Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginneling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Beginneling

    Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    Al weet ik niet of zo veelvuldig formatteren wel goed is. Jij schijnt er meer over te weten, putor. Wat is jouw mening/ervaring/kennis daarover?
    Formatteren is een vlag die vele ladingen dekt. Veel apparaten doen dat op een eigen manier. Het is dus geen standaardoperatie: soms wordt enkel de inhoudstafel gewist, soms wordt de kaart volledig gewist, soms wordt er een bestandsindeling gemaakt, soms combinaties. Als je met je camera een kaart formatteert bereidt de camera die kaart voor op specifiek gebruik met dat toestel. Flash geheugen verslijt wel door schrijven en wissen, maar bij normaal gebruik (dus geen stuurprogramma draaien via je kaartje) zou de kaart een pak langer mee moeten gaan dan je sluiter.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #17
      Re: Beginneling

      Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
      waar ligt je interesse?

      wat wil je bekomen?

      allemaal vragen die ik je stel om te weten welke tips we je hier kunnen bezorgen.

      mss al een 1ste, stap van de autostand af en experimenteer manueel

      dat van die busy wil zeggen dat je veel foto's na elkaar maakt en de buffer van je toestel komt vol te zitten
      hier kan je weinig aan doen buiten minder foto's achter elkaar te maken

      Ik zou graag wat meer leren en expirimenteren met het diafragma en sluitertijd.
      Ook vind ik dat mijn foto's er zo 'gewoon' uitzien.
      Ik interesseer me voor micro fotografie en close-up's.

      Comment


      • #18
        Re: Beginneling

        Sorry voor de verwarring!
        Er komt op te staan busy.
        Ik heb een geheugenkaartje van 4GB - 20 MB/s
        Zelfs als ik mij camera opzet en wil trekken, springt de flits uit en staat er busy. Na enkele seconden trekt hij pas.
        Aan slijtage kan dit niet liggen, heb hem net een jaar en is amper gebruikt.

        Comment


        • #19
          Re: Beginneling

          net een jaar? dan is er garantie. rap naar de winkel ermee.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #20
            Re: Beginneling

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            net een jaar? dan is er garantie. rap naar de winkel ermee.
            Zal ik zeker doen!
            Zou wel niet mogen vind ik met zo'n toestel.
            Deze klacht heb ik nog al gehoord.

            Comment


            • #21
              Re: Beginneling

              al eens getest met een ander kaartje?
              Het is misschien kapot?

              Comment


              • #22
                Re: Beginneling

                Oorspronkelijk geplaatst door Julie_w Bekijk bericht
                Sorry voor de verwarring!
                Er komt op te staan busy.
                Ik heb een geheugenkaartje van 4GB - 20 MB/s
                Zelfs als ik mij camera opzet en wil trekken, springt de flits uit en staat er busy. Na enkele seconden trekt hij pas.
                Aan slijtage kan dit niet liggen, heb hem net een jaar en is amper gebruikt.
                Putor, dus toch de flits die aan het laden is? Een eerste keer laden duurt effe, na een aantal foto's terug herladen en dan heb je dus weer wachttijden...
                Probeer eens zonder de flits. Ik ken het toestel niet echt, maar ik veronderstel dat wanneer je in de M-stand werkt, je flits niet automatisch zal opklappen. ok, je foto's zullen waarschijnlijk niet goed zijn, maar dan weet je tenminste wel zeker of het al dan niet door de flits komt dacht ik.
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #23
                  Re: Beginneling

