Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatieve lichtnetadapter D100,D70....???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Alternatieve lichtnetadapter D100,D70....???

Ik heb eergisteren voor de eerste keer mijn laagdoorlaatfilter (noem hem vanaf nu gewoon de CCD,ben liever lui dan moe ) gepoetst met de nodige sensorswabs en eclipsevloeistof.Dat viel best mee.Heb enkel wat zitten prutsen daar ik er 1 hardnekkig vuiltje maar niet afkreeg en het lang duurde eer ik door had dat dat vuiltje op dat stukje mat glas zat naar de zoeker toe en niet op de CCD(ik ben niet van de rapste )Nu is alles properder dan proper.

Ik heb me wel zelf nadien een spatel gemaakt en daar doe ik een pecpaddoekske rond,wat kleefband eraan,eclipsevloeistof erop.Mijn zelfgemaakt spateltje is nu even breed (1,5 cm) dan het doekje en zo kan je gelijkmatiger druk uitoefenen dan met de sensorswabs die veel te smal en dus niet zo effectief zijn voor de wat hardnekkiger vlekjes(en verschrikkelijk duur:een 75 Euro voor 12 stuks!).Voor meer uitleg zie op de hier reeds eerder geposte site:
    http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Ik heb mijn spateltje gewoon gemaakt van zo'n klein houten spateltje waar je normaal de boter mee in de gourmetpannekes doet (beschaafde mensen doen dat toch zo ) en ik heb me die vooraan mooi op maat gesneden (zo'n 1,5 cm breed dus).Voordeel van zo'n houten gourmetspatel is niet enkel dat je hem netjes op maat kan snijden maar ook dat ie een schuine kant heeft bovenaan (zoals een beitel) en je met die schuine kant netjes over je CCD kan "glijden".

UPDATE:Ik heb me net de rubberen sensorswipe besteld via bovenstaande link (kost een 7 euro voor de 14mm verzending inbegrepen).Zal beter zijn dan mijn houten spatel daar het rubber wat meegeeft.Had ik niet gezien dat dat te koop staat via deze site.

Nu heb ik toch besloten om zo'n EH-5 lichtadapter te kopen (109 Euro bij Studio 73 te Mol.)om dat om de paar maanden op 't gemakske aan te kunnen doen.Plus als de CCD onder spanning staat (als je de camera op BULB zet dus)trek je meer stof aan dan eigenlijk goed is.

Nu bel ik daarnet naar Studio 73 om me zo'n adapter te bestellen en daar zegt men me dat ze nog een alternatieve adapter verkopen (kostprijs 37 Euro!!!!)en dat die hetzelfde doet als de veel duurdere EH-5 lichtnetadapter van Nikon zelf.

Mijn vraagske (ik ken dus helemaal niks van al die toestanden):werkt er iemand met zo'n "alternatieve" adapter?Best toch de originele Nikonadapter kopen of is de alternatieve even goed en is het dus weggesmeten geld om de Nikon te kopen Allé,heren techneuten en eventuele gebruikers,wat moet ik me aanschaffen?
    Danny's Photosite

Als die dezelfde spanning levert en ongeveer evenveel stroom kan dat geen probleem zijn denk ik. Ik koop haast nooit een nieuwe originele adapter. Even rondzoeken in mijn rommel en ik vind altijd wel een adapter van een toestel dat kapot is die nog kan dienen.
    Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

Comment

kun je ons op de hoogte houden ivm die sensorswipe ?
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Originally posted by roadrunner
        Ik heb eergisteren voor de eerste keer mijn laagdoorlaatfilter (noem hem vanaf nu gewoon de CCD,ben liever lui dan moe ) gepoetst met de nodige sensorswabs en eclipsevloeistof.Dat viel best mee.Heb enkel wat zitten prutsen daar ik er 1 hardnekkig vuiltje maar niet afkreeg en het lang duurde eer ik door had dat dat vuiltje op dat stukje mat glas zat naar de zoeker toe en niet op de CCD(ik ben niet van de rapste )Nu is alles properder dan proper.
        Bij mijne Kanon is dit nog niet nodig,maar is dat nu aan te raden van dat zelf te doen.
        Want door dat die van van Canon Nederland komt,zal ik het wel zelf moeten doen in de toekomst.
        mvg FrançoisVM
        Canon 7D

Comment

@ den Dirtykiedokie.Zoals ik al zei zal het grote voordeel van deze spatel zijn dat ie wat zachter is en een weinig gaat meeplooien.Kan wel enkele weekskes duren eer dat weer hier is!

