Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - 300D] vandaag met een 300D gespeeld

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [DSLR - 300D] vandaag met een 300D gespeeld

vandaag de 300D eens aan de tand gevoeld, wel totaal iets anders dan ik gewend ben ...

sumiere bevindingen :

- lichter van gewicht (ook tov de D100 zonder grip)
    - wel een 'platieken' indruk, roept minder 'vertrouwen' op
    - inschakeltijd +2 sec, traag voor een DSLR (Nikon = direct)
    - Totaal andere menustructuur (geen min of pluspunt)
    - ISO en beeldkwaliteit direct met aparte toets (pluspunt)
    - gewerkt tussen iso 100 en 800, prima beeldkwaliteit
    - Jpg uit camera zelfde kwaliteit als D100 (beide standaard inst.)
    - RAW levert evenveel details als D100
    - Capture One Pro DLSR v1.31 ondersteunt 300D
    - RAW kent geen instellingen, spijtig
    - Adobe RGB kent geen instellingen, spijtig
    - geen flash compensatie, spijtig
    - snelle AF, werkt naar behoren (test met 3 canon lenzen)
    - AF niet getest in low light, maar ik vertrouw erop dat ie het goed doet
    - 2,5 frames / sec bij voldoende korte shuttertijd, buffer 4 frames, 2 RAW
    - Getest met een Kinston 1024 MB cf card
    - Deur open van cf card, beelden kwijt
    - Auto WB vrij pover bij kunstlicht (vooral bij warm licht)
    - IS en USM lenzen canon zijn fijn om mee te werken

Dit is een subjectieve test en voornamelijk gebaseerd op het verschil met mijn ervaring met de D100. De camera's zijn duidelijk gericht op een andere doelpubliek. Maar voor zijn prijs lijkt me het een mooi toestel met de juiste (instap)mogelijkheden.

Zelfs 'right out of the box) maak je mooie jpg foto's met deze camera en in RAW levert ie mooi detail en haarscherpe, ruisvrije foto's met een zeer aangename iso 800 die er best mag wezen.

Zelf heeft het toestel voor mij teveel beperkingen, maar ik denk dat elke fotograaf er zich best mee kan uitleven.

Prijs/kwaliteit een mooie zaak en de D70 zal goed moeten zijn om de 300D van deze plaats te verdringen ...

mvg

Canon 300D - Canon USM 28-105 f/3.5 - 28mm - f/5.6 - auto WB - ISO 200 - JPG fine - sharp+1

Is die foto vandaag getrokken? Amai... hier ligt meer sneeuw hoor... Propere wagen ook... net uit de carwash?

Comment

Ik heb ongeveer evenveel ervaring met de 300D, geloof ik, en ik heb dezelfde vaststellingen gedaan als jij. Vooral op de beeldkwaliteit valt niets af te dingen. Toch denk ik dat de D70 meer in huis heeft voor iemand met SLR-ervaring.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Originally posted by Koen_vervoort
        Propere wagen ook... net uit de carwash?
        Je kan er ook wel enkele stevige tele's in kwijt denk ik

Merci voor deze tandvoeling Phille! Misschien niet echt de juiste topic ervoor, maar kan je me even kort uitleggen welke raw-instellingen je dan nog kan doen bij de D100

Comment

het verschil is dat alle 'custom' settings apart instelbaar blijven terwijl je bij de 300D een 3tal kleine subsetjes hebt die alleen hun effect hebben bij jpg. De 300D heeft dit ook bij Adobe RGB, ofwel stel je dat in, ofwel jpg met subsets van custom settings.

Bij de D100 en ook de D70 (zo lees ik het toch) kan je alle settings instellen, het speelt geen rol in welke mode, kleurbereik of wat dan ook dat je schiet, dat is veel flexibeler ...

Comment

Yep heb ook een gelijkaardige ervaring met de 300D. Wel stevige body maar als je een 10D vastneemt is het toch nog wel iets anders.

