterende vingertje zal naar uitsteken.
                    Last edited by RUPSELKOPKE; 19 december 2011, 14:03.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      Ik zou zeggen : hou die 7D bij en steek je geld in goeie lenzen en andere accessoires.

De 7D ging ik sowieso bijhouden in dit geval. Op gebied van lenzen moet ik Thierry gelijk geven
                      Geef mij een 1D IV en daar ploeter ik ook het veld mee in. Ik koop iets om te gebruiken, niet om in de kast te leggen. Ik soigneer mijn gerief goed, maar het zal gebruikt worden in de omstandigheden dat ik het nodig heb.
                      Ik ben maar een amateurprutser, dus wat ik eraan uitgeef is geld dat ik kan missen (maar je hebt gelijk dat je liever een 350D laat vallen dan een 1D IV)

Misschien kijk ik er iets te perfectionistisch naar. Maar soms zie ik macro resultaten van een 50D en een Sigma lens waarvan de scherpte en het detail precies beter zijn dan mijn 7D en een macro L-lens.
                      Na-verscherping was bij die persoon slechts weinig nodig als ik hem dat vroeg via PM.
                      Ik trek de verscherping bij in RAW en achteraf nog plaatselijk bij de nabewerking (en de verkleinde versie moet dan natuurlijk ook nog een klein tikje meekrijgen )
                      Maar ik schrik toch dikwijls als ik mijn nabewerkt beeld vergelijk met de master-file qua scherpte en kwaliteit.
                      Maar misschien is dit gewoon normaal bij de meeste toestellen zoals Dama aanhaalt. Ik heb tenslotte maar weinig of geen vergelijkingsmateriaal...

Hoge ISO is bij statische beelden uiteraard niet nodig. Maar ik leg ook al eens graag insecten in de vlucht vast en dan is de sluitertijd wel van belang en komt een hogere ISO wel eens goed van pas. Met ISO 800 kom ik nog weg bij mijn 7D (mits wat ruis wegwerken achteraf).

Ik denk dat ik best voor een dag de 5D II ga huren om te zien of het inderdaad een verbetering is die de extra kost rechtvaardigt. Ik kan dat bedrag wel gerust uitgeven, maar dan liefst met een goed gevoel achteraf naar de prestaties toe.

Alvast bedankt iedereen voor de reacties. Meer dan ik verwachtte en het geeft mij weer wat stof tot nadenken alvorens (misschien te snel) te beslissen.

Grtz,
                      Kurt

Comment

Kurt, een van de beste macrofotografen die ik ken gebruikt een 5D mkII. Zeker in combinatie met een MP-E65 geeft dat wellicht detailwinst omdat het scheidend vermogen van die lens zo groot is. De meerwaarde van een 1DIV zie ik niet zo goed.

Als je die man zijn resultaten ziet... (opgepast, relatief groot bestand )
                        Da's wel een mooi voorbeeld op 100%

Comment

5D II voor een dag gaan huren.
                          Sensor wel degelijk beter dan de 7D. Verscherpen en nabewerken moet evenzeer gebeuren, doch de hogere resolutie geeft mooiere beeldkwaliteit en detail weer.
                          Ook na wat croppen blijft het resultaat langer mooi. Korrel ook fijner bij dezelfde instellingen.

Heb vooral foto's genomen met de MP-E65mm ( het was voor de rest niet echt het beste weer om buiten met macro bezig te zijn ) en mijn springstaartjes hebben nog nooit zo'n mooi afgelijnde vlekken vertoond.
                          Ik moet wel mijn vergroting opschroeven om ongeveer hetzelfde resultaat te bereiken (x5 ipv x3 bvb.)

De nuchtere gast in mij zegt dat de winst duur betaald is als ik daarvoor een 5DII bij in huis haal. De perfectionist in mij ziet de tekortkomingen in beeldkwaliteit van zijn 7D nu eens zo hard
                          Goede ogen hebben heeft ook zo zijn nadelen. Mijn vriendin zag het verschil in structuur van de BG veel minder hard dan ikzelf.
                          Ga er toch maar eens een paar nachten over slapen Het is tenslotte maar een hobby hé

Edit: Ze mogen de sensors van hun huurtoestellen wel eens regelmatiger kuisen.
                          Door de vergrotingsfactor lagen er precies heel der brokken op

Grtz,
                          Kurt
                          Last edited by Kurrrt; 24 december 2011, 17:57.

Comment

Kurt, een van de beste macrofotografen die ik ken gebruikt een 5D mkII. Zeker in combinatie met een MP-E65 geeft dat wellicht detailwinst omdat het scheidend vermogen van die lens zo groot is. De meerwaarde van een 1DIV zie ik niet zo goed.

Als je die man zijn resultaten ziet... (opgepast, relatief groot bestand )
                            Ik keek naar dat voorbeeldbestand en ik ben verbijsterd! Gossiemijne wat een detailrijkdom....
                            Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                            (BD1383NL)

Comment

Working...
                            X