@ Cois:Als jij telkens je 10D naar Nederland moet versassen om dit te laten doen (en dan misschien je camera weken kwijt te zijn ) veronderstel ik dat je dit ook zelf gaat doen.Valt best mee hoor!
          Om de zoveel beurten stuur ik misschien mijn D100 ook eens binnen bij Nikon om een grondige poetsbeurt en nazicht te krijgen van de ganse camera.Maar daar denk ik nog niet aan.

Iemand meer info ivm die lichtnetadapter??Ben ik vergeten te vermelden:ik mag dus wel die alternatieve uitproberen bij studio73 vooraleer hem aan te kopen.Goede service!!
          Danny's Photosite

Comment

Ik heb die sensorswipe daar ook besteld. Was vrij vlot binnen, maar ik heb even geen zin om weer die CCD schoon te maken.
            Kijk wel uit met je matglas, met onze oude Canon EOS 1000 FN hebben we ooit een haar weggeveegd, gevolg: nieuw matglas moeten bestellen (de haar had een grote kras veroorzaakt).

Mijn ervaring met de sensorswabs is ook dat ze te smal zijn, geen brede voet hebben waar je houvast aan hebt.

Comment

We volgen dit op de voet.
              Ben eens benieuwd of De Beukelaer aanwezig zal zijn op de mini-photokinabeurs met een onderhoudsploeg...... (heb hen een mailtje gezonden) Dat zou pas service zijn !

Comment

Originally posted by NataliaNL
                Ik heb die sensorswipe daar ook besteld. Was vrij vlot binnen, maar ik heb even geen zin om weer die CCD schoon te maken.
                Kijk wel uit met je matglas, met onze oude Canon EOS 1000 FN hebben we ooit een haar weggeveegd, gevolg: nieuw matglas moeten bestellen (de haar had een grote kras veroorzaakt).

Mijn ervaring met de sensorswabs is ook dat ze te smal zijn, geen brede voet hebben waar je houvast aan hebt.

Bedankt voor den uitleg,Nat.Dat matglas kom ik normaal gezien niet aan maar dat vuil vlekske werkte zo op mijn systeem....

Zie je daar zo tegenop om je sensor te poetsen??Ik zit er nu ook niet op te wachten vol plezier maar eigenlijk viel me dat best mee.En als ik zo'n adapter ga hebben gaat dat nog beter meevallen want dan heb ik beide handen vrij en kan ik er echt mijnen tijd voor nemen.

Ik ga morgenvroeg om 9 uur de adapter uitproberen bij studio 73.Het zou om een universele adapter gaan met een 4-tal aanpassingsstukjes en je zou rekening moeten houden met de spanning op de plus en de minpool.Dat zou ofwel op de camera staan ofwel in je boekje maar ik heb in/op beide gekeken en zie niks staan.Snap er noppes van van die polenspanning...
                Danny's Photosite

Comment

Originally posted by roadrunner

Ik ga morgenvroeg om 9 uur de adapter uitproberen bij studio 73.Het zou om een universele adapter gaan met een 4-tal aanpassingsstukjes en je zou rekening moeten houden met de spanning op de plus en de minpool.Dat zou ofwel op de camera staan ofwel in je boekje maar ik heb in/op beide gekeken en zie niks staan.Snap er noppes van van die polenspanning...
                  Danny : bestel dan maar een originele. Zo'n universele met omdraaibare polen, en instelbare spanning, heb ik hier gewoon liggen.......is te delicaat.....één vergissing en het is te laat !

Hierbij een afbeelding :

Comment

Danny : bestel dan maar een originele. Zo'n universele met omdraaibare polen, en instelbare spanning, heb ik hier gewoon liggen.......is te delicaat.....één vergissing en het is te laat !
                    Okiedokie!Bedankt voor de goede raad!!
                    Danny's Photosite

Comment

Bedankt voor den uitleg,Nat.Dat matglas kom ik normaal gezien niet aan maar dat vuil vlekske werkte zo op mijn systeem....
                      Zie je daar zo tegenop om je sensor te poetsen??Ik zit er nu ook niet op te wachten vol plezier maar eigenlijk viel me dat best mee.En als ik zo'n adapter ga hebben gaat dat nog beter meevallen want dan heb ik beide handen vrij en kan ik er echt mijnen tijd voor nemen.
                      Ja, ik zie er soms best tegenop, 't is net een zak chips, eens je bij de eerst begint, moeten ze allemaal op

Comment

die adaptor is het probleem niet, maar de stekker op de camera...
                        en dan verschillen die stekkers nog ...adaptor D1x past niet op 'n D100

Comment

Originally posted by NataliaNL

Ja, ik zie er soms best tegenop, 't is net een zak chips, eens je bij de eerst begint, moeten ze allemaal op

Comment

Working...
                          X