Er zijn nog wat punten die ik minder vind aan een 300D tov een 10D maar anderzijds als je de prijs bekijkt is dit een prachtbody. Nog steeds de goedkoopste en wat de 300D minder doet ga je niet vaak missen. Al bij al zou ik met mijn evaring met een 10D niet graag overstappen naar een 300D want ik zou het toch al een serieuze stap achteruit zien. Maar anderzijds als ik die ervaring met een 10D niet had zou ik niet veel missen op een 300D

Waar je probleem ligt met het gebrek aan instelligen met RAW snap ik niet. Als de settings van je camera de raw file veranderen is het mijn inziens geen echte raw. Want raw wil juist zeggen dat je alle settings kiest bij onwikkeling en niet in de camera. Lijkt mij dus zinloos want als die dat doet in raw ga je toch moeten kiezen voor de setting waar alles het minste invloed heeft om de mogelijkheden van raw volledig te kunnen benutten. Voor mij zou het dus spijtig zijn moest een bij een camera de settings dus wel een invloed hebben in raw. Zou bij canon ook het geval kunnen zijn hoor maar ik zou dat pas heel spijtig vinden. Gelukkig denk ik niet dat dit het geval is. Maar een probleem is het in beide gevallen dus niet denk ik.

Comment

Originally posted by Kevlar
              Als de settings van je camera de raw file veranderen is het mijn inziens geen echte raw. Want raw wil juist zeggen dat je alle settings kiest bij onwikkeling en niet in de camera.
              Ik had het iets anders begrepen: ik denk dat Phille bedoelt dat je wel die instellingen al kan doen om te zien welk resultaat dat geeft, maar dat je toch nog achteraf de instellingen kan aanpassen doordat je toch in raw gewerkt hebt... Back to Phille

Comment

Originally posted by Tony smeT
                Originally posted by Kevlar
                Als de settings van je camera de raw file veranderen is het mijn inziens geen echte raw. Want raw wil juist zeggen dat je alle settings kiest bij onwikkeling en niet in de camera.
                Ik had het iets anders begrepen: ik denk dat Phille bedoelt dat je wel die instellingen al kan doen om te zien welk resultaat dat geeft, maar dat je toch nog achteraf de instellingen kan aanpassen doordat je toch in raw gewerkt hebt... Back to Phille

Nope dit is niet waar phille het over heeft want hij heeft vroeger al aangegeven dat bij een D100 de sharpness setting een invloed heeft op de raw file. Wil je het minste ruis moet je deze zo soft mogelijk zetten. Heb je dat niet gedaan is er dus ook geen weg terug meer in RAW. En dat is niet goed volgens mij.

Als het gaat over wat jij zegt zit je goed bij canon hoor wat in elke Raw zit een jpeg die wel de settings van je camera volgt. Je kan dus wel eens kijken naar je jpeg om te zien wat de invloed op je foto's is van die settings maar gelukkig hebben die geen invloed op je raw. Ik heb wel recentelijk ontdekt dat elke camera fabrikant toch sowieso wat verscherping en dergelijke op zijn raws zet. Waarom ze dit doen weet ik niet en eigenlijk zolang ik niet weet waarom vind ik dit spijtig.

Comment

alhoewel de settings niet in het RAW beeld worden gebruikt, kan je bij de Nikons ze toch instellen, maw, ze worden mee in de editor getoond, maar ze worden niet toegepast. wat je wel kan is deze settings veranderen (achteraf omdat het RAW is) en dan zie je wel de veranderingen in de editor, maar origineel blijft het een RAW bestand.

Comment

Originally posted by Phille
                    alhoewel de settings niet in het RAW beeld worden gebruikt, kan je bij de Nikons ze toch instellen, maw, ze worden mee in de editor getoond, maar ze worden niet toegepast. wat je wel kan is deze settings veranderen (achteraf omdat het RAW is) en dan zie je wel de veranderingen in de editor, maar origineel blijft het een RAW bestand.
                    Das identiek bij de 300D hoor.

Comment

Working...
                    X