                  Waarom wil men hier een beginner altijd naar die M-stand duwen ???
                  De flits komt er enkel automatisch uit in de volledig automatische stand (dus dat is die stand met het groene vlakje). Je gebruikt beter de P-stand, of de A-stand, maar in de laatste stand moet je dan wel zelf je f-waarde juist instellen. Waarom je dat zou doen : daar kan een cursus fotografie heel nuttig voor zijn .
                  Dan zal die flits er tenminste al niet meer automatisch uitfloepen.
                  Die Busy (met de flits uit) wijst er inderdaad op dat de flits aan het opladen is.
                  Je kan dat dus ook hebben als je bij lange sluitertijden de ruisonderdrukking daarvoor zou hebben ingeschakeld (dan wordt een 2e "foto" genomen met gesloten sluiter, wat evenlang duurt als die 1e foto nemen). Maar ik denk niet dat je die instelling zal ingeschakeld hebben.
                  Als je veel foto's op rij neemt (als ik me niet vergis heeft je toestel een stand om er 3 per seconde te maken), kan die busy ook verschijnen, maar een 20MB/s kaartje moet snel genoeg zijn om dat comfortabel snel weg te schrijven. Het is nog altijd geen 7D met 7 opnames/sec en 18 MP foto's waarvoor je beter een sneller kaartje gebruikt...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #24
                    Re: Beginneling

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Waarom wil men hier een beginner altijd naar die M-stand duwen ???
                    De flits komt er enkel automatisch uit in de volledig automatische stand (dus dat is die stand met het groene vlakje). Je gebruikt beter de P-stand, of de A-stand, maar in de laatste stand moet je dan wel zelf je f-waarde juist instellen. Waarom je dat zou doen : daar kan een cursus fotografie heel nuttig voor zijn .
                    Dan zal die flits er tenminste al niet meer automatisch uitfloepen.
                    Die Busy (met de flits uit) wijst er inderdaad op dat de flits aan het opladen is.
                    Je kan dat dus ook hebben als je bij lange sluitertijden de ruisonderdrukking daarvoor zou hebben ingeschakeld (dan wordt een 2e "foto" genomen met gesloten sluiter, wat evenlang duurt als die 1e foto nemen). Maar ik denk niet dat je die instelling zal ingeschakeld hebben.
                    Als je veel foto's op rij neemt (als ik me niet vergis heeft je toestel een stand om er 3 per seconde te maken), kan die busy ook verschijnen, maar een 20MB/s kaartje moet snel genoeg zijn om dat comfortabel snel weg te schrijven. Het is nog altijd geen 7D met 7 opnames/sec en 18 MP foto's waarvoor je beter een sneller kaartje gebruikt...
                    Polleke, Polleke, Polleke! Lees eens wat ik ècht heb geschreven, in plaats van half te lezen en dan verder zelf aan te vullen met wat je denkt dat ik bedoel.
                    Ik heb toch nergens gezegd dat TS vanaf nu maar eens uit die Auto stand moet gaan en volledig manueel moet gaan werken?
                    Ik heb gezegd dat ik het toestel niet echt ken (ik heb dus ook geen benul in welke stand de flits al dan niet automatisch opklapt), dus raad ik aan om eens te proberen om in de M-stand foto's te nemen om te controleren of de busy-melding effectief door de flits komt. Ik raad dus enkel de M-stand aan, omdat ik er vrijwel zeker van was dat in die stand de flits zeker nièt zou opklappen...

                    mvg,
                    Bart
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #25
                      Re: Beginneling

                      Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                      Putor, dus toch de flits die aan het laden is? Een eerste keer laden duurt effe, na een aantal foto's terug herladen en dan heb je dus weer wachttijden...
                      Probeer eens zonder de flits. Ik ken het toestel niet echt, maar ik veronderstel dat wanneer je in de M-stand werkt, je flits niet automatisch zal opklappen. ok, je foto's zullen waarschijnlijk niet goed zijn, maar dan weet je tenminste wel zeker of het al dan niet door de flits komt dacht ik.
                      Gewoon P geeft ook auto belichting, maar geen flits tenzij je dat wil.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Beginneling

                        Busy komt er bij mij ook al wel eens op als ik veel foto's na elkaar trek met externe flits. Ik vermoed ook buffer. En een flits heeft laadtijd nodig in geval van interne flits.

