Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

    Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
    Als je de ff cropt tot de beeldhoek van een croptoestel, verander je de afstand niet.
    als je de FF cropt tot de beeldhoek van een crop heb je de facto op alle vlakken dezelfde opname als op een crop (resolutie daar gelaten). Bij opname croppen of achteraf croppen is hetzelfde.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #17
      Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

      Inderdaad, ook als je er een extender opzet. Alleen zie je bij de ff niet zoveel detail in het zoekbeeld, tenzij je er in live view op inzoomt.
      Als je de fantastiche 85mm-portretlens, of de 135 van de zogezegde heilge drievuldigheidslenzen echter op een crop zet heb je een heel grote fotostudio nodig, om er een full body op te krijgen.
      Last edited by Poza; 11 december 2011, 15:22.

      Comment


      • #18
        Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

        Oorspronkelijk geplaatst door wouterdhoye Bekijk bericht
        Is er iemand die me deze verschillen duidelijk en ontegensprekelijk kan aantonen en bij voorkeur uit ervaring me kan vertellen hoe invloedrijk deze verschillen zijn.
        Ik gebruik FX, DX en MFT door elkaar en de foto's van alle drie de camera's zijn ongeveer hetzelfde alleen de scherptediepte wordt steeds groter. Het bereik is bij de drie camera's ongeveer hetzelfde: 24-85 of 28-70, 17-50 en een 12-42.

        De FX camera wordt gebruikt als het echt donker is, kleine scherptediepte gewenst is, kwaliteits glas gewenst is.

        De DX wordt steeds minder gebruikt, omdat die eigenlijk overdag gebruikt kan worden en weing pixels heeft.

        MFT wordt voor alles anders en om altijd bij je te hebben gebruikt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #19
          Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

          Goede avond,

          Bedankt aan allen om te reageren. Ik denk dat ik mag besluiten dat ik met full frame ook weer niet zooo veel verbetering moet verwachten. Maar, als ik al iets wil verbeteren aan m'n materiaal beter investeer in nog wat glas, zijnde een paar lichtsterke primes.

          Hartelijk bedankt

          Wouter.
          Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

          Comment


          • #20
            Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

            Dat denk ik ook. De scherptediepte van jouw glas is zo groot dat het weinig verschil maakt op welk toestel je ze zet: Het blijft veel.

            Comment


            • #21
              Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

              Oorspronkelijk geplaatst door wouterdhoye Bekijk bericht
              Goede avond,

              Bedankt aan allen om te reageren. Ik denk dat ik mag besluiten dat ik met full frame ook weer niet zooo veel verbetering moet verwachten. Maar, als ik al iets wil verbeteren aan m'n materiaal beter investeer in nog wat glas, zijnde een paar lichtsterke primes.

              Hartelijk bedankt

              Wouter.
              Je maakt hier de juiste keuze, imo.
              Als je voor primes kiest die ook op FF te gebruiken zijn (de meesten) kan je nadien nog omschakelen, afhankelijk van wat je met fotografie zal doen - uiteindelijk is zo een omschakeling een behoorlijke hap uit het budget.
              Nadat je de cursus zal voltooid hebben, zal je zelf ook al meer inzicht hierin hebben.
              Veel succes.

              Comment


              • #22
                Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                Ik heb geen ff maar mag soms eentje van een vriend lenen en meer dan de genoemde iso....... spreekt de breedhoek van ff mij aan. Een 24mm 1.4 bijvoorbeeld is heel wat anders op FF. op crop is je 24mm niet breedhoek meer......

                Comment


                • #23
                  Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                  Mag ik vragen waar je avondschool gaat volgen?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                    Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
                    spreekt de breedhoek van ff mij aan. Een 24mm 1.4 bijvoorbeeld is heel wat anders op FF. op crop is je 24mm niet breedhoek meer......
                    Dit vind ik zo'n onzin argument. Als op DX de beeldhoek van FX wil, moet je geen 24mm kopen maar een 16mm.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Dit vind ik zo'n onzin argument. Als op DX de beeldhoek van FX wil, moet je geen 24mm kopen maar een 16mm.
                      Inderdaad, je hebt hetzelfde bereik als bij FF wanneer je de juiste lenzen kiest, en gewoonlijk is het bovendien kleiner, lichter en goedkoper. Bv. Sigma 8-16 vs. 12-24...
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #26
                        Re: Full frame of aps-c, welke past best bij mij?

                        Goede middag,

                        @amouroke
                        Ik ga wellicht avondschool volgen in Aalst.

                        Wouter.
                        Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

                        Comment

                        Working...
                        X