                        Om te beginnen moet je weten wat diafragma, sluitertijd en isowaarde willen betekenen. Pas als je dit begrijpt kan je gaan combineren om het juiste compromis te sluiten tussen deze 3 om een foto in balans te krijgen.
                        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                        flickr

                        Comment


                        • #27
                          Re: Beginneling

                          Ik weet niet of dit al vermeld is, maar de "busy"-boodschap kun je ook krijgen als ruisonderdrukking in het spel is. Bij mij is het ingesteld op "ruisonderdrukking lange sluitertijden", zodat ik, bij avondfotografie, ongeveer evenveel seconden nadat de sluiter is dichtgegaan moet wachten als de sluiter heeft opengestaan. Ik hoop dat ik me een beetje duidelijk uitdruk...

                          PS: ik zie dat Omerti dit in post #6 al vemeld heeft
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Beginneling

                            @TS:

                            of kijk eens wie er bij je in de buurt woont, een avondje met een tas koffie en wat uitleg maakt veel duidelijk en kost je weinig tijd. (fora duren langer en soms wijken ze ook een beetje ver uit ) of een uurtje samen met iemand de tuin in of de straat op doet ook wonderen.

                            Tom
                            De gustibus et coloribus non est disputandum
                            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                            Comment


                            • #29
                              Re: Beginneling

                              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                              Polleke, Polleke, Polleke! Lees eens wat ik ècht heb geschreven, in plaats van half te lezen en dan verder zelf aan te vullen met wat je denkt dat ik bedoel.
                              Ik heb toch nergens gezegd dat TS vanaf nu maar eens uit die Auto stand moet gaan en volledig manueel moet gaan werken?
                              Ik heb gezegd dat ik het toestel niet echt ken (ik heb dus ook geen benul in welke stand de flits al dan niet automatisch opklapt), dus raad ik aan om eens te proberen om in de M-stand foto's te nemen om te controleren of de busy-melding effectief door de flits komt. Ik raad dus enkel de M-stand aan, omdat ik er vrijwel zeker van was dat in die stand de flits zeker nièt zou opklappen...

                              mvg,
                              Bart
                              Kalm, kalm, kalm : Jij was hier zelfs niet de eerste die hier over manueel begonnen is... Daarnaast : bij alle toestellen met flits geldt dat die enkel automatisch opengaat in de volledig automatische stand. Zelfs in de P stand doen ze dat niet meer...

                              Laat een beginner eerst z'n toestel leren kennen, en wat in de wondere wereld van de fotografie rondlopen. Manueel heb je in 99.9% van de gevallen gewoon niet nodig om een goed resultaat te bekomen.
                              Als je Manueel enkel gebruikt om dan dat pijltje op de belichtingsmeter in het midden te krijgen, dan gebruik je het best gewoon nooit, want daar is dan compleet geen reden voor... Andere standen doen dat veel sneller.

                              Als je geen benul hebt, waarom geef je dan een antwoord ???
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc

                                Kalm, kalm, kalm : Jij was hier zelfs niet de eerste die hier over manueel begonnen is... Daarnaast : bij alle toestellen met flits geldt dat die enkel automatisch opengaat in de volledig automatische stand. Zelfs in de P stand doen ze dat niet meer...

                                Laat een beginner eerst z'n toestel leren kennen, en wat in de wondere wereld van de fotografie rondlopen. Manueel heb je in 99.9% van de gevallen gewoon niet nodig om een goed resultaat te bekomen.
                                Als je Manueel enkel gebruikt om dan dat pijltje op de belichtingsmeter in het midden te krijgen, dan gebruik je het best gewoon nooit, want daar is dan compleet geen reden voor... Andere standen doen dat veel sneller.

                                Als je geen benul hebt, waarom geef je dan een antwoord ???
                                Je snapt blijkbaar nog niet wat ik bedoel met wat ik zeg, hé? Ik raad de M-stand aan omdat het de enige is waarvan ik zeker was waarbij de flits niet automatisch opklapt. Ik raad NIET aan om vanaf nu in die stand te gaan fotograferen, maar ik raad het aan om te testen of die busy-melding door zijn flits komt (als de melding er niet komt zonder flits, maar wel mèt flits, dan is het toch snel duidelijk waar het "probleem" ligt, niet?)
                                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                                Comment

                                Working...
                                X